Skomaker Dagestad i Norges huvudstad Oslo har troligtvis Nordens främsta utbud av kvalitetsskor. Skor från ett femtontal märken finns i butiken, och försäljningen har exploderat med en dubblering av omsättningen det senaste året. Skomakeridelen finns kvar, men butiksdelen har fått allt mer fokus.

 

Åsbjörn Dagestad, mannen bakom skomakeriet med hans namn.

Åsbjörn Dagestad, mannen bakom skomakeriet med hans namn.

 

Att vistas i Skomaker Dagestads lokaler kan beskrivas som ett angenämt kaos. Jag är på besök en lördagseftermiddag, då är de fyra personer i personalen, tre i butiken och en i skomakeriet, och det kommer och går kunder konstant. En kvinna hämtar ett par lagade skor och hennes två barn bjuds på Maryland Cookies. Två svenskar på besök i Oslo är inne och tittar runt, ”för man måste ju se vad det är för ställe”. En ung man i 25-30-års åldern provar ett par olika modeller Edward Green, och slår till slut till på ett par. Trots ruljansen tar personalen sig verkligen tid för alla.
Just nu har de extra mycket reparationer, då får dessa inte riktigt plats i den lilla skomakeridelen utan ligger på disken vid kassa, i en fåtölj, och på golvet.
– Vi har hyrt ny lokal dit vi ska flytta lager och skomakeridelen, ett kvarter bort. Vi hade tänkt vara klara med flytten i påskas, men vi har inte ens hunnit påbörja den, säger Åsbjörn Dagestad och skrattar högt. Det är han som är grundaren och hjärtat bakom Skomaker Dagestad, i helskägg och ljus skjorta under ett svart förkläde, hans standardoutfit. Han har jobbat som skomakare sedan 1983, men trots att han börjar komma upp i åren är han oerhört progressiv.

 

Den stora och mycket välfyllda butiksdelen.

Den stora och mycket välfyllda butiksdelen.

Läckerheter från Enzo Bonafe. I dagsläget har de bara norvegese- eller durksydda skor från Bonafe, men får snart in en laddning handrandsydda också.

Läckerheter från Enzo Bonafe. I dagsläget har de bara norvegese- eller durksydda skor från Bonafe, men får snart in en laddning handrandsydda också.

Ena halvan av den trånga, och röriga, skomakeridelen.

Ena halvan av den trånga, och röriga, skomakeridelen.

 

En stor anledning till att man dubblerat omsättningen det senaste året, till dagens omsättning på imponerande omkring 165 000 NOK (cirka 180 000 SEK) i veckan, heter Stefan Ravnanger. Han är student och jobbar cirka 60 procent hos Dagestad, och har ansvar för hemsida och sociala medier.
– Sedan hjälper jag till i butiken, men närmre skomakeridelen kommer jag inte än att jag putsar upp lite skor, säger Stefan.
Han är hobbyfotograf och tar schyssta bilder på utbudet för webben, uppdaterar om vad för modeller som är på gång in i butiken, och så vidare. Det är tydligt att hans insatser i de elektroniska kanalerna spelar stor roll för utvecklingen, inte minst på att det är bland yngre som den stora tillströmningen av nya kunder blivit.
Åsbjörn Dagestad:
– Det är fantastiskt att se helt nya generationer ta sådan plats i butiken, och som dessutom får mer och mer kunskap. Det bådar väldigt gott inför framtiden för den här typen av skor, säger han.

Skomaker Dagestads lokal ligger i utkanten av centrala Oslo, precis vid Bisslett Stadion. Butiksdelen som tagit över allt mer av utrymmet är relativt stor, och här ryms skor från Gaziano & Girling, Edward Green, Silvano Sassetti, Enzo Bonafe, Alfred Sargent, Carmina, Loake, Paraboot, Alden, Red Wing, Rancourt, Shoto, Mark McNairy, plus renodlade dammärkena Raparo, Lanciotti Di Versi och Rocco P. Onekligen en väldigt imponerande uppställning, även om det från vissa av märkena inte är så många modeller de saluför. Förutom skor så har de också en hel del accessoarer, väskor från bland annat Frank Clegg, handskar från Chester Jefferies, hattar från Bailey Hat Company, paraplyer, flugor, bälten. Och så massa skovårdsprodukter så klart, bland annat hyperexklusiva, handgjorda borstar från japanska Edoya för friska 650 SEK.
Och det är inte så att de nöjer sig med detta, utan funderar hela tiden på tänkbara nytillskott i butiken, för att ”finetuna” utbudet. Exempelvis är både Åsbjörn och Stefan väldigt imponerade av mina Bestetti som jag hade på mig vid besöket, och säger att det är en tillverkare man funderat på, och när Stefan ska till Japan om ett par månader för en fitting hos bespokeskomakaren Marquess, ska han också träffa Koji Suzuki som har Spigola.
– Det är långt ifrån någonting klart, men jag ska träffa honom och kolla in skorna och så i alla fall. I så fall är det ju MTO-servicen som är intressant. Man vet aldrig, säger Stefan.

