Sajter som Mr. Porter har lagt grunden till en ny sorts nätbutiker där redaktionellt innehåll är en viktig komponent för att informera om sina produkter på ett inspirerande sätt, få folk att återvända till sajten ofta, och i slutändan få besökarna att handla mer. Det finns flera nätbutiker som har riktigt skapliga redaktionella texter, och här tänkte jag lyfta fram några som ganska ofta skriver om skor.
No Man Walks Alone
Den här amerikanska webbshopen baserad i New York startade för några år sedan, och säljer i skoväg bland annat Vass, Heschung, Barbanera och Viberg. No Man Walks Alone presenterar märkena rätt utförligt vilket bara det kan vara intressant, och sedan har de i anslutning till märkenas butikssidor länkar till relaterade artiklar i sin Newsroom-del. Den här är som en vanlig blogg, och är tyvärr inte lika snygg som mycket av övriga sajten är, men innehållet är klart ambitiöst. Bland annat kan man läsa en stor intervju med en av Barbanera-bröderna, de har en rätt koncis guide av de olika mockatyperna, och en genomgång av vad som definierar en handgjord sko.
Care of Carl
Svenska nätbutiken Care of Carl har en avdelning på sin hemsida som de kallar Carl Magazine, där reportage varvas med olika inspirationsinlägg och liknande. De har bland annat besökt flera av fabrikerna som tillverkar skorna de säljer, som hos Crockett & Jones och hos Cheaney, som sammanfattas i långa reportage med fina bilder. Som ofta är fallet i artiklar på nätbutiker som dessa är det en väldigt hyllande ton, inte särskilt objektivt, men det får man ta och ofta kan det vara givande läsning ändå. De har också en trevlig skovårdsguide med Jörgen Stålborn på Hoj Skomakeri i Borås i huvudrollen.
GlenKaren
Det här är lite annorlunda än de övriga, men skovårdsmärket GlenKaren har en riktigt intressant blogg som bland annat går på djupet i flera olika skovårdsfrågor. Ofta så klart med fokus på varför deras egna produkter är bättre än andras, men oavsett kan man lära sig ganska mycket här. De har också mer ”vanliga” blogginlägg som det här om distansbespokeskomärket Adler Shoes.
Vilket inlägg, reklam för reklam. Oerhört meta 🙂
Maria: Ja så kan man kanske se det om man vill. Oavsett, som jag är inne på ovan, reklam som också kan ge någonting.
Absolut, reklam som inte kunnat åstadkomma något skulle vara ett misslyckande för reklamskaparen.
Mer reklam = mer kvalitetskor åt folket.
Dessutom (förhoppningsvis) mer pengar åt dig, Jesper.. som gör ett jävla hästjobb.
Heja!
^^^ Ja alltså det är inte så att någon av sajterna ovan betalat mig för att skriva om dem, det hoppas jag ingen trodde. Det kommer sannolikt aldrig att vara fallet här på Shoegazing, och om det nån gång i framtiden skulle förekomma köpta inlägg så skulle det framgå väldigt tydligt.
Jag har lite svårt ärligt talat se vad Maria menar skulle vara reklam också förövrigt. Om jag inte skulle skriva om produkter/butiker/företag mm skulle det bli en väldigt tråkig blogg där de allra flesta av de inlägg jag skriver idag skulle gå bort.
Tack iaf Torpacosaurus för att du tycker jag gör ett hästjobb!
Torpa’n: Det du säger kan säkert vara sant, men samtidigt får vi inte glömma att ett företag som förlitar sig på marknadsföring för att sälja sin produkt, erbjuder oftast inte särskilt bra produkter.
Bengt – Vilka företag anser du inte förlitar sig på Marknadsföring för att sälja sina produkter? Allt är såklart relativt men det finns ju mängder med sorters marknadsföring. Allt behöver ju inte handla om traditionella annonser. Att förlita sig på att ens produkter kommer sälja sig själva för att de är tillräckligt bra är inget jag skulle rekommendera då skoindustrin precis som klädindustrin består av en enorm konkurrens.
Bengt: Fast det stämmer inte. Det är en för simpel generalisering. Det enda som är sant är att de som arbetar med aktiv marknadsföring måste ta igen den kostnaden. Det har ingenting att göra med kvalitet på färdig produkt.
Bengt: Det är ju naivt att tro att kvalitetsprodukter inte behöver marknadsföring. Man använder bara olika strategi och kanal beroende på målgrupp. All marknadsföring upplevs heller inte som annonsering. Att bli omskriven på tex bloggar är kanske lämpligare för att nå en viss målgrupp…