Det är en utmaning att köpa skor online från tillverkare som man inte har provat förut, och internet är fullt av storleksguider och frågor och svar om storlekar. Grayle är en ny sajt som vill vara lösningen på storleksproblematiken, genom att bygga upp världens största databas om skors passform.

 

Något liknande har försökts tidigare, särskilt SizeAdvisors fick viss spridning, men webbplatsen stängdes för några år sedan. Grayle är ny på scenen, och de kommer att ha en lång väg att gå innan de når sitt mål, men folket bakom verkar veta detta och tänker arbeta på flera sätt för att snabbare kunna ge korrekta storleksråd. Fokus för Grayle kommer att vara att samla användare som laddar upp sina fotmått (efter Brannock, som är vanligt förekommande i till exempel USA, nackdel är att det är relativt grundläggande, fördel att det är lätt att få konsekvens mellan folks mått) och sedan passformsbedömningar av skor man äger. Avancerade algoritmer kommer sedan att arbeta för att hitta andra personer som har liknande fötter och passform som du, och utifrån dessa kunna ge dig bra vägledning i vilken storlek du skulle bära i olika märken. Du skulle både kunna få direkta råd om storlek, men också kunna gå in och läsa vad andra som du matchar med i fråga om märken och storlekar säger om passformen i det nya märket/lästen som du tittar på, etc.

Landningssidan för Grayle-portalen.

Nu är Grayle som sagt nytt och har precis öppnat upp sin betaversion av hemsidan. Den är funktionell, men inte färdig i utseende och innehåll den vill erbjuda. Men eftersom det som kommer att vara viktigare än allt annat är användarnas data och input om passform på skor, vill de börja samla in det direkt. Ju mer data de samlar in, desto bättre kommer tjänsten att bli. Det är här som SizeAdvisors misslyckades, efter flera år hade de fortfarande bara nått upp till cirka 4 500 recensioner, och det är inte tillräckligt med data för att verkligen kunna hjälpa användarna med mer än vad de får från mer lösryckta forummedlemmars input eller liknande. Grayle kommer också att sikta både på dressade skor och workear boots-märken, tillsammans med sneakers vid sidan, vilket jag tror i det långa loppet kan vara bra för att bygga en stor databas.

Ett exempel på hur det kan se ut där recensionerna samlas, under en Alden-modell. Grayle är ett amerikanskt företag och de flesta av de personer som har börjat testa sidan är amerikaner, så det är på stora varumärken i USA som man kan hitta en hyfsad mängd passformsrecensioner i det här tidiga läget.

Grayle, som jag förstod det när jag pratade igenom konceptet med grundaren Kyle Moredock och gav min input på saker och ting, kommer att vara gratis för användarna och så småningom tjäna pengar från varumärken som vill bli framhävda på sajten och för att hänvisa kunder till tillverkarna. För att kunna förbättra och snabbare kunna ge bra råd vill de också samla in input från tillverkarna om till exempel läst-mått etc. Det är en stor utmaning att verkligen kunna uppnå det de siktar på, men förhoppningsvis kommer Grayle att ha uthålligheten att lyckas. Jag tror att något sådant här kan vara mycket användbart om tillräckligt många användare samlas och vi får en riktigt solid databas med rätt hjälp av algoritmer och ett bra användargränssnitt. Så gå över till Grayle direkt och gör din del för att bygga upp databasen och sprida ordet om sajten.