Shoegazing har tidigare besökt Hojs i Borås, Skomakeri Framåt i Stockholm och Larssons Skomakeri i Göteborg, nu har turen kommit till Bäckmans Skoservice i Stockholm.
Mitt på Nybrogatan, en affärsgata som går ner förbi Östermalmstorg till Dramaten och Strandvägen i Stockholm, ligger Bäckmans Skoservice, ett naturligtvis lysande läge. |
Bäckmans är Sveriges största skomakeri sett till antalet anställda (mig veterligen). Med ett perfekt läge på Nybrogatan mitt i Östermalms handelsstråk har de skaffat sig ypperligt goda förutsättningar. Nyligen bytte man också till en ny större lokal ett femtiotal meter från den tidigare, och här har man nu ett modernt, inredningsarkitektdesignat skomakeri som på ett mycket bra sätt kombinerar butiksdel och verkstad. När man kommer in genom dörren möts man av en långsida med skovårdsprodukter och en hel del skor, andra långsidan består av en lång disk och mot väggen på den sidan står hundratals färdigreparerade skor uppradade i bruna påsar. Innanför detta är verkstaden. Genom en stor ljudisolerad glasvägg med skjutdörr i glas skiljs de båda delarna åt, vilket gör att den höga ljudvolymen från verkstaden inte stör butiksmiljön samtidigt som Bäckmans personal aldrig hamnar långt ifrån sina kunder.
Peter Holmér är ena halvan av ägarduon som sedan drygt femton år driver Bäckmans. |
Bäckmans drivs idag av Peter Aglo, vars föräldrar tog över skomakeriet på 50-talet, och Peter Holmér. Holmér kom in i bilden när Aglos föräldrar lät sonen ta över 1996. Peter Holmér har jobbat som skomakare sedan 1978, då han halkade in i yrket efter att ha hoppat av gymnasiet. Han gick då som lärling i en klackbar, och lärde sig snabbt att han var duktig på hantverket och fick upp ett gediget intresse för skor. På 80-talet startade han så upp sitt första egna skomakeri, Södelmalms sko och nyckelservice.
– Första dagen hade jag 15 kronor i kassan, andra dagen noll. Då undrade man lite vad man gett sig in på, men sedan hade vi en annons i en lokal Södermalmstidning, och så började det rulla på, berättar Peter Holmér.
Här ena sidan av butiksdelen, med Peter Holmérs son Emil vid kassan. Längst in ses den stora glasvägg som skiljer butiksdel och verkstad åt. |
Även om de nya lokalerna är betydligt större än de 42 kvadrat alla sju skomakarna trängdes på innan, så gäller det att maximera ytan. På Bäckmans lager har man därför klassiska kompakthyllor. |
Att få vara en del av att driva Sveriges bäst belägna skomakeri var en utmaning som han inte kunde säga nej till när kollegan Aglo sökte en partner til Bäckmans, och något han inte ångrat. Idag har Bäckmans Skoservice sju anställda i sina nya lokaler, och söker dessutom efter fler. De senaste tio åren har företaget vuxit ordentligt.
– Det är i takt med att intresset för ordentligare skor vuxit bland svenskarna. Jag tror att folk tröttnat på allt skräp, och vill ha bra, tåliga skor som det är värt att sköta om. Sedan har vi miljöaspekten också, säger Peter.
Han tror också att intresset är här för att stanna:
– Har man väl köpt ett par kvalitetsskor är det svårt att gå tillbaka till limmade, kassa skor. Och det kommer hela tiden komma nya personer som upptäcker kvalitetsskorna.
När man är hos Bäckmans är det en ständig ruljans på kunder som kommer och går. Enligt Peter Holmér är det just hösten fram till jul som är den allra mest hektiska perioden.
– Då har vi enormt mycket att göra. Nuförtiden är det mycket även resten av året, men hösten är fortfarande värst, eller bäst, beroende på hur man ser det.
