En åsikt jag väldigt ofta stöter på är att olika modemärken som Gucci, Prada, Yves Saint Laurent och så vidare blåser sina kunder då de betalar väldigt stora summor för skor av ibland tveksam kvalitet. Senast i en tråd på Styleforum där bland andra bloggaren Justin ”The Shoe Snob” FitzPatrick i en diskussion om produktionskostnad versus inköpskostnad menade att de som lurar sina kunder är modemärken likt de nämnda ovan, där folk enligt bland andra Justin bara betalade för märket. Här anser jag att man är fel ute.

I sak stämmer detta, ja, folk betalar stora summor för själva märket, men slutsatsen är helt felaktig, det är ingen som blir blåst. De här modeföretagen har under åratal spenderat gigantiska summor, och gör så fortfarande, på reklam, PR, produktplacering och andra former av marknadsföring och imageskapande. Det är vad som företagen med allt detta arbete lyckats få förknippat med sitt märke som den som köper Gucci och Prada och så vidare är ute efter. Då är det värt stora pengar för dessa kunder att köpa en i deras ögon snygg sko. Hade inte modeföretagen år efter år lagt dessa stora summor på allt det här imageskapandet hade denna kund inte tyckt att det var värt pengarna.

När Gucci dekorerar Times Square med James Franco kostar det och signalerar det någonting helt annat än…

 

…när Gaziano & Girling har en sådan här liten banner på bloggen Permament Style. Bild: Permanent Style. Ovan: Born Rich

Detsamma går naturligtvis att säga även om andra typer av tillverkare, som exempelvis Rizzo eller Llyod, de tillverkar knappast särskilt högkvalitativa skor men kostar ändå en hel del. Man kan naturligtvis tycka att det är trist att inte fler som köpte dessa märken inte valde exempelvis Loake istället, och fått mer skor för samma peng, men det Rizzo och Llyod gjort är att ha satsat stora pengar för att finnas i mängder av ”vanliga” skobutiker och vara tillgängliga för den ”vanlige” inte särskilt skointresserade mannen. Och denne man är säkerligen oftast alldeles nöjd med sina skoköp, annars hade denne inte fortsatt att gå till Rizzo och handlat skor.

Resonemangen ovan går att överföra på mängder av andra branscher också, samtidigt som det så klart till viss del är förenklingar (vi har exemplen där man medvetet kraftigt försämrar en anrik produkt av hög kvalitet men försöker maskera detta och behåller samma prisnivå för högre vinstmarginaler). Men kontentan är någonstans att det handlar om helt olika saker, att man inte kan jämföra äpplen med päron. När man köper ett par Edward Green eller Gaziano & Girling betalar man företaget mindre för marknadsföring och mer för själva produkten, köper man ett par Gucci eller Yves Saint Laurent betalar man mer för marknadsföringsdelen och mindre för skorna, även om kostnaden för respektive par är densamma. Det är olika saker, och den som köper dem är ute efter olika saker. Det är ingen som blir blåst. Mannen som stolt bär sina flashiga Guccis skulle inte få ut särskilt mycket av att bära ett par Edward Green, de skulle inte betyda någonting för honom. Faktum är att om något är det de som skulle ha fått honom att känna sig blåst.