
Den här artikeln vänder sig lika mycket till kunder som till återförsäljare och tillverkare, som i alltför många fall överkomplicerar processen med att mäta fötter. Med tanke på de få datapunkter man har att arbeta med när man säljer skor online är det viktigt att man gör exakt rätt med dem man har. Användningen av pennor, papper, konturer och så vidare är bara ytterligare steg som kan gå fel. Så här bör man göra.
För bara några decennier sedan var det ganska enkelt att köpa skor. Man gick in i en skoaffär, en person som förhoppningsvis hade åtminstone hyfsad kunskap hjälpte en att hitta rätt storlek och passform på det man ville ha, kanske med hjälp av ett fotmätningsverktyg eller ett Brannock-instrument, man provade skorna, kanske en storlek till, och gick hem med något som kändes rätt. Risken för fel fanns naturligtvis, främst på grund av bristande kunskap hos försäljaren och/eller kunden, men den var relativt låg. Särskilt på den tiden då alternativen för vidd och passform var mycket större (läs mer om det i den här artikeln).

Förr i tiden, när i princip varje kund som köpte skor fick en personlig service. Bild: Lyell Owen / Facebook
När många butiker som sålde skor blev större och viljan att öka försäljningen tog över önskan att ge kunderna bra service, hade allt fler butiker skokartongerna tillgängliga för kunderna att själva plocka runt bland. Försäljarna kunde fortfarande finnas på plats för att hjälpa till vid behov, men ju fler skor som såldes där kunden själv skötte hela utprovningen, desto bättre. Det behöver inte sägas att antalet fel i fråga om passform ökade kraftigt med detta upplägg. För att göra det mindre komplicerat för den ensamma kunden erbjöds allt färre skor i olika vidder etc.
Nu är vi halvvägs genom 2020-talet och onlineförsäljningen tar sakta men säkert över andelar, och i år förväntas nästan 40% av den globala skoförsäljningen ske online. Naturligtvis har antalet skor som passar dåligt inte minskat. Människor i allmänhet bär både dåliga skor i relativt stor utsträckning och skor som passar fel i relativt stor utsträckning.
Läsarna av den här sajten är mindre benägna till det senare än de flesta, men troligen bär många fortfarande skor som inte passar ordentligt. Jag vet det, eftersom jag har kontakt med och träffar många av er genom mitt dagliga arbete på Skolyx, en återförsäljare av skor och skovård på nätet, och genom mitt arbete med Shoegazing. Även om jag har skrivit många artiklar om skopassform och kommer att skriva många fler, så är passform en komplicerad sak, och om du är van vid något fel är det svårt att ändra till något rätt, och inom allt detta finns det också en fråga om personliga preferenser i relativt stor utsträckning också.

Brannock-instrument kan vara bra för att mäta fötter, om det görs på rätt sätt. Att använda denna för online-återförsäljare är en relativt bra lösning, men vanligare i USA, den här artikeln handlar om när mätningar ska göras av kunden själv. Bild: Ask Skomakare / Reddit
När det gäller att hjälpa kunderna att hitta rätt storlek när de handlar på nätet används ändå olika lösningar, där många av dem tyvärr inte är idealiska. Min uppfattning är att många som säljer skor gör det onödigt komplicerat för sina kunder, och för sig själva, och i förlängningen också får mindre bra resultat.
Fel sätt att mäta fötter
När man mäts av en säljare kan det i princip mätas på vilket sätt man vill, använda ett Brannock-instrument eller vad som helst som fungerar för den personen. Det enda som betyder något är att man gör likadant och lär sig att använda detta. Men när man har onlinekunder som ska mäta sina egna fötter, och man ska använda dessa data, är det ett annat läge.
Det vanligaste felet som märken eller återförsäljare gör är att använda konturer, outlines, på olika sätt. När människor ska rita runt sina fötter, eller blir ombedda att få hjälp av någon annan att göra det, med en penna på ett papper. Sedan ska de mäta konturerna och se hur långa skisserna är, och denna längd ska sedan jämföras med ett diagram, eller ibland ska man också dra av en cm eller så för pennan, för att få ”den faktiska fotlängden” baserat på konturteckningen. I vissa fall ska kunderna också mäta vidden på det bredaste stället.