Verkstaden gör väldigt mycket lädersulningar, då många från hela Stockholmsområdet åker in till Bäckmans för att sula om sina kvalitetsskor.
Jag frågar hur han ser på läget för skomakerierna i Sverige. Alla de jag besökt i den här artikelserien vittnar om blomstrande tider och mycket att göra.
– Tyvärr ser det inte riktigt ut så överallt. Det är en hel del mindre skomakerier och klackbarer som fått lägga ner de senaste åren, åtminstone här i Stockholm. Det blir lite av en centralisering av skomakerierna, de stora blir större, de mindre får ge sig. Visst, för vår del är det ju bra, men klart vi vill ha många skomakerier i Sverige, säger Peter Holmér.
Några av de som haft det tufft är flera Mr. Minit-ställen. För några år sedan köpte de som äger Mr Minit i Norge där kedjan expanderat mycket även den svenska delen, och öppnade även upp nya ställen. Det har dock inte fungerat särskilt bra.
Ett antal skopar i olika steg av sulreparationer. |
Drösvis med klackar och sulor. Även röda, för att även Christian Louboutin-ägare ska kunna tänka sig att lägga på ny sula på sina skor. |
Bäckmans standardlädersulor är en slitstark variant från Portugal, som de numera också har sin egna logga på. De erbjuder dock också klassiska JR-sulor. |
Precis som många av de andra skomakerier som figurerat i den här serien tidigare så har Bäckmans börjat sälja allt mer skor, något den nya lokalen också gjort betydligt enklare. Allra mest säljer man av Loake, och man säljer också skor från Allen Edmonds och RM Williams.
– Vi hade faktiskt ungerska Vass för 8-9 år sedan. Tyvärr så betalar man som återförsäljare i princip samma pris som kunder som vänder sig direkt till Vass, och då vi behöver ha våra marginaler blev de lite för högt prissatta för att vi skulle sälja särskilt mycket av dem, berättar Peter Holmér.
På en hylla i butiksdelen trängs diplom och priser från olika skomakartävlingar, som flera av de som arbetar på Bäckmans tagit hem. De färskaste priserna är från tyska skomakarförbundet ZDS internationella tävling i våras, där både Peter Holmér och Jasmin Malkic vann guldmedaljer i olika kategorier.
– De duktiga svenska skomakare vi har håller hög internationell klass. Och jämför man mellan Europa och USA så håller europeiska skomakare en högre nivå än på andra sidan Atlanten. Där borta har ofta de sämre resurser med gamla, slitna maskiner och verktyg, säger han och lägger handen på en relativt nyinköpt, tysk lädersymaskin.
Hans son Emil som jobbar i skomakeriet drar upp glasdörren och kliver in från butiksdelen, och frågar var de har tjockare ullsulor. Peter får en fundersam rynka i pannan – en flytt sedan förra vintern gör naturligtvis frågan lite krångligare – och de börjar leta ihop.
– Jag är ju första skomakaren i min familj, men det hade varit trevligt om vi kunde ha en generation till inom familjen som fortsätter inom skomakaryrket, säger Peter.
Ett rätt så digert skoutbud, med Loake, Allen Edmonds och RM Williams. |
Priser som Bäckmans personal samlat på sig genom åren, både från nationella och internationella skomakartävlingar. |
En sko som vad det ser ut som håller på att få hälfodret fixat, i en lädersymaskin. |
Michael Schwarz drar ut spik ur en klack, samtidigt som Jasmin Malkic håller på och putsar upp en kunds skor, de som står på bänken. |
Här en närbild på dessa, där bara den ena är genomgången än så länge. |
Skoputs-corner. |
Mer platsoptimering, där läderlagret förpassats till taknivån. |
Till sist en bild på skyltfönstret som tusentals personer passerar varje dag. |
kunde ha… vaddå? 🙂
Det slutade mitt i för mig.
Annars..bra som vanligt.
/Niklas
Sista meningen hade visst kapats där, fixat nu. Tack för påpekandet, och berömmet!
Underbart inlägg Jesper!
