Det var ett tag sedan sist, men nu är det åter dags för en inblick i Italigentes värld. Idag får ni följa en omsulning gjord hos Bäckmans Skoservice av det hårt åtgångna paret på bild ovan, det blir en preview av höstens nyheter, lite om invigning av en ny flaggskeppsbutik för alla Kavats märken i Kumla på lördag, och så vill vi gärna ha er input kring vilka kommande modeller vi ska satsa på.
Reportage om omsulning
Italigentes skor är ju Blake/Rapid-sydda, en konstruktionsmetod som precis som randsytt möjliggör för enkel omsulning. För att ge lite mer förståelse för hur en sådan går till (och till stora delar är det identiskt med hur en vanlig omsulning av Goodyear-randsytt görs) tog vi ett par fyra-fem år gamla och mycket väl använda Firenze Ricetta, som kanske inte heller fått den kärlek de förtjänar, till Bäckmans Skoservice som ju också säljer Italigente, för en halvsulning och klackning. Här är skorna innan arbetet inleddes:
Den som utförde jobbet på dessa Firenze var Peter Holmér, som jobbat som skomakare sedan 1978 och tillsammans med Peter Aglo äger Bäckmans. Han börjar med att ta fram en ny halv sula och markerar upp på skon hur långt bak den ska sitta, och därmed hur långt bak som han ska slipa. Han drar också bort den yttersta slitdelen på klacken med en kraftig tång.
Det finns lite olika skolor i hur man sprättar avlappssömmen, vissa går exempelvis in från sidan med kniv, men Peter Holmér slipar ned söm och sula vid dess kant så den släpper. På en Blake/Rapid-sydd sko sitter det en mellansula direkt under slitsulan, som avlappssömmen är sydd i, och som i sin tur är fäst i bindsulan. Då dessa gått så länge att det slitits hål och börjat nötas även på mellansulan så var Peter tvungen att slipa en del även på denna, och då kapades också själva Blake-sömmen, så därför fick även den göras om här. Det kan liknas med när man nött ner randen på en randsydd sko och måste byta den, och då måste göra ny randsöm. Normalt så är det dock alltså bara avlappssömmen som plockas bort och slitdelen som byts ut, plus på Goodyear-randsydda skor eventuellt korkfyllning.
Därefter sys en ny durksöm, och det görs i den främre halvan av skon. På en Blake/Rapid-sydd sko, en vanlig durksydd också för den delen, går durksömmen hela vägen runt skon. I och med att det bara var framtill han behövde slipa ned sömmen lite är det bara där den byts ut också, och sömmen sys så den överlappar lite i början och slutet med gamla sömmen för att den ska fästa ordentligt.
Den nya slitsulan tunnas ned på den bit som ligger mot midjan, det görs i en så kallad skärflingsmaskin. Sulan slipas också lite lätt för att öka fästförmågan. Sedan penslas lim på både yttersulan och mellansulan, det får torka i 20-30 minuter, innan nytt lager penslas på, ny torktid, sedan trycks sulan dit.
Skon sätts i en press som har en luftfylld kudde som jämnt fördelar trycket över hela sulan. Därefter går man över den med en hammare, innan överflödet av sulan skärs bort. Här görs detta bara grovt, senare i processen kommer man slipa sulkanten jämn och fin igen. Vad man dock gör direkt är att jämna till övergången mellan nya suldelen och den gamla sulan vid midjan.
Vanligast när man gör en omsulning hos skomakare är att man gör det med öppen kanal, det går snabbare och är därmed billigare. Då fräser man ut en kanal som sömmen görs i. I det här fallet gjorde vi dock en ritsnedlagd sula. Peter Holmér skär då upp en rits för hand med kniv, och karvar sedan ut en kanal för sömmen under ritsen, även det momentet görs för hand. Sedan syr man avlappssömmen med en avlappare.
