Det finns grenar med folk inom ”den klassiska skovärlden” som är skeptiska gentemot fabrikstillverkade Goodyear-randsydda skor i allmänhet och alla typer av genvägar från att göra ”bästa möjliga skor”, vilket då skulle vara helt handgjorda bespokeskor av absolut bästa kvalitet. Saken är att den här branschen, alla delar av den, behöver ha de som tar dessa genvägar – här är varför.

 

Jag kan själv klaga på olika genvägar som görs av märken, men märk väl att jag då brukar fokusera på hur specifikationer har ändrats till sämre kvalitet från tidigare utan att detta har kommunicerats till kunder, eller när varumärken har genvägar som helt klart inte hör hemma inom ”deras prisklass”, och så vidare. Min uppfattning är att vi alltid kommer att behöva märken som tar massor av genvägar från att göra ”de bästa möjliga skorna”. Man måste vara realistisk och se till vilken tid vi för närvarande lever i. Vi kan prata med glittrande ögon om gamla fina tider, när ”alla” bar handgjorda skor av utmärkt material gjorda av fina hantverkare på större verkstäder eller hos en av många, många lokala skomakare som fanns, men de tiderna kommer aldrig att komma igen, vare sig vi vill det eller ej.

I en värld där minst 95% (eller något sådant) bär skitskor tillverkade av undermåligt material med de billigaste konstruktionerna, varje person som går och lägger lite mer på ett par Goodyear-randsydda skor – även om det har celastic häl- och tåkappor, klackbas av fiberplattor, tunna bindsulor och neoprenlim överallt – är en vinst i mina ögon. För dessa skor åtminstone har haft en del ansträngningar bakom sig, materialet och tillverkningen har åtminstone till viss del gjorts på ett hållbart sätt av anständigt betalda arbetare, kanske kommer kunden till och med att sula om dem en gång. Alla har inte råd att köpa de bästa Goodyear-randsydda skorna som finns, än mindre beställa helt handgjorda bespokeskor från världens bästa tillverkare, de som verkligen inte tar några genvägar. Lägre prissatta Goodyear-randsydda skor har sin plats.

Viktigt är också att det är dessa skor som kommer att dra människor in till de bättre och bättre grejerna, även till de riktiga bespokeskor etc. En stor del av alla bespokekunder kommer från några fabriksgjorda Goodyear-randsydda grejer som introduktioner till denna värld, och när de börjar göra efterforskningar och tittar förbi den tyvärr ofta tveksamma marknadsföring som görs (skrev om ett av många problem med den delen i en annan nyligen publicerad reflektionsartikel) kommer de att lära sig mer och få mer intresse, inse att det är värt att spendera mer, de börjar klättra på kvalitets- och prisstegen, och så vidare. Naturligtvis inte alla, men om vi inte hade Goodyear-randsydda fabrikstillverkade lättillgängliga grejerna, där genvägar av alla de slag har tagits, skulle marknaden för bespokeskor vara nästan icke-existerande, det sistnämnda skulle inte finnas det utan det förstnämnda. Jag menar, hur många människor skulle gå från att använda billiga limmade skräpskor till att köpa bespoke för 25 000+ kronor? Den gamla traditionen skulle inte överleva utan de nya ”moderna” genvägarna – det finns en plats för båda.

Det är också värt att notera hur några av de aktörer som lägger mest pengar på sin bespokeverksamhet och som är viktiga ambassadörer för det handgjorda bespoke-hantverket runt om i världen, har denna del mer eller mindre finansierad av deras sortiment av ”genvägsskor”. Hermès-ägda John Lobb Paris och LVMH-ägda Berluti. Det är deras fabriker som producerar Goodyear-randsydda (och i Berlutis fall till och med durksydda i hög grad) skor till ”massorna” (nåväl, de rika massorna …) som företagen tjänar pengar på, där är bespokeskorna ”halo”-produkter som har det viktiga jobbet för att bygga varumärket och trovärdighet till de produkter som skapar vinsten. För låt oss inse det, vinst är vad som betyder något för dem. Ändå är jakten på vinst det som håller bespoke-hantverket levande och blomstrande under deras vingar. Återigen, den gamla traditionen skulle inte överleva utan de nya ”moderna” genvägarna.