Fick du någon information va Bäckmans tar för halvsulniningar respektive helbottningar på ett par maskinrandsydda skor? Har hört extremt rykten om extremt rimliga priser på ca 600kr för halvsulning med de egna lädersulorna. Låter nästan för bra för att vara sant? Tror HOJS tar det dubbla (iof med JR sulor)
Grymt bra som vanligt!
Tack Andreas! Nej pratade inte specifikt om det, men vet att de tar 1600 för en ordentlig helomsulning med de portugisiska sulorna, vilket är bra, men ändå så låter 600 kronor för en halvsulning lite för lågt i jämförelse. Men inte omöjligt, ring eller maila och fråga. Det hade onekligen varit ett riktigt bra pris!
Jag kollade på deras prislista. De tar 1600 kronor för att byta ut en hel Dainitesula. När jag kollar på engelska sidor så tar man 65 pund (ca 650 kr) för att byta en Dainite och det inkluderar då leverans hem. Är det någon som varför vi betalar 2,5 ggr så mkt? Det känns inte rimligt.
http://www.leathersole.co.uk/dainite-sole-repair/
jag tror vi har något högre genomsnittlig minimilön i Sverige, samt något högre sociala avgifter, men 2,5 ggr priset låter onekligen väldigt mycket. Pundet är ganska svagt nu och kronan stark, samt lokalhyra på Nybrogatan kan vara orsaker som ökar prisskillnader.
Om man tittar på kostnaden för det utförda arbetet exklusive material blir ju kostnadsskillnaden ännu större. Låt säga att en Dainitesula kostar 200 kr (bara en ren gissning), då betalar vi 1400 kr för tjänsten medan en engelsk skomare tar 500 kr för samma tjänst (och betalar för frakt/leverans). Det känns faktiskt inte rimligt. Det kan ju inte vara så att lönerna för skomakare i UK är en tredjedel av vad de är i Sverige.
Om man har ett par stycken skor som ska sulas om, så lönar det ju sig med råge att skicka dem till UK för att få jobbet utfört där istället för hemma.
Anonym: Sidan du länkar till verkar ha verkstad en bit utanför Cardiff (som är en liten stad till att börja med), och har således inte alls samma lokalkostnader som ett skomakeri i centrala Stockholm. Dessutom är lönerna i England otroligt låga för de flesta praktiska yrken och jag utgår från att detta gäller även för skomakare.
J Ingvaldsson, tackar för en riktigt bra blogg. När vi ändå är inne på brittiska skomakare, är det någon som känner till en bra skomakare i Manchester? Har ett par skor som nog skulle må bra av ett par tåjärn i gummi.
Jag tror att det finns flera anledningar till den stora prisskillnaden mellan England och Sverige. Ett par har redan nämnts ovan, att lönerna är högre i Sverige pch att kronan är stark just nu.
Men sedan är en viktig anledning som jag förstått det att det är två helt olika marknader, där England har mycket stora mängder randsydda skor jämfört med Sverige. Det betyder att för en skomakare (speciellt de som specialiserat sig på randsydda skor) så är en hel- eller halvsulning ett standardmoment som görs mer effektivt och snabbare än här hemma i Sverige, där det är ett relativt ovanligt ingrepp för många skomakare (även om Bäckmans då gör fler än de flesta, men de har istället hög hyra. För prisnivån är ungefär samma hos andra svenska skomakerier). Exempelvis leathersole är verkligen ett sånt ställe, det är rena omsulningsfabriken där en anställd gör en del i en löpandebandkedja.
Anonym 18.11: Tackar! Ingen koll på bra skomakare i Manchester tyvärr.
Ang priserna så verkar de ligga på ungefär samma nivå i USA som i UK. Tex B Nelson i NYC (som förekommer i diskussioner på forum) och som är specialiserade på finare skor tar 125 usd (ca 750 kr) för byte av en Dainitesula.
http://www.bnelsonshoes.com/OrderForm1.pdf
Jag halvsulade hos Bäckmans i fjol. Betalade 700kr. Klart rimligt, och nästan halva priset mot Graffords.
