Det var ett tag sedan sist, men nu är det åter dags för en inblick i Italigentes värld. Idag får ni följa en omsulning gjord hos Bäckmans Skoservice av det hårt åtgångna paret på bild ovan, det blir en preview av höstens nyheter, lite om invigning av en ny flaggskeppsbutik för alla Kavats märken i Kumla på lördag, och så vill vi gärna ha er input kring vilka kommande modeller vi ska satsa på.

 

 

Reportage om omsulning

Italigentes skor är ju Blake/Rapid-sydda, en konstruktionsmetod som precis som randsytt möjliggör för enkel omsulning. För att ge lite mer förståelse för hur en sådan går till (och till stora delar är det identiskt med hur en vanlig omsulning av Goodyear-randsytt görs) tog vi ett par fyra-fem år gamla och mycket väl använda Firenze Ricetta, som kanske inte heller fått den kärlek de förtjänar, till Bäckmans Skoservice som ju också säljer Italigente, för en halvsulning och klackning. Här är skorna innan arbetet inleddes:

 

-

Skorna hade mått bra av att få ha skoblock i sig lite oftare, och även om de putsats emellanåt hade det gärna fått göras mer frekvent.

Sulorna är så nednötta att det gått hål i dem.

Sulorna är så nednötta att det gått hål i dem. Det är aldrig att rekommendera att låta det gå så långt, då man lätt förstör innanmätet i skon i onödan och omsulningsingreppet blir mer omfattande. Så blev också fallet med dessa, mer om det nedan.

.

Slitdelen på klacken har precis nått ner till första distansdelen, men dock inte in på den. Hade de gått några gånger till hade första distansen varit köra också, och klackningen blivit dyrare.

 

Den som utförde jobbet på dessa Firenze var Peter Holmér, som jobbat som skomakare sedan 1978 och tillsammans med Peter Aglo äger Bäckmans. Han börjar med att ta fram en ny halv sula och markerar upp på skon hur långt bak den ska sitta, och därmed hur långt bak som han ska slipa. Han drar också bort den yttersta slitdelen på klacken med en kraftig tång.

 

Peter Holmér markerar hur långt bak han ska slipa.

Peter Holmér markerar hur långt bak han ska slipa.

Slitdelen på klacken dras bort.

Slitdelen på klacken dras bort.

Så här ser det ut när den är borta.

Så här ser det ut när den är borta.

 

Det finns lite olika skolor i hur man sprättar avlappssömmen, vissa går exempelvis in från sidan med kniv, men Peter Holmér slipar ned söm och sula vid dess kant så den släpper. På en Blake/Rapid-sydd sko sitter det en mellansula direkt under slitsulan, som avlappssömmen är sydd i, och som i sin tur är fäst i bindsulan. Då dessa gått så länge att det slitits hål och börjat nötas även på mellansulan så var Peter tvungen att slipa en del även på denna, och då kapades också själva Blake-sömmen, så därför fick även den göras om här. Det kan liknas med när man nött ner randen på en randsydd sko och måste byta den, och då måste göra ny randsöm. Normalt så är det dock alltså bara avlappssömmen som plockas bort och slitdelen som byts ut, plus på Goodyear-randsydda skor eventuellt korkfyllning.

 

Sulan börjar slipas.

Slipar upp avlappssömmen.

-

Det lilla som finns kvar av slitsulan drar man normalt bort i det här läget, men då dessa var så nedslitna bestämde sig Peter för att bara…

-

…slipa ned det som var kvar av slitsulan.

-

Här ser man hur även Blake-sömmen/durksömmen slipats ned lite på vissa ställen när Peter behövt ta lite grann på mellansulan.

-

Ingen risk att mellansulan behöver bytas dock, som synes finns en hel del kvar av den, och även tåspetsen har klarat sig.

-

Durksömmen på hela främre halvan av skon bortplockad.

