Reflektion - Kommer TikTok att rädda skomakarna?

I en intressant vändning kan det mycket gamla yrket skomakare, som har gått igenom många tuffa decennier, nu räddas av det modernaste av fenomen: sociala medier-appen TikTok. De senaste årens videor som visar den förvandling som skomakare kan göra på slitna skor har visats miljontals gånger, och unga människor får upp ögonen både för den magi som skomakare kan åstadkomma och för själva hantverket.

 

Om du är på TikTok och är intresserad av skor har du troligen sett dem själv. De börjar ofta med det slitna paret skor hålls upp mot kameran för att man ska se vad som behöver åtgärdas. Sedan visas hela reparationsprocessen i detalj med korta klipp och / eller snabbspolade bilder. Eftersom det ofta finns många steg är videorna – med TikTok-standard – ganska långa, vanligtvis flera minuter. I slutet har du normalt de klassiska före- och efterbilderna, samma stil som vi är vana att se i alla husrenoveringsprogram på TV. Det finns ingen musik, de autentiska ljuden från skomakarverkstaden är mycket viktiga. Det är en sorts ASMR (förkortningen som de flesta av oss förmodligen har googlat för att förstå, kort för ”autonomous sensory meridian response”, som numera inte betyder mycket mer än att de ger tittaren en avkopplande känsla av att titta).

Att visa upp skoreparationer i videoformat online är verkligen inte nytt, det finns ett gäng stora konton på till exempel YouTube med massor av följare, och några av dem som är stora på TikTok är det också på YouTube. Skillnaden här är dock att skoreparationskanalerna på YouTube i allmänhet är mer av en ”predika för de redan frälsta”-situation, medan dessa videor på TikTok i högre grad når en publik som tidigare inte varit bekant med ämnet.

Så ser det ofta ut i de älskade TikTok-videorna om skoreparation. Bild:

Hur det ofta ser ut i de älskade TikTok-videorna för skoreparation. Bild: Dan Skomakaren

Det finns ett gäng skomakare från hela världen som delar videor på TikTok, där de större har över 100 000 följare och många av deras videor har miljontals visningar. De är baserade i USA, Europa, Asien och på andra håll. Några av dem är Dan the Cobbler, Boyer’s Boot’n’Shoe, Chilicothe Bootery, Sergio Alberini och inte minst America’s Cobbler, alias Jim McFarland.

Jim McFarland från McFarland’s Shoe Repair i Lakeland, Florida, har blivit affischnamn för detta nya ”TikTok-skomakeri-segment”, en uppmärksamhet som han verkligen förtjänar. Han har varit yrkesverksam i många decennier och under lång tid varit en av de drivande krafterna inom skomakarbranschen i USA, bland annat med flera år i styrelsen och två mandatperioder som ordförande för SSIA, Shoe Service Institute of America. Hans resa på TikTok började med att hans dotter filmade en video av hans arbete (hon gör fortfarande det mesta av filmandet) och laddade upp den till en ny TikTok-kanal.

Jim McFarlands, alias Americas Cobbler, TikTok-sida.

Jim McFarlands, alias Americas Cobbler, TikTok-sida.

Detta var för två år sedan, nu har hans mest populära video visats 60 miljoner gånger och många andra har många miljoner visningar, han har 1,2 miljoner följare, och även hans Instagram- och YouTube-kanaler har tagit fart till nya höjder. Och på senare tid har dessa framsteg i den digitala världen uppmärksammats av traditionella medier. Inte bara lokala nyhetsmedier, utan även stora aktörer som Washington Post och NBC News.

Det faktum att arbetet med att laga skor sprids till massorna genom massmedia är naturligtvis fantastiskt, men det som verkligen kan förändra spelplanen är den publik som nås på främst TikTok. Unga människor. Unga människor som inte bara kan lära sig att uppskatta det reparationsarbete som utförs, och istället för att kasta bort sitt nästa par slitna skor kanske tar dem till en skomakare för att få dem lagade. Utan unga människor som ser och förundras över de hantverkskunskaper som krävs för en bra skoreparation, den kreativitet som ofta krävs, de olika arbeten som utförs, och så vidare. Man kan tydligt se det i kommentarsfälten, så många som säger saker som ”Jag har blivit så förvånad över dessa videor, började undersöka hur man blir en skomakare nu”, och liknande saker.

Exempel på kommentarer till en skoreparationsvideo på TikTok. Bilder:

Exempel på kommentarer till en video om skoreparation på TikTok. De senaste bilderna: America’s Cobbler

För att ta två olika exempel. I Borås fanns det över 50 skomakare år 1950, för en befolkning på cirka 55 000 personer. Nästan 1 skomakare per 1 000 invånare. 20 år senare, på 1970-talet, när billigare skor med cementerad gummisula hade tagit över helt, fanns det bara tre kvar. Än idag, när Borås har en befolkning på 110 000 personer, finns det bara tre skomakare i staden. Ingen av dem är ung och de arbetar ensamma, utan några lärlingar.

I USA fanns det på 1930-talet cirka 100 000 skomakare i landet, det sjönk till 15 000 1997 och till cirka 5 000 idag. Detta enligt SSIA. Och som framgick av en artikel i AP för några år sedan är en stor majoritet av de aktiva skomakarna gamla, många kommer snart att gå i pension och många har ingen att lämna över sin verkstad till. Det finns naturligtvis undantag, men det behövs många fler unga skomakare, både i USA och på andra håll.

I allmänhet har de flesta bra skomakare i de flesta delar av världen mycket jobb som kommer in, och förhoppningsvis kommer de att få ännu mer i framtiden när fler och fler människor förstår att vi måste bära bättre saker och ta hand om dem för att rädda klimatet. Men för detta måste det finnas bra skomakare som människor kan lämna sina skor till. Möjligheten att många potentiella nya skomakare kan lockas till detta yrke genom de lockande videorna på TikTok är uppmuntrande.