Sedan penslar Peter ritsen med lim innan man i flera steg jobbar ned den: först bara med händerna, sedan med hammarens skaft och slutligen med att hamra den. För att sulan ska bli helt jämnt handlar det dels om att man karvat ut en lagom stor kanal, men också om just bearbetningen efteråt när man så att säga arbetar ihop lädret jämnt och snyggt igen.
Därefter får skorna vila till dagen efter, då limmet behöver torka innan man fortsätter med sulfinishen. Då sätts också först en ny slitdel på klacken dit, här har man färdiga sådana med bakre delen i gummi och resten i läder. Den limmas dit på samma sätt som sulan, med två lager lim och torktid emellan, innan skorna sätts i en press. Sedan slipas sul- och klackanterna jämna, man lägger på sulkantsfärg som arbetas in med ett varmt järn. Sulan och klackens undersida slipas också med fint sandpapper, innan Bäckmans målar klackens slitdel och midja i en brun färg. Därefter är deras jobb klart.
Jag har sedan satt i skoblock i dem och gett de ett par omgångar pigmenterad skokräm och sedan polish, och som synes nedan är skorna numera i betydligt trevligare skick än innan.
Invigning av ny flaggskeppsbutik i Kumla
Nu på lördag 29 augusti mellan klockan 11-16 är det stor invigning av en ny butik i Kumla där Kavat, som ju äger Italigente, samlar samtliga deras märken. Förutom Italigente så gör vi ju också skor på licens för Oscar Jacobson, sedan har man lyckade damskosatsningen Blankens, och så då så klart Kavats barnskor och även vuxenskor. Den nya butiken är designad av Olle Ekberg på Re-Create och har separata avdelningar för varje varumärke och en stor loungedel. Här kommer hela Italigentes sortiment att finnas till försäljning, plus en outletdel med gamla modeller och annat där man kan göra bra fynd. Förhoppningen är att butiken ska både locka många i närområdet som är ute efter bra skor, men också ett stopp för många som reser längs E20 som passerar Kumla.
På lördag under invigningsdagen kommer jag vara på plats i Kumla och prata klassiska kvalitetsskor med besökarna och svara på frågor om skovård, skokonstruktion och så vidare. Cecilia Blankens har flygt in från Los Angeles och kommer visa upp senaste nyheterna i Blankens utbud, och för barnen finns det hoppborg, ansiktsmålning och andra aktiviteter. Har ni möjlighet får ni gärna komma förbi Radiogatan 2 i Kumla på lördag!
Höstmodeller, återförsäljarnyheter med mera
I dagarna kommer de första tre av sammanlagt sju nya modeller i vår höstkollektion att finnas tillgängliga i Italigentes nätbutik. Det är en svart ren wholecut som är gjord på den svagt mejslade 29-lästen med enkel lädersula. Sedan en ny version av plain cap toe oxforden Orsole på den nya klassiskt runda lästen 15, som är gjord i den handmålade mörkbruna nyansen Mogano, också denna med enkel lädersula. Och så en full brogue derby i ljusbruna handmålade färgen Castagna, den här på den nya grövre lästen 08 och med dubbel Dainite-sula och stormrand, en riktig höstsko. Prisnivån kommer ligga kvar som innan på 3995 SEK/€425 för lågskorna, kängor kommer ligga på 4295 SEK/€455. På de här nya modellerna har vi lite bättre bindsulor än innan, vi har bytt ut den tunna latexbit som var mellan bindsula och mellansula till ett tunt lager kork, och vi har också på de med enkel lädersula höjt hantverksnivån lite på midjorna med en liten välvning.
