Traditionellt konstruerade skor, inte minst randsydda sådana, marknadsförs nästan alltid med emfas på omsulningsmöjligheterna. Det framstår ofta som att de går att sula om i all oändlighet. Riktigt så enkelt är det dock inte. Här går jag igenom möjligheterna och bristerna med de vanligaste konstruktionsmetoderna, och också förutsättningarna vid klackning och slitsulning, samt ungefärliga priser hos både skomakare och tillverkare.

 

Klackning

En omklackning kan man genomföra helt fritt från ingrepp på sulan, ihop med slitsulning eller halvsulning, eller vid helsulning då det automatiskt krävs. Viktigast att tänka på, som jag varit inne på tidigare här på bloggen, är att fixa klacken innan man nött ned slitdelen längst ut och kommit in på klackdistanserna. Det nedersta gummit och lädret är ordentligt slittåligt och gjort för att nötas på, men när man kommer in på distanserna är de gjorda i simplare läder (eller till och med masonit om man har exempelvis Allen Edmonds eller Alden) och tar snabbare skada, och om dessa behöver bytas måste skomakaren jobba mycket mer med balansering och det blir genast ett omständligare och därmed dyrare ingrepp.

En klack på Dainite-sulad sko som är ordentligt nött.

En klack på Dainite-sulad sko som är ordentligt nött. De är väldigt tjocka, men ändå har bäraren gått så det nästan nått hela vägen ned till klackdistansen.

Här efter omklackning, med helt ny gummidel. Bilder: Davidsons skomakeri

Här efter omklackning, med helt ny gummidel. Bilder: Davidsons skomakeri

När man byter klack kan man oftast välja om man vill ha en fabriksvariant med bara bakre delen i gummi och resten läder, eller en hel gummiklack (som så klart är standard om det är gummisula som används). Den förstnämnda är i regel lite dyrare.
Omklackning kan man normalt göra i princip hur många gånger som helst, men det finns en fara som är relativt okänd, och inte särskilt vanligt förekommande, men som kan vara intressant att veta ändå. Det är att om mässingsspikarna som används korroderar med tiden på grund av att fukt kryper upp i klacken så kan detta skada bindsulan, i värsta fall så illa att lädret blir poröst och nya spikar inte kan fästa. Det är många aspekter som spelar in här, legeringen på mässingsspikarna (mässing är en legering av koppar och zink, och ju mindre zink som används desto mer motståndskraft mot korrosion), kvaliteten på bindsulan, hur skorna används och så vidare. Många bespoke-skomakare använder på grund av den här risken enbart träpligg. Som sagt så är det här dock inget man behöver ligga sömnlös över, då risken inte är särskilt överhängande, även om den finns där.

Omklackning hos en skomakare kostar ungefär 200 kronor, är någon av klackdistanserna nedslitna kostar det dock mer.

 

Lägga på slitsula

Att lägga på en slitsula i gummi är ett omdiskuterat ämne, vissa gör det direkt innan lädersulorna ens nuddat mark, andra skulle aldrig kunna tänka sig att sätta det på sina lädersulade dyrgripar. Jag tänker inte ge mig in i någon djupare diskussion om detta, mer än att upprepa det välanvända argumentet att se till att åtminstone använda lädersulan först innan du sätter dit slitsula, istället för att låta skomakaren slipa ner flera millimeter av en ny fin lädersula för att fästa dit gummislitdelen. Gillar man läderkänslan men vill inte bekosta en omsulning går det också att lägga dit en slitsula i läder, eller för att skydda tåspetsen som ofta nöts först sätta dit tågummin (läs mer om detta här).

Snyggt ditsatta slitsulor i gummi. Bild: The Shoe Snob

Snyggt ditsatta slitsulor i gummi. Dock tyvärr gjort innan användning. Bild: The Shoe Snob

Värt att notera är dock att man kan inte bara lägga dit en slitsula som håller länge och sedan tänker sig att bara byta den delen för att slippa dyrare omsulningar, åtminstone inte om det är skor av bra kvalitet som man tänker sig ska vara med under många år. Det är inte bara yttersula som slits, även fotbädden som oftast består av kork, ett material som har begränsad livslängd, blir dåligt och behöver bytas emellanåt, gelänken (en förstärkning under hålfoten som oftast är i trä, metall eller plast) kan bli sargad, och i värsta fall blir bindsulan dålig (se mer om det nedan).