 

Därefter sys en ny durksöm, och det görs i den främre halvan av skon. På en Blake/Rapid-sydd sko, en vanlig durksydd också för den delen, går durksömmen hela vägen runt skon. I och med att det bara var framtill han behövde slipa ned sömmen lite är det bara där den byts ut också, och sömmen sys så den överlappar lite i början och slutet med gamla sömmen för att den ska fästa ordentligt.
Den nya slitsulan tunnas ned på den bit som ligger mot midjan, det görs i en så kallad skärflingsmaskin. Sulan slipas också lite lätt för att öka fästförmågan. Sedan penslas lim på både yttersulan och mellansulan, det får torka i 20-30 minuter, innan nytt lager penslas på, ny torktid, sedan trycks sulan dit.

 

-

Här sys durksömmen i en McKay-symaskin. Den här sömmen går alltså genom mellansula, ovanläder och bindsula. Man försöker pricka hålen som sömmen gått i tidigare, för att undvika att göra nya hål i materialet.

-

Nya slitsulan tunnas ut på nedre kanten, det görs med en skärflingsmaskin.

-

Till vänster en färdigskärflad sula, till höger hur den såg ut innan.

Man slipar också till sulan för att den ska fästa bättre.

Man slipar också till sulan för att den ska fästa bättre.

-

Ett lager lim penslas på yttersulan…

...och skons mellansula. Jobbet görs av Emil Holmér, son till Peter.

…och skons mellansula. Jobbet görs av Emil Holmér, son till Peter.

 

Skon sätts i en press som har en luftfylld kudde som jämnt fördelar trycket över hela sulan. Därefter går man över den med en hammare, innan överflödet av sulan skärs bort. Här görs detta bara grovt, senare i processen kommer man slipa sulkanten jämn och fin igen. Vad man dock gör direkt är att jämna till övergången mellan nya suldelen och den gamla sulan vid midjan.

 

Slitsulan passas in.

Slitsulan passas in. Bäckmans egna sulor som används här är kastanjebarkgarvade i Portugal.

Sedan sätts skon i en press.

Sedan sätts skon i en press.

Fast, med lite spill.

Fast, med lite spill.

-

Det bankas till.

-

Överflödig slitsulkant skärs bort.

-

Övergången mellan gammalt och nytt jämnas till, och man slipar också ned ytan på den gamla sulan.

 

Vanligast när man gör en omsulning hos skomakare är att man gör det med öppen kanal, det går snabbare och är därmed billigare. Då fräser man ut en kanal som sömmen görs i. I det här fallet gjorde vi dock en ritsnedlagd sula. Peter Holmér skär då upp en rits för hand med kniv, och karvar sedan ut en kanal för sömmen under ritsen, även det momentet görs för hand. Sedan syr man avlappssömmen med en avlappare.

 

Skärs

Risten skärs upp med en vass kniv.

-

Böjer upp ritsen för att kunna karva ut en skåra för sömmen. Notera att man alltid håller sulan fuktig när man jobbar med den, för att göra lädret mer lättarbetat.

-

Skåran karvas ut.

Så sys sömmen på en avlappssymaskin.

Så sys sömmen på en avlappssymaskin.

 

Sedan penslar Peter ritsen med lim innan man i flera steg jobbar ned den: först bara med händerna, sedan med hammarens skaft och slutligen med att hamra den. För att sulan ska bli helt jämnt handlar det dels om att man karvat ut en lagom stor kanal, men också om just bearbetningen efteråt när man så att säga arbetar ihop lädret jämnt och snyggt igen.

 

Lim penslas in i kanalen och under ritsen.

Lim penslas in i kanalen och under ritsen.

Sedan fäller man ner ritsen.

Sedan fäller man ner ritsen.

Med skaftet på en hammare trycker Peter till ritsnedläggningen så den blir jämn.

Med skaftet på en hammare trycker Peter till ritsnedläggningen så den blir jämn.

-

Hammare för samma ändamål.