Jag måste haft en väldig otur när jag var där med mina favoritkängor som behövde repareras.
Var beredd att ge 2000 kr för att få dem fixade, men den stressade och ointresserade killen som tog mot mig kunde inte ge mig 30 sekunder för att diskutera problemet. När jag fick tillbaka kängorna var det limm lite överallt på lädret och problemet värre än innan, vilket jag fick betala 350 kr för.
Anonym19/9 21.27: Okej, ja 700 kronor för en halvsulning är ett riktigt bra pris.
Per Melin: Det låter helt klart olyckligt. Är det inte för sent hade jag gått tillbaka med dem och bett dem göra om det, tror säkert de gör det utan problem om det är de som gjort fel. Alla skomakare gör misstag ibland, även duktiga, och de flesta är hedersmän/kvinnor som rättar till dem om man påpekar felen.
Tack för ett suveränt inlägg! Har börjat frekventera Bäckmans nyligen och det var verkligen trevligt att höra mer om dem!
Extra kul trivia att Holmér startade Södermalms sko- och nyckelservice [obs skrivfelet i texten] – killen som har den nu måste vara den som tog över, för han har haft den hur läge som helst (vilket tydligen är lika med sen 80-talet).
//Niklas
Kul att du gillade artikeln!
Dom startade Södermalm Sko & Nyckelservice tillsammans =)
Jag tog kängorna till Framåt i stället. Där fick jag ett betydligt trevligare bemötande och de lyckades dessutom med lagningen. De tog sig också tid att förklara hur de gått tillväga, vilket alltid är kul att höra om man har ett skointresse.
Quote:
”Per Melin
2013/09/21 at 8:05 pm
Jag måste haft en väldig otur när jag var där med mina favoritkängor som behövde repareras.
Var beredd att ge 2000 kr för att få dem fixade, men den stressade och ointresserade killen som tog mot mig kunde inte ge mig 30 sekunder för att diskutera problemet. När jag fick tillbaka kängorna var det limm lite överallt på lädret och problemet värre än innan, vilket jag fick betala 350 kr för.”
Per, det här skall INTE hända hos oss.
Vet inte om den du pratade med hade en dålig dag eller vad som hände.
Du skall absolut komma tillbaka eller allra bäst säga ifrån direkt om det är något du inte är nöjd med.
Vi försöker hela tiden vara så smidiga som möjligt och ta oss tid att lyssna. Det går inte fortare om man stressar brukar jag säga till personalen, och målet är SJÄLVKLART en nöjd kund.
Ang priser på halvsulning så tar vi för ett par ransydda skor 580 kr. Jr kostar 110 kr extra. Halvsulning & Klackning kostar 719 kr (Jr+110)
Helsulning 1595 kr inkl alla reparationer som behövs.
OBS Prishöjningar på G!
Och så lite historia:
Jag började min bana som skomakare 1978 (16 år ung) på en snabbklackbar i centrala Stockholm. Startade Södermalms Sko & Nyckelservice 1985, och drev företaget fram till 1996. Sålde 1996 till nuvarande ägare. Sedan dess arbetar jag med att göra mitt bästa här på Bäckmans Skoservice. Trivs som fisken i vattnet, och tycker fortfarande, efter 36 år, att det är kul att gå til jobbet 🙂
Tack till Jesper för en fin blogg!
Mvh Peter Holmér / Bäckmans Skoservice AB
Bäckmans är för dyra med tanke på den taskiga kvaliteten på deras arbete. Lämnade in ett par finskor för omklackning, fick fel tjocklek på klackarna och märken på skorna, skulle aldrig någonsin lämna in dyra skor där. Personalen verkar inte kunna så bra svenska. Man får sina skor förstörda där och inte lagade. Rekommenreras INTE! De klarade inte ens av att laga ett par dyra seglarskor då arbetet blev slarvigt utfört och det låg kvar massa lösa trådar som jag själv fick dra ut.