
Jag fick en mailfråga om en fläck lik den på bilden ovan, från en frustrerad läsare som inte visste hur han skulle bli av med den, eller vad det berodde på. Jag har sett flera ställa frågor om samma typ av fläckar i andra sammanhang förut, så tänkte att det är värt ett inlägg om fenomenet som jag väljer att kalla ”vattenskada” vid putsning.
För liknande fläckar uppkommer när man lägger på polish, och gör misstaget att använda för mycket vatten på trasan man putsar med. När putsytan blir för våt så löses lagren av puts upp och det bildas en sträv, matt fläck som först är mörk men som sedan ljusnar när den torkar. Många försöker frustrerat få bort fläcken med ännu mera skopolish, oftast med motsatt effekt.
![]() |
Ett annat par skor som också råkat ut för samma problem. |
Men lösningen är oftast enkel. Ta fram en nylontrasa/nylonstrumpa och gnugga som en galning över fläcken. Värmen som nu bildas gör att skoputsen ”sätter sig” igen och fläcken försvinner. Ibland inte helt, men då räcker det med ett par nya korrekta lager med polish för att det inte ska synas längre. I vissa mer ovanliga fall är det så mycket kräm som lösts upp, att man behöver strippa skon på kräm med kemiskt ren bensin, och sedan börja om från början.
För att undvika att liknande fläckar uppstår handlar det om att begränsa användningen av vatten när man jobbar upp en spit-shine eller ordentlig glans med polishen. Oftast sker det när trasan blir genomblöt, vilket enkelt undviks genom att man med jämna mellanrum byter den del man använder på trasan. Om man lägger på skokräm innan polishen är det viktigt att man ser till att varje lager får torka ordentligt innan nästa läggs på. Det är vanligast att man får problem med en ”vattenskada” de gånger som man lägger på mycket kräm och polish på en gång.
![]() |
Här har skon på den första bilden ovan fått sig en omgång med en nylontrasa, och fläcken är i princip helt borta. Ett par korrekta lager polish på detta så ser det ut som det ska igen. Alla bilder: Flashback/Dropbox |
I början av min skoputsarkarriär hade jag problem med att jag applicerade för mycket vatten. Detta problemet blev jag av med när jag fick tipset att istället för att doppa trasan i vatten så doppar man ett av de andra fingrarna snabbt vatten och sedan skvätter en droppe på skon. På detta sättet får man mer kontroll på hur mycket vatten man applicerar. Funkar bra för mig i alla fall!
Apropå ryskt renläder som vi diskuterade i något tidigare inlägg, finns för den intresserade en liten guide till dess uppkomst:
http://www.atheneenglish.com/2010/03/29/200-year-old-russian-reindeer-leather/
The Genteel: Det är absolut en variant som kan underlätta!
Lano: Tack, väldigt intressant läsning. Blir ju inte mindre sugen på att få loss ett par skor i materialet nu..
Efter att jag försökt mig på lite polishing har jag fått en mörk fläck på ena skon, hade först svårt att få vaxet blankt (troligen pga för mycket vatten och/eller vax) men efter att ha låtit den torka över natten fick jag till ytan, dock med den mörka fläcken kvar. Jag lämnade den till skomakarn som inte lyckades få bort det, antar att gnuggning med nylon är kört då det är ett tag sedan det gjorts, varpå strippning med bensin återstår, vad är riskerna med att använda bensin? Eller finns det någon annan metod jag kan använda mig av?
Tack på förhand!
Nils: Rengjorde skomakaren skon eller hur försökte han åtgärda det hela?
Saphir Renomat finns som alternativ till bensin för att ”strippa” skon från gammal kräm och polish.
Nils: Hmm, svårt att svara på sånt utan att se bilder. Tänker bara att hade det varit en duktig skomakare hade hen fått bort fläcken om det går, att strippa av den fläcken och sedan lägga på nytt ex. vis. Så frågan är om det hjälper för dig att strippa den, men skomakaren kanske inte försökte det? Riskerna med bensin är att det kan påfresta lädret och det bli lite uttorkat, men bara man återfuktar med nu kräm så brukar det inte vara några problem. Annars finns renomat, som Skolyx skriver om, och galltvål också exempelvis.