I början av oktober kommer sedan tre andra nyheter, då är det en uppdaterad version av split toe derbyn Biella som också den är på nya 15-lästen i färgen Mogano, och med en ny tunn citygummisula. Det har krånglat lite med arbetet med citysulan, men förhoppningsvis ska det vara löst inom kort och den är klar genom produktion till oktober. Det kommer också en chelsea boot, Stoccolma II, återigen i handmålade mörkbruna Mogano på 15-lästen, med en enkel Dainite-gummisula. Dessutom en så kallad jumper boot som kallas Viterbo i ett mellanbrunt grainläder med dubbel Dainite-sula och stormrand, för tufft vinterväder.
Den uppmärksamme räknar då tre plus tre till sex nya modeller, inte sju. Och det är för att den sista är en svart plain cap toe oxford som tillverkas i Serbien, som jag skrev mer om i första Italigente uncovered-inlägget. Tyvärr kommer detta bli den enda modellen från Serbien som vi lanserar, då det inte fungerade med den fabrik där nere som skulle göra skor för Italigente. Det handlade framför allt om att de inte kunde göra saker i tid (den här skon skulle exempelvis ha lanserats i våras, och vi har fortfarande inte fått den). Det känns tråkigt att satsningen på en instegslinje tillverkad på Balkan inte höll, men vi avbryter det hellre nu istället för att brottas med strulig produktion under lång tid.
Vi vill dock fortfarande få till en instegslinje med bra skor i ett lägre prisläge, så vi tittar vidare på andra möjligheter nu, både på Balkan men också i Asien.
När det gäller återförsäljarsidan så planerar Bäckmans Skoservice i Stockholm att utöka sitt utbud med några modeller till utöver Napoli Castagna, Venezia Caffe och Biella Nero som de har idag. Spiga 3 i Göteborg kommer få in sina första modeller i september/oktober, de har inte helt hundra spikat ännu vilka modeller de kommer ha dock. Skosalongen i Alingsås kommer också ta in en del av våra nya modeller, bland annat har de readan inne Treviso Nero och Lugano Mogano. Sedan är vi glada att berätta att den lilla, exklusiva herrekiperingen Il Pantheon i Oslo kommer att börja sälja Italigente också, även där från slutet på september. Modellerna där är Montecarlo Mogano, Firenze Ricetta och Biella Caffe.
Kommande modeller
Normalt så har man ju klart nyheter på modellsidan för säsongen vår/sommar 2016 nu, men då den här nysatsningen på Italigente drogs igång först i våras efter Kavats övertagande av märket (tiden innan var ju märkets verksamhet på lite sparlåga, efter att ha varit som mest aktivt mellan 2008-2012 ungefär), så ligger vi liksom lite efter än så länge. Därför är vi mitt inne i arbetet med nästa års sommarsäsongsgrejer, och tänkte därför ta lite hjälp av er läsare när det gäller vad vi ska satsa på. Nu är ju inte Italigente en tillverkare som byter ut hela kollektionen inför varje säsong, utan det handlar snarare om likt nu inför hösten att komma med några utvalda tillskott som kompletterar en stomme som ligger mer eller mindre konstant, samtidigt som man hela tiden ser över den stommen och ibland plockar bort modeller och lägger till andra som stannar över längre tid.
Likt när ni var med och valde den medaljong som vi kommer börja använda nästa år så gör vi den här genomgången av nya modeller i omröstningsformat, där jag nedan med hjälp av mer eller mindre vägledande bilder och beskrivningar försöker förklara de olika alternativen, så får ni gärna lägga röster på de modeller ni gärna vill se i Italigentes kollektion nästa år, och också gärna skriva mer input i kommentarsfältet nedan. Först är det vanliga Blake/Rapid-sydda skor som görs hos familjen Marini i italienska Montegranaro, sedan nästa års säsongsgäst där vi ju i år hade en espadrilles, och vi vill köra på någon liknande enklare konstruerad sommarsko.
Och så sommargästalternativen:
De första Italigente Uncovered-inläggen hittar du här (del 1) och här (del 2), och här finns ett reportage från produktionen i Italien.