Att sätta på en slitsula kostar cirka 150-300 kronor hos skomakaren.

 

Omsulning blake/durksydd

En blake/durksydd sko (för tydligare genomgång av de olika konstruktionsmetoderna, läs det här inlägget. Här är fokus på reparationsaspekten) går tvärtemot vad många tror alldeles utmärkt att sula om. Problemet här är dock att man behöver en så kallad durksymaskin, eller McKay-maskin, en speciell symaskin med lång arm som kommer in längst in på tåpartiet i skon. Den här är inte jättevanlig, men ett antal skomakare i Sverige har en sådan. Vissa tillverkare som använder blake-söm tar också emot skorna och sular om dessa i fabrik. Precis som randsydda skor kan man göra en halvsulning på blake-skor, där man bara byter delen från hålfoten fram till tån, och låter midjan vara.

En amerikansk skomakare framför en modern variant av McKay-maskin. Bild: Yelp

En amerikansk skomakare framför en modern variant av McKay-maskin. Bild: Yelp

Däremot bör man vara medveten om att antalet omsulningar för en durksydd sko är begränsad. Det har att göra med att sömmen ju går igenom alla delar av skon: bindsula, ovanläder och slitsula. Sömmen måste vid omsulning sprättas helt, och sedan sys en ny söm rakt igenom alla dessa delar igen. Det betyder att de nya stygnen sätts på andra ställen än de ursprungliga, och för varje omsulning blir det nya hål och tillslut är ovanlädret håligt som en ost och så försvagat av hålen att de inte klarar fler omsulningar. Att säga exakt hur många omsulningar som går att göra är svårt, det beror på så många olika omständigheter, det kan vara så få som två, det kan vara ända upp till fem. Värt notera är dock att i och med att det bara är lim som håller ihop ovanläder och bindsula när man tagit loss durksömmen, så finns risken att dessa lossnar, och att man då idealt hade behövt originallästerna för kunna sätta ihop skon fullt balanserad.

En blake/rapid-sydd sko kan man säga reparationsmässigt hamnar mittemellan den här kategorin och Goodyear-randsydd nedan. Om bara slitsulan behöver bytas och mellansulan är i okej skick, så fungerar det på precis samma sätt som att byta slitsulan på en Goodyear-randsydd. Behöver man dock ge sig på mellansula eller till och med bindsula är det samma läge som för en vanlig blake-sydd sko.

En halvsulning inklusive klackning av durksydd sko kostar cirka 700 kronor, helsulning kostar cirka 1300 kronor. Skickar man tillbaka till fabrik varierar priserna kraftigt, men oftast mellan 1000-1500 SEK.

 

Omsulning Goodyear-randsydd

Goodyear-randsydda skor har utmärkta möjligheter för att sulas om många gånger, men ett antal faktiska omständigheter drar i realiteten ned dessa en aning. Jag ska försöka reda ut detta så att det blir någorlunda begripligt, men ber om ursäkt om det blir lite rörigt.
Hela briljansen med den randsydda konstruktionen är ju att man kan byta yttersulan enkelt utan att behöva röra den viktigaste fästpunkten i skon, den som håller fast ovanläder och bindsula. Den vanligaste kritiken som förs fram mot Goodyear-randsydda skor är att hela konstruktionen de facto hålls samman med lim, detta då de görs med så kalla gemming, där ett plirband i kanvas limmas fast på bindsulan (finns något enstaka undantag, exempelvis JM Weston, som fortfarande använder bindsula helt i läder men ändå syr med Goodyear-maskin). I den här kanvasremsan syr man sedan fast ovanläder och rand. Det händer att kanvasremsan lossnar från bindsulan eller att den blir sliten och går sönder. Har den bara lossnat lite grann är det oftast ganska enkelt att limma dit den igen, men har den lossnat över ett större område eller om den gått sönder så kan man behöva byta hela plirbandet. Då bör skon helst sitta på sin originalläst för att den inte ska förlora sin balans, vilket i så fall måste göras i tillverkarens fabrik.