 

Därefter får skorna vila till dagen efter, då limmet behöver torka innan man fortsätter med sulfinishen. Då sätts också först en ny slitdel på klacken dit, här har man färdiga sådana med bakre delen i gummi och resten i läder. Den limmas dit på samma sätt som sulan, med två lager lim och torktid emellan, innan skorna sätts i en press. Sedan slipas sul- och klackanterna jämna, man lägger på sulkantsfärg som arbetas in med ett varmt järn. Sulan och klackens undersida slipas också med fint sandpapper, innan Bäckmans målar klackens slitdel och midja i en brun färg. Därefter är deras jobb klart.

 

-

Då limmet i ritsen behövde torka till dagen efter innan de fortsatte arbetet kunde jag inte vara kvar och fotografera det sista, men här en bild på när de precis målat undersidan.

 

Jag har sedan satt i skoblock i dem och gett de ett par omgångar pigmenterad skokräm och sedan polish, och som synes nedan är skorna numera i betydligt trevligare skick än innan.

 

-

-

-

-

-

 

 

 

Invigning av ny flaggskeppsbutik i Kumla

Nu på lördag 29 augusti mellan klockan 11-16 är det stor invigning av en ny butik i Kumla där Kavat, som ju äger Italigente, samlar samtliga deras märken. Förutom Italigente så gör vi ju också skor på licens för Oscar Jacobson, sedan har man lyckade damskosatsningen Blankens, och så då så klart Kavats barnskor och även vuxenskor. Den nya butiken är designad av Olle Ekberg på Re-Create och har separata avdelningar för varje varumärke och en stor loungedel. Här kommer hela Italigentes sortiment att finnas till försäljning, plus en outletdel med gamla modeller och annat där man kan göra bra fynd. Förhoppningen är att butiken ska både locka många i närområdet som är ute efter bra skor, men också ett stopp för många som reser längs E20 som passerar Kumla.

 

-

Italigentes space i nya butiken.

 

På lördag under invigningsdagen kommer jag vara på plats i Kumla och prata klassiska kvalitetsskor med besökarna och svara på frågor om skovård, skokonstruktion och så vidare. Cecilia Blankens har flygt in från Los Angeles och kommer visa upp senaste nyheterna i Blankens utbud, och för barnen finns det hoppborg, ansiktsmålning och andra aktiviteter. Har ni möjlighet får ni gärna komma förbi Radiogatan 2 i Kumla på lördag!

 

 

Höstmodeller, återförsäljarnyheter med mera

I dagarna kommer de första tre av sammanlagt sju nya modeller i vår höstkollektion att finnas tillgängliga i Italigentes nätbutik. Det är en svart ren wholecut som är gjord på den svagt mejslade 29-lästen med enkel lädersula. Sedan en ny version av plain cap toe oxforden Orsole på den nya klassiskt runda lästen 15, som är gjord i den handmålade mörkbruna nyansen Mogano, också denna med enkel lädersula. Och så en full brogue derby i ljusbruna handmålade färgen Castagna, den här på den nya grövre lästen 08 och med dubbel Dainite-sula och stormrand, en riktig höstsko. Prisnivån kommer ligga kvar som innan på 3995 SEK/€425 för lågskorna, kängor kommer ligga på 4295 SEK/€455. På de här nya modellerna har vi lite bättre bindsulor än innan, vi har bytt ut den tunna latexbit som var mellan bindsula och mellansula till ett tunt lager kork, och vi har också på de med enkel lädersula höjt hantverksnivån lite på midjorna med en liten välvning.

 

Treviso Nero.

Treviso Nero.

Svagt mejslade 29-lästen.

Svagt mejslade 29-lästen.

Orsole II Mogano.

Orsole II Mogano.

Nya klassiskt runda lästen 15.

Nya klassiskt runda lästen 15.

Lugano Castagna.

Lugano Castagna.