…
För er som missat det så har flera artiklar jag skrivit publicerats på Manolo de senaste veckorna. Dels en intervju med japanska bespokeskomakaren Hiro Yanagimachi, en artikel om ovannämnda Il Pantheon och mannen som driver den som målar skor med bland annat te, saffran och rödbeta, samt en artikel om finländska The Left Shoe Company som använder 3D-teknik för att hitta rätt passform. Kommer ett par till artiklar som säkert kan vara intressanta de närmsta veckorna också.
Sedan står det trevligt nog lite om Shoegazing Super Trunk Show i senaste numret av KING, en bild på det nedan. Det är bara drygt två veckor kvar innan Meermin, Carlos Santos, Vass, Riccardo Bestetti och Maftei samlas i Stockholm, plus Gaziano & Girling bespoke och så Italigente och en massa intressanta programpunkter. Ett event som arrangeras i samarbete med Brunngård, Spiga 3 och Oppermann London. 12 september kommer bli en fantastisk dag!
Intressant artikel om en lyckad räddningsaktion!
Kul att ni satsar på att utveckla Italgentes kollektion. En kommentar ang sulor på car shoes: satsa på en ordentlig sula och inte småbitar av gummi. Hållbarheten är inte bra men framförallt allt är komforten mycket sämre för fötterna. Se gärna detta inlägghttp://www.theshoesnobblog.com/2015/06/j-fitzpatrick-driving-loafers-now-in.html
Även om inte alla har problemfötter (jag har!) så kan man få det efter hand…
Per Sandkull: Tack så mycket! Angående car shoes så får man tänka på att de inte är tänkta att man ska gå särskilt mycket i, de ska användas till och från bilen, körning i den, och för utomhusvistelse under sommaren (typ vid huset/hotellet/stugan osv, och dess närområde), men inga längre promenader eller dylikt (och gällande möjlighet plocka ut innersulan så går det på nästan alla car shoes). Även varianter med en sådan hel gummisula som Justin använder ska inte gås mycket i. Nackdelen med den typen är att de inte har uppyggnaden på hälen som gör de så sköna att köra bil i, därför kan jag föredra mellanvarianten med större gummibitar som på Tyrwhitt-skorna ovan. Tack för input hur som!
Trevligt reportage och trevliga modeller från Italigente. Jag gillar lästerna. Dock hade det varit spännande med någon mera kulör än brunt i utbudet.
Mycket trevlig artikel som vanligt. Härliga bilder, särskilt före- och efterbilderna, fantastiskt vad man kan göra, påminner om ett par gamla Loakes inne på forumet.
Jag saknar dock lite om Kavat, vad händer på deras herr-front, hur går det för dem och kanske framförallt, var finns de att köpa om man som jag har problematiska fötter och drar sig för att köpa över internet. Hade gärna haft ett par att matcha min 2-årings skor, som har hållt helt fantastiskt.
Lasse: Tackar! Jo och det kommer komma, åtminstone i färger som vinrött och andra ”enklare” mer klassiska nyanser, för färgglada skor är sällan några storsäljare, kunderna uppskattar det svarta och bruna, och Italigente är ett märke som kör på en rätt klassisk bas. Men du får rösta på burgundy-double monken och ljusblå car shoe 🙂
Oskar: Stort tack! Kavats skor är i regel inte riktigt den typ av skor som Shoegazing handlar om, därför ingenting jag skriver om så ofta direkt, mer än jag gjorde ett reportage från tillverkningen av deras svenskgjorda 1945-linje (finns här: https://shoegazing.se/2014/10/25/reportage-kavat-1945/ ). Men det rullar på bra för märket, och förutom sina egna butiker i Kumla då och Göteborg så finns de på många ställen, framför allt barnskorna så klart men även vuxenmodellerna har en del. Maila info@kavat.com och fråga om butiker i ditt närområde.
Kul med räddningsaktionen. Skulle vara kul att få se vad en skomakare skulle kunna göra med ett par som blivit styvmoderligt behandlade på riktigt, i.e. enorma repor eller sprickor o d.