En bindsula som får plirbandet ditsatt i Gaziano & Girlings fabrik.

En bindsula som får plirbandet ditsatt i Gaziano & Girlings fabrik.

En genomskärning av en grövre, dubbelsulad sko. Inringat är kanvasremsan. Notera också hur tjockt korklagret är, för att fylla ut hålrummet.

En genomskärning av en grövre, dubbelsulad sko. Inringat är kanvasremsan. Notera också hur tjockt korklagret är, för att fylla ut hålrummet. Bild: Styleforum

En annan rent funktionell skillnad mellan Goodyear-randsydd och handrandsydd, förutom då att Goodyear har ditlimmat plirband när handrandsydda har en läpp utskuren direkt ur bindsulan, är att Goodyear-maskinen syr en kedjesöm/chain stitch, istället för skomakarsöm/lock stitch. Med skomakarsöm låses som bekant varje stygn för sig (avlappssömmen som syr fast rand med slitsula sys med en sådan) så lossar ett stygn är det inga problem för övriga, medan kedjesömmen inte har denna låsning utan går ett stygn upp påverkas omkringliggande. Ingen skillnad just i hur det repareras, men värt att känna till ändå.

Den stora anledningen till att antalet omsulningar som går att göras på en Goodyear-randsydd sko är, likt durksydda, begränsat är att man syr nya sömmar som gör nya hål i  materialet. Det gäller dels med avlappssömmen som håller fast rand och yttersula, vilket gör att efter några omsulningar kan randen behöva bytas bara på grund av att den sargats av nya sömmar, även om man varit försiktig och sett till att sköta om randen bra och aldrig låtit den nötas framme vid tån eller liknande. Att byta randen är inga problem rent sömnadsmässigt om det görs av en skomakare, då denne gör det för hand och syr i de hål som redan finns i ovanlädret och plirband. Görs det däremot i fabrik görs det med maskin som trycker dit nya hål vilket nöter på ovanlädret.

Här är vi då inne på den paradox som i realiteten kan sägas begränsa en Goodyear-randsydds skos antal möjliga omsulningar. Den ideala fördelningen hade varit att låta skomakaren göra ett antal omsulningar först, och även låta den byta randen någon gång, för att sedan när plirband och kanske till och med bindsulan är körda skickar man till fabrik för omsulning hos dem, där de har originallästen och kan sätta tillbaka skon på den. Problemet här är dock att väldigt många tillverkare inte tar emot skor för fabriksomsulning om man gjort ingrepp av tredje part, det vill säga skomakare. Det innebär alltså att man i praktiken får välja mellan att använda skomakare på hemmaplan som kan laga skorna relativt skonsamt, men i det läge som större ingrepp behöver göras och originallästen behövs så är de betydligt svårare att fixa. Eller så skickar man alltid tillbaka skorna till fabrik för omsulningar där, vilket dock riskerar att med tiden innebära att ovanlädret blir så skadat av nya stygn att det inte längre går att använda.

Anledningen till att fabrikerna har det här kravet är att det tyvärr finns alldeles för många dåliga skomakare runt om i världen, som totalt kan sabba en sko på grund av dåligt genomförda arbeten och försvåra fabrikernas arbete radikalt. Hade vi bara haft duktiga skomakare som gör sakerna på rätt sätt hade fabrikerna inte haft några problem att ta emot tredjepartsreparerade skor, de hade de kunnat fixa som vanligt, men de dåliga skomakarna har rent krasst förstört den här möjligheten.

En riktigt nedsliten Edward Green-sko, där man ser att plirbandet släppt och att även bindsulan är i mycket dåligt skick. Bild: Permanent Style

En riktigt nedsliten Edward Green-sko, där man ser att plirbandet släppt och att även bindsulan är i mycket dåligt skick.

Här samma sko som ovan, där man sprättar bort randsömmen.