-

 

I början av oktober kommer sedan tre andra nyheter, då är det en uppdaterad version av split toe derbyn Biella som också den är på nya 15-lästen i färgen Mogano, och med en ny tunn citygummisula. Det har krånglat lite med arbetet med citysulan, men förhoppningsvis ska det vara löst inom kort och den är klar genom produktion till oktober. Det kommer också en chelsea boot, Stoccolma II, återigen i handmålade mörkbruna Mogano på 15-lästen, med en enkel Dainite-gummisula. Dessutom en så kallad jumper boot som kallas Viterbo i ett mellanbrunt grainläder med dubbel Dainite-sula och stormrand, för tufft vinterväder.

 

Biella II Mogano. Då sampleskon var på annan ort när jag fotade de andra skorna är den här mobilbilden det enda jag har av den än så länge.

Biella II Mogano. Då sampleskon var på annan ort när jag fotade de andra skorna är den här mobilbilden det enda jag har av den än så länge.

Stoccolma II Mogano

Stoccolma II Mogano

Birdsview.

Birdsview.

Viterbo Brown grain.

Viterbo Brown grain.

Ovanifrån.

Ovanifrån.

 

Den uppmärksamme räknar då tre plus tre till sex nya modeller, inte sju. Och det är för att den sista är en svart plain cap toe oxford som tillverkas i Serbien, som jag skrev mer om i första Italigente uncovered-inlägget. Tyvärr kommer detta bli den enda modellen från Serbien som vi lanserar, då det inte fungerade med den fabrik där nere som skulle göra skor för Italigente. Det handlade framför allt om att de inte kunde göra saker i tid (den här skon skulle exempelvis ha lanserats i våras, och vi har fortfarande inte fått den). Det känns tråkigt att satsningen på en instegslinje tillverkad på Balkan inte höll, men vi avbryter det hellre nu istället för att brottas med strulig produktion under lång tid.
Vi vill dock fortfarande få till en instegslinje med bra skor i ett lägre prisläge, så vi tittar vidare på andra möjligheter nu, både på Balkan men också i Asien.

När det gäller återförsäljarsidan så planerar Bäckmans Skoservice i Stockholm att utöka sitt utbud med några modeller till utöver Napoli Castagna, Venezia Caffe och Biella Nero som de har idag. Spiga 3 i Göteborg kommer få in sina första modeller i september/oktober, de har inte helt hundra spikat ännu vilka modeller de kommer ha dock. Skosalongen i Alingsås kommer också ta in en del av våra nya modeller, bland annat har de readan inne Treviso Nero och Lugano Mogano. Sedan är vi glada att berätta att den lilla, exklusiva herrekiperingen Il Pantheon i Oslo kommer att börja sälja Italigente också, även där från slutet på september. Modellerna där är Montecarlo Mogano, Firenze Ricetta och Biella Caffe.

 

 

 

Kommande modeller

Normalt så har man ju klart nyheter på modellsidan för säsongen vår/sommar 2016 nu, men då den här nysatsningen på Italigente drogs igång först i våras efter Kavats övertagande av märket (tiden innan var ju märkets verksamhet på lite sparlåga, efter att ha varit som mest aktivt mellan 2008-2012 ungefär), så ligger vi liksom lite efter än så länge. Därför är vi mitt inne i arbetet med nästa års sommarsäsongsgrejer, och tänkte därför ta lite hjälp av er läsare när det gäller vad vi ska satsa på. Nu är ju inte Italigente en tillverkare som byter ut hela kollektionen inför varje säsong, utan det handlar snarare om likt nu inför hösten att komma med några utvalda tillskott som kompletterar en stomme som ligger mer eller mindre konstant, samtidigt som man hela tiden ser över den stommen och ibland plockar bort modeller och lägger till andra som stannar över längre tid.
Likt när ni var med och valde den medaljong som vi kommer börja använda nästa år så gör vi den här genomgången av nya modeller i omröstningsformat, där jag nedan med hjälp av mer eller mindre vägledande bilder och beskrivningar försöker förklara de olika alternativen, så får ni gärna lägga röster på de modeller ni gärna vill se i Italigentes kollektion nästa år, och också gärna skriva mer input i kommentarsfältet nedan. Först är det vanliga Blake/Rapid-sydda skor som görs hos familjen Marini i italienska Montegranaro, sedan nästa års säsongsgäst där vi ju i år hade en espadrilles, och vi vill köra på någon liknande enklare konstruerad sommarsko.