Kul inlägg! Riktigt fina nya modeller från italigente. Det skulle kunna bli lite av ”er grej”, att man får rösta fram vilken modell som ska säljas varje sommar. Ett koncept som säkert kan utvecklas ännu mer.
En fråga, går det att beställa er jumper boot med commandosula?
Snörningen på skon var väldigt avslöjande, endast den som inte kan något om skor hade valt att snöra ett par oxford som om det vore ett par hockeyrör.
Imponerande resultat!! Ungefär hur mycket kostar restaureringen som beskrivs?
Snälla, snälla, säg att Spiga 3 kommer att ta in den nya Biella Mogano. I så fallkommer jag övernatta utanför butiken! (Eller nja, kanske inte, men jag vill definitivt ha ett par!)
EB: Tack! Ja inte omöjligt det blir fler inlägg som följer olika reparationer hos skomakare, och då kanske nåt liknande.
Lano: Tackar! Hittills har det varit givande få input genom omröstningar, så kommer nog bli något vi fortsätter i en eller annan form iaf, och för sommargästen funkar det på ett sätt extra bra.
Tyvärr kan vi inte erbjuda en MTO-tjänst i nuläget, men det är något vi tittar på och förhoppningsvis kan ha i framtiden. Sen får jag personligen säga att Commando-sulor är rätt kassa för allt utom skogsterräng. Asfalt är de lite klumpiga på, och snö packar sig väldigt lätt och är enormt enerverande att gå med sulorna i vinterväglag tycker jag, med stora snöklumpar under fötterna.
Jonas: Stort tack! En halvsulning börjar på ca 750 kr hos Bäckmans.
Shoeny: Mja, tror skornas ägare snörat de så ytterst medvetet.
Challe: Kul att du gillar modellen! Dessvärre tror jag inte det kommer bli en av modellerna de tar in, men inte säker. Är fri frakt från hemsidan annars, och med schenker retur är det bara 65 kr om de inte skulle funka storleksmässigt ex.vis.
Jesper: Det är faktiskt precis därför jag frågar. Jag delar din uppfattning om att dainite eller ridgeway är bättre i stadsmiljö. Jag är dock på jakt efter något jag kan ha vid fjällvandring, fiskeutflykter och liknande. Ovan modell hade varit en perfekt utmanare till C&J Snowdon. Jag får avvakta en stund tills eventuellt MTO är möjlig 🙂
Jag gillar flera av de nya modellerna. Kommer ni att lägga ut dem i er Webshop?
Tack Jesper, det får nog bli en beställning så småningom. Hur är storlekarna? Jag brukar ligga mellan 8,5-9 med lågt insteg.
Lano: Aha, ja då är commando-schysst!
Wolf: Trevligt du gillar dem! Ja Treviso Nero, Lugano Castagna och Orsole Mogano kommer upp på nätet vilken dag som helst (är klart i webbshopen, ska bara synkas med Kavats affärssystem innan vi gör de publika), sedan kommer de andra tre nya (med viss reservation för att Biella kan bli lite sen beroende på hur det går med sulan) i början av oktober.
Challe: Schysst! Det låter som du ska ha 43 då, kanske 42 i Lugano och Viterbo de 08-lästen är rymligare i tåboxen och båda är med öppen snörning. 29 och nya 15-lästen är väldigt lika varandra i passform, då 15 är byggd med 29 som bas. På Italigentes hemsida finns en rätt bra vägledning för storlekarna (kommer uppdateras med nya lästerna i tabellen inom kort): http://italigente.com/pages/sizing
Är det någon handlare i Linköping på gång?
Martino: Nej inte i nuläget, de städer där vi inlett kontakter men där inget är klart än är Malmö och Borås. Men Linköping har exempelvis Shoe:Remake och Fogenstads som skulle kunna vara intressanta.