Åtminstone stora delar av Sverige dras fortfarande med saltindränkta vägar och trottoarer, och salt är som bekant ett ämne som inte gifter sig särskilt väl med fina skinnskor. En saltfläck som får sitta kvar lite för länge riskerar att orsaka en permanent skada i lädret. Det räcker dock allt som oftast med att bara torka av skorna när man kommer inomhus, och för att säkerställa att allt salt försvinner bör man torka dem på ett speciellt sätt.
För misstaget många gör är att man smetar runt saltet på skon så att det inte försvinner, utan bara flyttar sig till ett nytt ställe. Det är nog många som känner igen det där, man har gått över skon ganska noga tycker man och torkat med fuktig trasa, men sedan när skon torkat upptäcker man likt förbaskat saltränder på flera ställen på skon. För att undvika detta gör man som följer: Ta med dig skorna in till diskbänken (ställ de på tidningspapper om du tycker det är sunkigt att ställa de rätt på), ta en vanlig disktrasa och fukta den ordentligt med varmt vatten. Torka sedan skorna uppifrån och ner mot sulkanten, och försök få med all smuts och salt i dragen. Byt plats på trasan och torka nästa parti. När hela trasan är använd sköljer du den noga och upprepar proceduren, tills hela skon är övergången två gånger. Ta sedan mellanrum mellan sula och ovanläder, och sul- och klackkanterna sist, som oftast är skitigast. Skölj ur trasan och ordentligt, krama ur den så att den bara är lite fuktig, och dra över skon en snabb gång till. Nu bör du med stor sannolikhet ha få bort all salt.
Har man ingen trasa (att ha en disktrasa liggandes på kontoret på jobbet kan jag dock rekommendera) kan man använda papper och torka på liknande sätt. Det viktigaste är just att man ser till att man drar av saltet av skon, och inte fortsätter smeta runt det salt man torkat upp. Sedan kan det naturligtvis vara så att man inte har möjlighet att torka skorna likt detta direkt, eller att saltfläckar ändå uppstår. Hur man får bort dessa har jag skrivit om här.
– – –
Förövrigt, så har Shoegazings alla läsare nu fått ännu ett trevligt erbjudande man kan ta del av. Köper man ett par skor eller något annat från Wildsmith och skriver in rabattkoden ”SHOEGAZING” får man tio procents rabatt på hela köpet. Redan riktigt prisvärda skor ännu lite mer prisvärda med andra ord. Läs en recension av Wildsmith Sloane här.
Jag räddade ett par kängor genom att – ungefär som ovan – upprepade gånger fukta skinnet med papper indränkt i rent vatten och sedan torka lädret så att saltet helt lakas ur skinnet. Det tog not fem, sex ggr innan kängorna torkade utan att det blev förhatliga vita sträck. Olika skinntyper är olika känsliga. De mest känsliga kan man inte alls ha när det är snö.
Vägsalt är djävulens påhitt, borde vara förbjudet. Hata är ett starkt ord, men jag HATAR vägsalt.
Jobbar som skomakare får en del skor med saltränder som satt på sig väldigt länge, jag tvättar skorna med Omnicleaner från saphir, man får bort allting efter det kör man lager med creme 1925 saphir, blir som nytt, funkar även väldigt bra till mocka skor
Jag brukade hata vägsalt tills jag läste på Trafikverket att det räddar ett antal människoliv varje år. Då kändes mecket med saltfläckar plötsligt mindre relevant. Glaset halvfullt, jajemän!
Hjälper kanske i dag, men stjälper på sikt? Den som lever får se.
http://news.discovery.com/autos/salt-roads-environment-technology.htm
Hej
Detta låter konstigt. Men det bästa sätter jag vet är filmjölk, häller man riktigt med filmjölk på skorna och låter det dra över natten så kommer filen dra till sig saltet. Dock får man tvätta bort detta med riktigtmmed varmvatten och en borste samt lägga på ny skokräm när skorna har torkat. Men saltet är i regel borta, funkar inte fil återstår bara tyngre tvätt från saphir och bensin.
Jag ska dela med mig av nåt som jag läste i Råd & Rön för jättelängesen. Där skrev de att det är vanligare med saltränder från garvämnen i lädret, om skorna blivit blöta, än från vägsalt. Jag hade på högstadiet ett par Timberland-kopior i mjukt läder, och på dem fick jag bort saltränder genom att blöta lädret ordentligt under en kran och samtidigt massera bort ränderna med ett rundat, hårt föremål, som skaftet på en skruvmejsel. Detta hade jag läst i R&R.
Jag vet inte om det bara gäller läder av sämre kvalitet, men det funkade för mig.
Andreas: Ja du har rätt, det låter konstigt! 🙂 Aldrig hört talas om eller provat, men möjligt att det fungerar. Låter väldigt omständigt måste jag säga dock, och skulle dra mig för att hälla vilken vätska som helst över skon och sedan låta det stå över natten, då det känns som att risken för vattenränder är överhängande.
Olle: Ja det de kallar för ”saltränder från garvämnen i lädret” är det vi normalt kallar för vattenränder. Och det är ju ett välbekant problem, att det bildas ränder när skorna blir ojämnt blöta och sedan torkar, särskilt synligt blir detta på ljusare skor. Att hjälpa till med att få saltet att släppa genom att massera med ett hårt runt föremål låter klart rimligt. Samtidigt så har jag personligen aldrig upplevt att det varit några problem att verkligen få bort saltet när man väl tar de under kranen och med varmt vatten och ev något medel går över skorna ordentligt. Det är väl just att den proceduren är rätt krävande, och det man vill åt är sätt att undvika att behöva skölja hela skon och sedan köra kräm ordentligt från grunden igen.
Bra tips! Dock en liten skrivmiss under bilden om dubbelpermanenta skador.
Olle:
Ja det du läste i Råd & Rön stämmer. Billigare skinn är ofta kromgarvade och krom är ett salt. Ett par skor som är dåligt insmorda och som blir blöta kan ge utfällningar av salt utan att de varit i kontakt med salt utifrån. Oftast händer detta på billigare skinn. Behandla precis som med saltfläckar utifrån. Tvätta hela skon med ett mocka/läderschampo och ljummet vatten. Massera in extra vid saltfläckarna och skölj noggrannt. Smörj in skorna efteråt med lämpliga produkter så det inte händer igen.
Kolla gärna in vår instruktionsfilm om hur man tvättar rent saltfläckar.
http://www.davidsonsskomakeri.com/filmer/tvatt-av-skinnsko/