Edward Green semi brogues med lästade skoblock

För dem som fortsätter sin skoresa till finare skor är det många som till slut har lästade skoblock, oftast för RTW-skor men kanske senare även för MTM-skor eller bespoke-skor. En bild som många har är att de lästade skoblocken ska fylla ut skorna helt och hållet så att det inte finns någon luft alls, och tror att något är fel när så inte är fallet. Men, detta är normalt, här förklarar jag varför.

 

Nyckeln till allt detta är att förstå hur läder fungerar, i samband med att det dras över och formas på en läst. Vanligtvis är ovanlädret fuktigt, vilket gör att lädrets fibrer slappnar av och gör det lättare att sträcka ut. Det dras sedan över lästen, som i princip är skons form och som vanligtvis är tillverkad av plast eller om det är bespoke av trä, antingen med maskiner eller för hand med tång. Båda versionerna av pinning gör dock samma sak, nämligen att få det oformade lädret att anta formen av lästen, och för att detta ska ske måste man sträcka ut det relativt hårt. Särskilt i konkava områden, som över skons vamp måste detta göras ordentligt (vilket är anledningen till att höga kängor med en ännu längre konkav vampdel vanligtvis blockas först, vilket innebär att man förformar den till en konkav form). Men naturligtvis får man inte sträcka för hårt, mycket beror på lädrets draghållfasthet och hur mycket stretchen påverkar dess struktur, man måste ha rätt balans. Pinningsmaskiner har olika inställningar för olika läder, och när man pinnar för hand kan en erfaren bottnare bedöma den rätta kraften som behövs och utföra detta perfekt.

Gaziano & Girling-skor med skospår tillverkade av den legendariske läktare och skospinnare Hervé Brunelle.

Gaziano & Girling-skor med skoblock tillverkade av den legendariske läst- och skoblockstillverkaren Hervé Brunelle. Bild: Gaziano & Girling

När lädret sedan helt har tagit formen av lästen (vilket inte behöver ta mer än en vecka eller så, inte mer än det trots vad vissa vill få dig att tro, mer om det har jag skrivit om i den här artikeln), tas lädret ut ur skon. Här kommer det att hända en hel del på grund av lädrets natur. Om du tittar på en sko som fortfarande har kvar lästen i kommer den att se lite bredare ut och om den har mejslade sidor etc. vara lite skarpare. Lädret kommer att krympa lite, slappna av och faktiskt förlora lite av den form som det hade på lästen. Detta är något som tillverkaren räknar med, eftersom alla läster görs med det slutliga utseendet på skon efter det att lästen tagits ut i åtanke, inte hur skon ser ut under tillverkningen.

Bland RTW-skor är det främst märken i den högre prisklassen som erbjuder skospår med varv. TLB Mallorca är ett undantag i mellanklassegmentet, som har varaktiga skospår för alla sina Artista-skor.

Bland RTW-skor är det främst märken i den högre prisklassen som erbjuder lästade skoblock. TLB Mallorca är ett undantag i mellanklassegmentet, som har lästade skoblock för alla sina Artista-skor. Bild: TLB Mallorca

Vid den här insatsen är det naturligtvis möjligt att sätta in skolästen igen, så att det helt behåller sin ”ursprungliga” form, men det krävs en enorm arbetsinsats, man använder talk inuti skon för att minska friktionen, och ofta måste lädret fuktas igen för att fibrerna åter ska slappna av. Tänk dig att göra allt detta varje gång du ska sätta i ett skoblock, det skulle vara en mardröm. Därför ska lästade skoblock inte vara en kopia av den lästen, utan den måste alltid vara lite mindre för att det ska fungera. Exakt hur mycket och på vilket sätt är en vetenskap i sig. Det är därför de bästa skoblockstillverkarna för bespoke-skor alltid har de faktiska skorna med sig och arbetar mycket med hur de ska få passformen att stämma, vissa till och med med när skorna har burits ett tag och gåtts in. Om det bara hade varit att kopiera lästerna, skära dem på mitten och fästa gångjärn, hade det varit superenkelt att tillverka lästade skoblock.

Eftersom det är meningen att det ska vara relativt lätt att sätta i och ta ut skoblock (även om lästade skoblock ofta är lite mer komplicerade än generiska skoblock, eftersom de sitter tajtare), kommer du att få en liten bit överskottsutrymme, särskilt i konkava områden, som vid vampen, precis där snörningen börjar. På lästade skoblock för RTW, med alla små skillnader i hur olika läder reagerar på saker och ting, kommer det normalt att finnas ännu mer luft (särskilt eftersom man vanligtvis bara har fulla storlekar i skoblock, så om du har en halv storlek har du inte exakt rätt storlek), men det betyder inte att de passar dåligt. De gör fortfarande sitt jobb bra, ännu bättre än generiska skoblcok, nämligen att räta ut sulan och återge skon dess ursprungliga form för att jämna ut veck, vilket ger de bästa förutsättningarna för ett par snygga skor som kommer hålla länge.

Japanska ”Shoe tree works” tillverkar blocken till Main d’Ors bespoke-skor, som har en utmärkt passform. Lite utrymme på toppen av vampen, som förväntat, men precis rätt balans av en tajt passform men fortfarande inga problem att sätta i och ta ut. Översta bilden: Skomaker Dagestad