Det är inte alltför ofta vi ser nya böcker om klassiska herrskor – för oss skonördar är det alltid en happening när det sker. Den senaste och största av dessa är boken Shoes – The Art of Male Footwear av Hugo Jacomet och Sonya Glyn. Shoegazing har läst den.
FAKTA:
Titel: Shoes – The Art of Male Footwear
Författare: Hugo Jacomet, Sonya Glynn, foto av Andy Julia
Utgivare: Olo Èditions
Antal sidor: 240
Format: Inbunden
Pris: ca 850 kr (€85, kan beställas via e-post på hugo@parisiangentleman.fr eller via några återförsäljare)
Shoes – The Art of Male Footwear är en enorm bok, när det kommer till storleken. Den skulle gå under benämningen coffee table-bok, men är så stor att det nästan kan vara ett soffbord i sig. Det är inte något du bär med dig för att läsa på stranden, eller lägga dig lite ledigt på sängen för att läsa. Du måste sitta med den i knäet eller placerad på ett bord, vilket innebär att du också måste ge den uppmärksamhet. Och alla fantastiska bilder på massor av underbara skor som den här boken är fylld med förtjänar uppmärksamhet. Den givna fördelen av bokens storlek är att du verkligen får se skorna på nära håll. Och när du hanterar böcker som denna inser du hur överlägsna skarpa högupplösta fotografier i tryckt format är jämfört med att se dem på en datorskärm – för att inte tala om på en mobil. Här kommer du i princip så nära skorna som du kan komma utan att hantera dem personligen. Du kan verkligen se detaljerna i materialen, de små vecken, kantbehandlingen, varje söm och varje por i lädret.
Hugo Jacomet och hans fru Sonya Glyn är sannolikt kända för många, de driver webbplatsen Parisian Gentleman och YouTube-kanalen Sartorial Talks och har publicerat ett antal böcker om herrstil. Detta projekt är den första boken tillägnad ämnet skor, den publicerades på franska 2019 och sedan kom den engelska versionen sent förra året. Boken täcker ett antal bespoketillverkare och RTW-märken, med korta texter med information och bakgrund för varje märke, en specifik modell framluft och en beskrivning av varje märkes husstil. Mest fokus ligger dock på bilderna, och som nämnts får dessa verkligen lysa här. Det är uppdelat i de engelska, franska och italienska skolorna för skotillverkning och sedan ett avsnitt om märken från andra delar av världen. I slutet finns det också en längre intervju med den franska bespokeskomakaren Stephane Jimenez, som är klart intressant läsning.
Personligen skulle jag njuta av ännu mer text, men jag kan se tanken bakom en bok som denna, och även om jag anser mig veta ganska mycket får jag absolut en del ny info här, särskilt om historien om några av märkena. De har gjort ett bra jobb med research för boken. Vad som kunde varit bättre är faktakontrollen, kanske har de bara fått märkena själva att kontrollera texterna om dem, vilket resulterar i ett antal saker som blir lite fel. De säger till exempel att JM Weston är det enda RTW-märket som erbjuder penny loafers i sju olika vidder när ett märke som Allen Edmonds har dem i tio vidder, att Gaziano & Girling är unika med att göra upp till tre fittings när många bespoketillverkare gör detta (eller mer) om det behövs, att Saint Crispins ska vara helt handgjorda när de har maskinsydda sulor etc. De skulle ha gynnats av en slags opartisk faktakontroll av en eller flera skokunniga, eftersom informationen från märken kan vara lite tendentiös eller att de helt enkelt inte har koll på hela bilden.
Det är en välskriven bok, lätt att läsa och i nästan alla fall används rätt språk också för ganska tekniska skobegrepp, vilket inte alltid är fallet i böcker om klassiska skor. Språket är ganska pompöst på samma sätt som Hugo och Sonya brukar prata och skriva om saker, texterna i boken är extremt superlativpackade. Allt presenteras som ”fantastiskt”, ”suveränt”, ”unikt”, ”spännande” och så vidare, och det spelar ingen roll om det är fabrikstillverkade Goodyear-randsydda RTW-skor eller de finaste helt handgjorda bespokeskorna, allt är lika ”magisk” och ”sensationellt” och ”magnifikt”. Jag skulle ha föredragit ett mer nedtonat och balanserat språk, men det är en fråga om personlig smak (jag menar, de är franska och jag är en svensk…). Mer av hur det sista kapitlet med Stephane Jimenez är, detta är uppfriskande ärligt och öppet (även om en del av hans kritik är lite felaktig, till exempel kritiserar han skofabriker och bespoketillverkare för att inte reparera sina egna skor, då många av dem faktiskt gör just det, han har dock helt rätt i vikten av detta arbete och hur man bör använda detta för att förbättra produkten).
Bortsett från dessa saker tycker jag verkligen om Shoes – The Art of Male Footwear, och det är definitivt en bok som jag kommer att låta ligga framme i mitt vardagsrum. Jag kan se hur gäster som inte vet något om skor kan plocka upp den här och bläddra igenom den lite, och kanske förstå några av anledningarna till att jag tycker att den här typen av skor är så fascinerande. Det är en bok som bör vara av intresse både för nykomlingar som vill få en bra överblick över ett antal kända bespokeskomakare och några främst premium RTW-märken, men också de som redan är insatta bör ha glädje av den. Ett trevligt tillskott till de relativt nya böckerna vi har sett om bespokeskor, Gary Toks Master Shoemakers (recenserad här) som kom för några år sedan och tyska Bernhard Roetslers Herrenschuhe – nach Mass som jag hoppas också snart kommer att översättas till engelska. Vi kan aldrig ha för många böcker om klassiska skor!