Att mäta konturer på papper medför en hel del potentiella problem. Bild: Latin dance shoes
Det största problemet med ovanstående är att människor inte ritar sina fötter exakt likadant. Även om återförsäljare försöker beskriva hur man gör det, håller folk inte pennan helt rak (eller exakt vinklad 45 grader som ibland används), de använder olika typer av pennor, de glider och så vidare. Vissa lyckas säkert mäta rätt och det kan användas som vägledning för storleksbedömning, men i alltför många fall blir något fel och då riskerar man att ge felaktiga råd.
Nu kanske många av er tänker att ”fotlängden inte alltid direkt kan översättas till en skostorlek för alla, det finns många andra mått som är lika viktiga eller till och med viktigare”. Ja, det stämmer. Problemet är att väldigt få vet hur man använder andra mått på rätt sätt, och risken för att dessa blir fel jämfört med hur återförsäljaren/märket har gjort dem är ofta ännu högre. Mer om detta nedan.
Rätt sätt att mäta fötter
Som du kanske har förstått vid det här laget är det viktigaste när kunderna själva gör mätningar på distans att alla gör exakt likadant. På så sätt vet återförsäljaren inte bara att det kan jämföras med de mått som de har och använder, det innebär också att de kan lära sig av alla sina kunder om hur deras skor passar och vad som fungerar för människor. Om du inte är säker på detta vet du inte om feedback från vissa som tycker att skorna inte passar som de ”borde” göra beror på måtten eller något annat. Om du vet att indatan är desamma, alltid, vet du åtminstone detta.
Det är därför man alltid bör låta kunderna mäta så enkelt och rakt fram som möjligt. Av erfarenhet (vi har tusentals kunder som vi hjälper att mäta varje år på Skolyx, främst online men även i person) och av vad jag lärt mig av andra som provat många olika sätt att få kunder att mäta, så är det bästa sättet att mäta fotlängd så här:
– Sätt en tumstock eller måttband mot en vägg, rakt ut framåt från denna. Helst på ett golv med golvbrädor eller något annat som har raka linjer som du kan använda som vägledning.
– Stå med fötterna mot väggen med vardera foten på var sin sida om linjalen. Gör detta på samma sätt som du tänker bära skorna du ska beställa, med tunna strumpor, tjocka strumpor, utan strumpor etc.
– För de flesta är det lätt att se den exakta längden, eftersom stortån oftast är längst. Om någon annan tå är längre kan det vara knepigare, då är det bara att ta en bok och lägga den med 90 graders vinkel från den längsta tån över linjalen. Skriv ner det exakta måttet, ner på millimetern, på båda fötterna.

Min fotlängd är 280 mm på båda fötterna, även om det bara är den vänstra som visas här. Mätt på det här sättet kommer det att vara samma sak hela tiden, även om någon annan skulle mäta det.
På så sätt får du det exakta, faktiska längsta måttet på foten, från den del som är längst bak på hälen till tåspetsen. Det är enkelt att göra, så alla som mäter kommer att göra på samma sätt. Och om man använder ett skomätningsverktyg (den vinklade pinnen som man sätter i skon) eller får längdmått från en lästmakare, är det detta mått man får i regel.
Och även om många mått kan skilja sig åt, säger längden i de flesta fall mycket om storleken, och du kommer också att veta om den är för kort med är en av de storleksfrågor som aldrig kan lösas, medan många andra kan. Sedan tillsammans med detta kan man be om annan info, speciellt vad kunden har i andra märken som säljaren vet hur de är jämfört med, och om deras fötter har några speciella egenskaper, som att vara smala, breda, högt eller lågt vrist, smal häl etc.
När det gäller det senare vet de flesta om de har något av detta. I allmänhet, återigen både av erfarenhet och av många andra återförsäljares och märkens erfarenheter, kan det dock vara knepigt att få igenom detta i mätningar, om det inte är till mer av det extrema. Till exempel kan någon ha mycket platta fötter som med tvådimensionella mätningar över den bredaste punkten, vampen, kan verka mycket breda men om man mäter omkretsen, vilket är hur en skovidd faktiskt mäts, är den inte så vid alls. Och ett annat exempel, omkretsen kan verka superhög så att man tror att en bred passform behövs men personen har inte dragit måttbandet hårt och har ”fläskiga” fötter som kan hantera mycket ”undermått”. Och så vidare, och så vidare. Om ni ska samla in mer info så ska det göras med mycket tydliga instruktioner, foton på fötter, info om fötter, info om hur kunderna vill att skorna ska sitta osv.

En bespokeskomakare kan ta massor av mått, eftersom han eller hon gör det på samma sätt hela tiden och får alla nödvändiga uppgifter om hur det fungerar från att prova kunden. Det är något helt annat än detaljhandel på nätet.
Så återigen, när man kan mäta fötter själv och göra det på samma sätt om och om igen kan alla typer av mätningar vara mycket värda. Men om man inte kan det, är det bättre att använda det viktigaste måttet och det som man kan få rätt, och sedan kommunicera kring andra saker. Risken är fortfarande att passformen blir fel, men återförsäljaren som säljer skorna kommer åtminstone att veta att det inte beror på hur måtten togs, så att de kan använda den informationen i framtiden för att förbättra passformsvägledningen, i stället för att fortsätta att mer eller mindre gissa vilt.