Här samma sko som ovan, där man sprättar bort randsömmen. Bilder: Permanent Style

När det är dags att byta sula är det oftast antingen tån som är nednött så att den är nära randen, eller som här att sulan under "ballen", där mest trycks läggs, har nötts ner. Man bör dock undvika att låta det gå så långt så att det blir hål. Bild: The Understated Gent

När det är dags att byta sula är det oftast antingen tån som är nednött så att den är nära randen, eller som här att sulan under ”ballen”, där mest trycks läggs, har nötts ner. Man bör dock undvika att låta det gå så långt så att det blir hål. Bild: The Understated Gent

En annan tidsbegränsande aspekt för Goodyear-randsydda skor är att om man hamnar i ett läge där bindsulan måste bytas, så är det inte säkert att det går att göra även om man har originalläst och även om ovanlädret är i bra skick vid fästområdet i botten. Detta då man kan hamna i ett läge där det inte går att dra ovanlädret tillräckligt lågt för att det ska nå ner tillräckligt långt för att kunna sys fast i plirbandet och randen. Då vissa menar att bindsulorna som används av många Goodyear-randsydda tillverkare inte håller den höga kvalitet som de gjorde förr, kan även det medföra att den behöver bytas och att ovanstående problem då uppstår. Och de är alltid betydligt tunnare än bindsulan hos en handrandsydd sko, detta då man måste ge plats för hålrummet som blir i och med gemmingen, och för att hålla kostnaderna nere.

När det gäller fabriksomsulningar så är det i regel så att man gör det som behöver göras för att återställa skon till ett så bra skick som möjligt. Behöver bara slitsulan och klack bytas görs det, behöver plirband, korkfyllning och gelänk dessutom bytas görs det också. När det gäller bindsulan och om den behöver bytas skiljer det sig lite åt, vissa tillverkare ingår det i kostnaden, vissa gör det till en extra kostnad, medan vissa inte gör det alls.

Bassam på Larssons skomakeri i Göteborg har precis börjat sy dit en ny rand på en Goodyear-randsydd sko.

Bassam på Larssons skomakeri i Göteborg har precis börjat sy dit en ny rand på en Goodyear-randsydd sko.

En sko som halvsulats, där man alltså lämna midjan och bara byter delen som är i backen. Bild: St. James Style

En sko som halvsulats, där man alltså lämna midjan och bara byter delen som är i backen. Bild: St. James Style

Ett par skor som är inne på fabrik för omsulning. De går igenom den vanliga produktionslinan, där det som behöver bytas byts. Bild: The Field

Ett par skor som är inne på fabrik för omsulning. De går igenom den vanliga produktionslinan, där det som behöver bytas byts. Bild: The Field

Nu ska det sägas att alla dessa problem som jag tar upp ovan inte nödvändigtvis behöver drabba dig som ägare av Goodyear-randsydda skor. De allra flesta skorna klarar sig utan dessa potentiella trubbel så länge som ovanlädret är i dugligt skick och man fortfarande vill sula om dem, och då är det ingenting som påverkar skons livslängd. Jag tycker dock att det är bra att man känner till att antalet omsulningar ändå kan sägas vara begränsade på en Goodyear-randsydd sko, då det gärna marknadsförs som omsulningsbara i oändlighet. Här är det också väldigt individuellt och beroende av så många olika faktorer om hur många gånger det går att sula om en specifik sko, både i vad de utsätts för, hur de är gjorda, vilken omfattning av omsulning som görs och så vidare. Det kan handla om allt från bara ett par gånger till sex-sju. Men det går inte att komma ifrån att Goodyear-konstruktionen är en förenkling av handrandsömmen för att kunna massproducera skor, det är fortfarande en utmärkt konstruktionsmetod, men möjligheterna till billigare produktion i stor skala för med sig sina problem.

Kostnad för halvsulning av Goodyear-randsydd sko inklusive klackning ligger på omkring 900 kronor hos skomakare helsulning cirka 1700 kronor (behöver randen bytas eller om man vill ha ritsnedläggning kostar det mer). Hos fabriker ligger det på allt mellan 1000 och 2500 SEK (jag hade en plan om att redogöra för kostnaden och bestämmelserna hos olika tillverkare, men det visade sig vara svårt att hitta korrekta uppgifter och jag har inte tid att kontakta alla tillverkare och fråga, därför är det enklast att man gör det själv. Det räcker oftast med ett mail).