 

Här en gammal Meermin MTO-adelaide i polo suede, och det är i det stuket på den klassiskt runda 15-lästen som vi tänker oss en modell, dock utan så kallad "peaked heel counter". Bild: Meermin

1. Adelaide i polo suede. Här en gammal Meermin MTO-adelaide i polo suede, och det är i det stuket på den klassiskt runda 15-lästen som vi tänker oss en modell, dock utan så kallad ”peaked heel counter”, med enkel lädersula. Bild: Meermin

Biella II Mogano. Då sampleskon var på annan ort när jag fotade de andra skorna är den här mobilbilden det enda jag har av den än så länge.

2. Biella II Castagna. Vi kör den här bilden igen, för en modell vi funderar på är en ljusare Biella II, fortfarande på 15-lästen och med citygummisula, men i den ljusare Castagna (samma som Lugano ovan).

-

3. Montenapoleone Borgogna. Den här dubbla munkskomodellen i samma make up på 29-lästen med enkel lädersula, men i en handmålad mörkröd burgundynyans.

.

4. Plain toe blucher i Castagna. Vi skulle vilja göra en klassisk Plain toe blucher på vår nya grövre läst 08 med dubbel citygummisila, 360° sulsöm och kanske också stormrand, likt dessa PTB:s från Alden. Dessa är dock i cordovan, vi tänker oss kalv i ljusbruna Castagna-nyansen, det är rätt ovanligt med handmålade PTB:s så hade kunnat vara schysst.

-

5. 3-eyelet derby i Mogano. En annan tänkbar kandidat är en elegantare derby med tre snörhålspar, gjord i handmålade mörkbruna Mogano med enkel lädersula, och på svagt mejslade 29-lästen.

 

 

Och så sommargästalternativen:

-

1. Penny loafer i ljus mocka. En nätt durksydd penny loafer i ett par ljusa mockanyanser är en modell vi funderar på, likt denna från Tod’s. Bild: Por Homme

.

2. Driving shoe i mocka. En annan sommargästkandidat är en så kallad driving shoe/car shoe i mocka, kanske inte gul som denna från Charles Tyrwhitt, men någon ljus brun och ljus blå kanske. Gärna dock med sådana här kraftigare gummibitar för sulan. Bild: Charles Tyrwhitt

-

3. Riccione espadrilles. Den här modellen i blått och benvitt var årets sommargäst, en kvalitetsespadrill med läderbindsula och yttersula i rågummi. Den har sålt helt okej, och man skulle kunna köra på den även nästa år.

 

 

De första Italigente Uncovered-inläggen hittar du här (del 1) och här (del 2), och här finns ett reportage från produktionen i Italien.

 

 

För er som missat det så har flera artiklar jag skrivit publicerats på Manolo de senaste veckorna. Dels en intervju med japanska bespokeskomakaren Hiro Yanagimachi, en artikel om ovannämnda Il Pantheon och mannen som driver den som målar skor med bland annat te, saffran och rödbeta, samt en artikel om finländska The Left Shoe Company som använder 3D-teknik för att hitta rätt passform. Kommer ett par till artiklar som säkert kan vara intressanta de närmsta veckorna också.

 

Sedan står det trevligt nog lite om Shoegazing Super Trunk Show i senaste numret av KING, en bild på det nedan. Det är bara drygt två veckor kvar innan Meermin, Carlos Santos, Vass, Riccardo Bestetti och Maftei samlas i Stockholm, plus Gaziano & Girling bespoke och så Italigente och en massa intressanta programpunkter. Ett event som arrangeras i samarbete med Brunngård, Spiga 3 och Oppermann London. 12 september kommer bli en fantastisk dag!

 

Från KINGs septembernummer som nyss landade i butik.

Från KINGs septembernummer som nyss landade i butik.