Marcus Davidson som driver Davidsons Skomakeri i Uppsala är troligtvis Sveriges mest kända skomakare. Den främsta anledningen till det är egentligen bara några artiklar han skrev för stilsajten Manolo för ett antal år sedan, som fått ett enormt genomslag och fortfarande ofta hänvisas till när kvalitetsskor diskuteras på nätet, och som i regel hamnar högt upp på Google när någon söker på ämnet. Han har också fortsatt ta plats på ett sätt som är ganska ovanligt för skomakare. Han säger alltid vad han tycker, vilket av vissa uppfattas som att han är en dryg person. När man träffar Marcus förstår man dock att det egentligen bara handlar om att han kan väldigt mycket, och att han aldrig tvekar att tala om det han vet.

Skomakarmästare Marcus Davidson, som jobbat som skomakare i 15 år.

 

Davidsons Skomakeri ligger i relativt stora lokaler centralt i Uppsala. Hit flyttade man för drygt två år sedan, från ett betydligt mindre ställe, och har nu utrymme att utveckla verksamheten på ett helt annat sätt.
– Visst, det kostar så klart väldigt mycket mer, men möjligheterna är också betydligt större. Det gör det så mycket roligare, säger Marcus Davidson.
Just att hela tiden ta saker och ting vidare och hitta nya utmaningar är uppenbart viktigt för Marcus. Det är därför han skriver för Manolo, gör skovårdsfilmer som visats tusentals gånger på YouTube, pratar skovård i TV4:s nyhetsmorgon och så vidare. Och det är därför det första han gör när jag är på besök att nöjt visa upp ett stort skovårdsskåp som precis hängts upp på väggen i butiken. Ett träskåp där luckan kan bli en arbetsbänk, och som rymmer de flesta skovårdsprodukter även riktiga nördar kan tänkas ha. Skåpet är tillverkat av en möbelsnickare i Tibro, och kostar 7900 kronor.
– Jag har designat och tagit fram det själv. Det är riktigt gedigna grejer, tanken är att man ska kunna låta barnbarnen ärva det, att det ska hålla i många, många år. Vi får se om de går att sälja, men de var kul att jobba fram i alla fall, säger Marcus.
Nu när han är klar med skåpet har han gått över till nästa projekt, som är en ny form av putsduk.
– Det är väldigt märkligt att vi har ett sådant gigantiskt utbud av skovårdsprodukter, men bara en enda typ av putdsuk. Och de här bomullstrasorna som finns luddar dessutom en massa och är inte jättefunktionella i min mening, säger han.
Det han provar just nu är ett satinbaserat tyg med stretch som han tycker har intressanta egenskaper. Just stretchtyger är något jag fått rekommenderat förut, av en av Marcus Davidsons kollegor Jörgen Stålborn som driver Hojs i Borås (det skomakeri som inledde den här artikelserien). Jörgen menar att fruns gamla slitna stretchbyxor är det bästa putstrasematerialet han använt.

Just dessa två har varit delaktiga i några duster på Skomakar-SM. Båda två har vunnit och hamnat placeringen före den andra, även om Marcus är av uppfattningen att de båda vann fel år: Jörgen borde ha vunnit det år han fick stryk av Marcus, och tvärtom. Numera har Marcus Davidson varken tid eller ork att lägga ner det arbete som krävs för att kunna placera sig bra i sådana tävlingar, även om han ändå ofta ställer upp för att han tycker att det är en bra grej.
– Och det är alltid inspirerande att se de andras arbeten. Skomakare i Sverige håller en väldigt hög nivå, det ser man inte minst under Skomakar-SM, säger han.

 

Här är skovårdsskåpet som Marcus utvecklat, och som görs av en möbelsnickare i Tibro.

Här är skovårdsskåpet som Marcus utvecklat, och som görs av en möbelsnickare i Tibro.

Skåpet med luckan stängd.

Delen av skomakeriet som rymmer alla skorna.

 

I de nya lokalerna kommer man in i en del med en disk och en stor hylla med skovårdsprodukter och annat. In till vänster ligger ett rum med alla skor, som framför allt består av Crockett & Jones, men också en del John Brommel och Gaziano & Girling. Ofta när man pratar med skomakerier om var inkomsterna kommer ifrån, delar man upp det i skoförsäljning och reparationer. Men för Davidsons Skomakeri är skovårdsprodukterna en precis lika viktig inkomstkälla som de två andra nämnda kategorierna. Faktum är att Davidsons förra året sålde skovårdsprodukter för 1,3 miljoner kronor.
De ökade kostnaderna i och med bytet av lokal gör dock att det inte direkt är så att han blir rik på jobbet för tillfället. Dessutom fungerar det så, precis som för många skomakerier, att under exempelvis sommarmånaderna går hela verksamheten ordentligt back, något man sedan måste tjäna in under höstmånaderna vilket är skomakeriernas högsäsong.
– Jag har också ett väldigt stort lager som så klart kostar pengar att ha. Och så är den där jäkeln väldigt dyr också, säger Marcus med ett flin och pekar bort på sin anställde Ola Sörenssen.
Ola började som lärling hos Marcus för fyra år sedan, och fick vanlig anställning för ett år sedan. Och visst må han kosta pengar, men Marcus är väldigt nöjd över att ha fått hjälp i verkstad och butik och i och med detta kan tänka mer långsiktigt.