 

Omsulning handrandsydd

Nu har ju en del redan sagts i ovanstående stycke, men det som gör att handrandsydda skor i princip faktiskt går att sula om hur många gånger som helst, är just att bindsula och läpp är en enhet, där läppen karvats ut ur en tjock bindsula. För att få en stark läpp krävs ett bra bindsulematerial med långa fibrer som passar för ändamålet, vilket gör att hela bindsulan generellt alltid håller bra kvalitet och då dessutom är betudligt tjockare än Goodyear-randsydd sko. Rena konstruktionsmässiga fördelar är som nämnts att när man handrandsyr en randsöm så används alltid skomakarsöm/lock stitch samt att hålrummet som bildas mellan bindsula och slitsula blir mindre, vilket också möjliggör användande av poröst läder eller filt (som också har fördelen att det aldrig knarrar, vilket kan hända med skor med fotbädd i kork eller läder) istället för kork för fotbädden.

Här ser man hur tjock en bindsula är på en handrandsydd sko. Det långfibriga lädret formar sig väl efter foten och fyller till mångt och mycket själv den funktion som korken gör på en Goodyear-randsydd sko, med den skillnaden att den är betydligt mer beständig. Bild: Candi Cobbler

Här ser man hur tjock en bindsula är på en handrandsydd sko. Det långfibriga lädret formar sig väl efter foten och fyller till mångt och mycket själv den funktion som korken gör på en Goodyear-randsydd sko, med den skillnaden att den är betydligt mer beständig. Bild: Candi Cobbler

Här (och på översta bilden) ser man hur tajt en handrandsydd konstruktion blir, med knappt något hålrum som behöver fyllas ut.

Här (och på översta bilden) ser man hur tajt en handrandsydd konstruktion blir, med knappt något hålrum som behöver fyllas ut. Vissa tillverkare, exempelvis Saint Crispin’s, använder sig av bindsulor som köps med färdig läpp utskuren, de blir inte lika kompakta som när läppen skärs ut för hand utan hamnar någonstans mittemellan en traditionell handrandsydd sko och Goodyear-randsydda. Översta bilden: DW Frommer

Om man behöver byta rand på handrandsydda skor så sys alltid sömmen i befintliga hål, alltså även när de skickas tillbaka till tillverkaren, vilket gör att materialet utsätts för mycket mindre påfrestningar än vid Goodyear-randsömnad. Avlappssömmen syr skomakare i Sverige i regel med maskin, så där kan samma problem som för Goodyear-skorna uppstå när randen blir nött av att flera sömhål tillkommer. Då har man dock fördelen vid krav på byte av rand att ovanlädret och läpp skonas när den sömmen sys för hand. Skickar man tillbaka skorna till en tillverkare som syr avlappssömmen för hand (alltså inte St. Crispin’s och Enzo Bonafé till exempel, men Vass, Bestetti och nästan alla bespoke-skomakare.) så används befintliga hål på utsidan av randen och den belastas mindre.

Av ovannämnda anledningar så brukar en handrandsydd sko ganska ofta klara hela sin livslängd med en och samma rand. Undantag finns så klart, exempelvis är det i den här aspekten en nackdel med en väldigt tajt skuren sulkant, då det vid varje omsulning krävs att man slipar sidan med rand och sulkant jämn och alltså måste ta lite grand från randen varje gång. Tillslut kommer man så nära avlappssöm och ovanläder att randen måste bytas (det här gäller även för Goodyear-randsydda).

Kostnad för omsulning av handrandsydda skor hos skomakare är densamma som för Goodyear-randsydda, det vill säga cirka 900 för halvsulning inklusive klackning, kring 1700 för helsulning. Hos tillverkaren är prisnivån också väldigt varierad, ungefär samma spann som Goodyear-randsydda med allt mellan 1000 och 2500 kr.

 

 

Omsulning gummisula

Lägger in ett litet parti om detta, då skillnaden mot lädersula då är att man nästan alltid gör en helsulning på gummisulade skor. Helt enkelt för att man köper in en hel gummisula och då är det lika bra att byta hela, samtidigt som klackbasen ofta är sliten och behöver bytas då gummisulor håller längre än läderditon.

Prisnivån är därför precis som vid helsulning av Goodyear- respektive handrandsydda, se ovan.