 

Stefan Ravnanger har betytt mycket för den positiva utveckling som skomakeriet haft det senaste året.

Stefan Ravnanger, en riktig skonörd, som har betytt mycket för den positiva utveckling som skomakeriet haft det senaste året.

Dagestad säljer också en hel del damskor.

Dagestad säljer också en hel del damskor.

Skomakaren Thomas som bor en bit ifrån Oslo, men hjälper till i skomakeriet ibland. Här förbereder han en sko för slitsulning.

Skomakaren Thomas som bor en bit ifrån Oslo, men hjälper till i skomakeriet ibland. Här förbereder han en sko för slitsulning.

 

Vi lämnar butiksdelen lite, och kliver bak i själva skomakeridelen. För ett antal år sedan så tog denna upp ungefär hälften av lokalytan, nu är den kapad till kanske en femtedel, och är bara en långsmal remsa längst in. Här i det minst sagt röriga utrymmet står skomakaren Thomas som inte bor i Oslo, men som kommer hit några dagar i månaden och avlastar Åsbjörn med reparationer. När de bara får tid så kommer dock detta och lager som sagt flytta till nya lokaler en bit bort.
– Då återstår bara problemet att hitta personal, säger Åsbjörn. Så det får du gärna skriva, duktiga svenska skomakare med en del erfarenhet är mer än välkomna att höra av sig. Vi har ju faktiskt ingen svensk anställd, det är ju nästan ovanligt i Oslo.

 

Några gamla läster.

Några gamla läster.

Skor och oordning.

Skor och oordning.

En av anledningarna till att flytten av skomakeridelen dröjt är att de stora maskinerna, som denna, är för stora för att kunna få ut genom den lilla öppning som går ut mot butiksdelen och sedermera ut mot gatan. En halvtrist miss man gjorde när man byggde om senast, och inte tänkte i flera steg framåt.

En av anledningarna till att flytten av skomakeridelen dröjt är att de stora maskinerna, som denna, är för stora för att kunna få ut genom den lilla öppning som går ut mot butiksdelen och sedermera ut mot gatan. En halvtrist miss man gjorde när man byggde om senast, och inte tänkte i flera steg framåt.

Riktigt exklusiva borstar från japanska Edoya.

Riktigt exklusiva borstar från japanska Edoya.

Väskor från Frank Clegg, den svarta i mitten närmst fönstret identisk med president Barack Obamas, och hattar från

Väskor från Frank Clegg, den svarta i mitten närmst fönstret identisk med president Barack Obamas, och hattar från Bailey Hat Company.

En radda Gaziano & Girling-skor.

En radda Gaziano & Girling-skor.

Silvano Sassetti gör riktigt trevliga skor och boots.

Silvano Sassetti gör riktigt trevliga skor och boots.

Derby boot i hatch grain-läder från Sassetti.

Derby boot i hatch grain-läder från Sassetti.

Ett antal specialbeställda modeller från Alfred Sargent med en sådan här Wensum-sula kommer in om ett par månader.

Ett antal specialbeställda modeller från Alfred Sargent med en sådan här Wensum-sula kommer in om ett par månader.

Några Edward Green-modeller, bland annat tre varianter av split toen Dover. Skomaker Dagestad har en strategi där man handlar direkt med fabrikerna, och ser till att sälja dem för samma pris som i skornas hemland. Därför prissätts exempelvis Edward Green och och Gaziano & Girling i pund, vilket sedan räknas om till norska kronor innan köp. Det här är ett sätt för att säkerställa att folk köper skorna hos dem, och inte försöker hitta de billigare på nätet.

Några Edward Green-modeller, bland annat fyra varianter av split toen Ecton. Skomaker Dagestad har en strategi där man i första hand handlar direkt från tillverkarna, och ser till att sälja dem för samma pris som i skornas hemland. Därför prissätts exempelvis Edward Green och och Gaziano & Girling i pund, vilket sedan räknas om till norska kronor innan köp. Det här är ett sätt för att säkerställa att folk köper skorna hos dem, och inte försöker hitta de billigare på nätet.

 

Tidigare reportage från skomakerier hittar du under Populära inlägg, längst ner.