 

...men det är den maskin som de använder i arbetet. Marcus tycker att det är en snygg maskinsom dessutom gärna skapar snack bland kunderna, och valde därför att ställa den ute i butiken.

Ett avgränsat rum där det mesta av reparationsarbetet sker.

Ola Sörenssen som varit hos Davidsons i fyra år, klarar numera av de flesta jobben själv. Men är det något mer komplicerat och tiden är knapp är det fortfarande oftast Marcus som får göra det, för säkerhets skull,

Ola Sörenssen som varit hos Davidsons i fyra år, klarar numera av de flesta jobben själv. Men är det något mer komplicerat och tiden är knapp är det fortfarande oftast Marcus som får göra det, för säkerhets skull,

Ett stort urval av kantslipar behövs för att man ska ha något som fungerar för alla olika varianter av sulkanter som finns.

 

Som utomstående tänker man gärna att Uppsala måste vara en ganska bra stad att sälja och reparera kvalitetsskor i, en välmående och välutbildad stad. Men enligt Marcus Davidson konsumerar inte Uppsalaborna i onödan, utan mentaliteten är väldigt sparsam.
– Det är en annan sak att exempelvis ligga på Östermalm i Stockholm, där vill ju folk slänga ifrån sig sina pengar. Så fungerar det inte riktigt här, säger han.
Men precis som kollegorna i branschen pratat om i tidigare artiklar, märker också Marcus av det ökade intresset för traditionellt konstruerade kvalitetsskor.
– Man uppskattar kvalitet och hållbarhet på ett annat sätt idag, och man bryr sig också om hur och var saker tillverkas, säger han, och återkommer till de där skovårdsskåpen.
– Det är det tänket som också gör att jag hoppas att jag ska kunna kränga några av de här skåpen, det är också hållbara, vettigt tillverkade saker som är en investering.

 

Mitt i butiken står en stor avlappningsmaskin, som syr fast sulan med randen. Jag trodde först att den bara var där slom prydnad…

...men det är den maskin som de använder i arbetet. Marcus tycker att det är en snygg maskinsom dessutom gärna skapar snack bland kunderna, och valde därför att ställa den ute i butiken.

…men det är den maskin som de använder i arbetet. Marcus tycker att det är en snygg maskin
som dessutom gärna skapar snack bland kunderna, och valde därför att ställa den ute i butiken.

Här sys sömmen i den utskurna skåran.

Här sys sömmen i den utskurna skåran.

Efter att sömmen är lagd trycks skåran till med ett träverktyg.

Efter att sömmen är lagd trycks skåran till med ett träverktyg.

I den bakre delen av skomakeriet finns en till arbetsbänk, kombinerat med ett lager. Davidsons har ett av de större egna lagren av Crockett & Jones i Sverige, som han byggt upp under flera år.

I den bakre delen av skomakeriet finns en till arbetsbänk, kombinerat med ett lager. Davidsons har ett av de större egna lagren av Crockett & Jones i Sverige, som han byggt upp under flera år.

Också en del Gaziano & Girling på lagerhyllorna.

Också en del Gaziano & Girling på lagerhyllorna.

Utlästningsmaskiner uppradade på golvet.

Utlästningsmaskiner uppradade på golvet.

En hylla med jobb.

En hylla med jobb.

Skovårdsprodukter står för ungefär en tredjedel av inkomsterna i skomakeriet.Det säljs det mycket av både i butiken och i webbshopen.

Skovårdsprodukter står för ungefär en tredjedel av inkomsterna i skomakeriet.
Det säljs det mycket av både i butiken och i webbshopen.

Med vintern analkandes är det kängor som tagit plats i skyltfönstret.

Med vintern analkandes är det kängor som tagit plats i skyltfönstret.

Ett bra utbud av skor från Gaziano & Girling.

Ett bra utbud av skor från Gaziano & Girling.

Inte minst den här fantastiska wholecuten Cooper i stingrocka från Deco-serien. Kostar 17 000 kronor.

Inte minst den här fantastiska wholecuten Cooper i stingrocka från Deco-serien. Kostar 17 000 kronor.

Skomakerier som tidigare besökts i den här reportageserien är Hojs i BoråsSkomakeri Framåt i Stockholm och Larssons Skomakeri i Göteborg och Bäckmans Skoservice i Stockholm.