Fördjupning - Reverse Goodyear-konstruktionen

En av de kanske nyaste konstruktionsteknikerna i världen kallas Reverse Goodyear, som i princip är en traditionell vändsko, men tillverkad med hjälp av en Goodyear-maskin. Skorna blir superflexibla och bekväma, lätta och nätta, och har blivit en populär sommarsko. Det indiska företaget Bridlen är världsledande inom denna metod, läs mer om hur de tillverkar dessa skor i denna artikel.

 

Om man vill tillverka riktigt flexibla och lätta skor behöver man tänka på två saker. För det första vill du använda så lite material som möjligt. För det andra måste de material som används vara så mjuka och lätta som möjligt. Det finns ett antal sätt att lösa dessa saker.

När det gäller konstruktion är den vanligaste för superlätta skor limmat, eftersom du då mer eller mindre bara behöver tänka på yttersulan, innersulan kan vara mycket tunn. Om du gör sydda konstruktioner är durksytt eller Bologna-konstruktioner vanliga, men de måste ha en tjockare bindsula vilket begränsar saker lite. Mockasin-konstruktionen är på så sätt bättre, här kan du bara använda en tunn fotbädd inuti skon.

En av de äldsta kända skokonstruktionerna är vändskon, som var den dominerande konstruktionsmetoden under medeltiden, ca 500-1500-talet, och intressant nog är det den som med tiden utvecklades till den randsydda  konstruktionsmetoden (läs mer om detta i denna artikel). Vändskor behövde per definition vara flexibla, eftersom det annars skulle vara omöjligt att vända dem ut och in efter att man hade sytt fast ovanlädret på sulan. Intressant nog finns det nu en modern konstruktion som gör en gammal vändskokonstruktion men med en Goodyear-symaskin.

Goodyear Reverse stämpel i Bridlen-fabriken.

Goodyear Reverse-stämpel.

Det används av ett fåtal företag i Italien, där skomaskinföretaget Fioretto som säljer maskiner som kan användas för det har drivit på i några år nu. Men främst är det det indiska märket Bridlen som gör det känt på bredare front. De har också utvecklat den på flera sätt, och med några knep lyckats lösa en del problem som andra har haft svårt med, och kan sägas ha fulländat Reverse Goodyear-konstruktionen.

För sina vanliga skor är Bridlen känd för att använda den gamla tekniken att göra Goodyear randsytt, där randsömmen görs direkt i en utskuren kanal i läderbindsulan, istället för i en kanvasremsa som är limmad på en läderbindsula. För att kunna göra den här konstruktionen är det viktigt att använda riktiga bindsulor helt i läder.

För att kunna tillverka den här typen av sko behövs innersulor i helskinn med en utskuren hållfasthet.

För att kunna tillverka den här typen av sko behövs bindsulor helt i läder med en utskuren ritsläpp.

Övre läder, vänd ut och in.

Ovanläder, vänt ut och in.

Förberedelser för varaktig.

Förberedelser för pinning.

Det första steget är dock ovanlädret, och den sys inverterad, med insidan utåt, vilket ser ganska konstigt ut om det är en fodrad ovandel, och lite mer normalt om den är ofodrad. Ovanlädret sys fast i bindsulan med en Goodyear-maskin på exakt samma sätt som när man gör en Goodyear-randsydd sko, men det finns ingen rand. Efter detta steg vänds skon i stället ut och in och det som normalt är bindsulan inne i skon blir yttersulan.

Det ser verkligen konstigt ut med fodret på utsidan. Överflödig ovandel tas bort och sedan sys den fast i innersulan med en Goodyear-maskin.

Det ser verkligen konstigt ut med fodret på utsidan. Överflödigt läder tas bort och sedan sys den fast i bindsulan med en Goodyear-maskin.

Goodyear-sömmar, utan kantband.

Goodyear-söm, utan plirband. Bild: Fioretto

Här vänds sedan skon och innersulan blir till yttersula.

Här vänds sedan skon och bindsulan blir till slitsula. Alla bilder: Bridlen

På detta fästs en klack som vanligt och inuti skon lägger Bridlen till en liten mängd fyllning och sedan en fotbädd. Om vi går tillbaka till början, med hur man vill ta bort material om man ska göra en flexibel och lätt sko, och tittar på Reverse Goodyear-konstruktionen, är den verkligen optimerad inom detta område. För att få en ännu bättre förståelse för tillverkningsprocessen rekommenderar jag den här korta YouTube-videon från Bridlen .

En Reverse Goodyear-sko är mycket flexibel och lätt, naturligtvis lämplig för loafers. Med tanke på att det inte används några förstyvningar är de nästan som strumpor.

En Reverse Goodyear-sko är mycket flexibel och lätt, naturligtvis lämplig för loafers, som med den lägre vampen också är lättare att vända ut och in.
Med tanke på att det inte används några kappor är de nästan som strumpor på fötterna.

Till ovanlädret använder Bridlen Annonays nappaläder i fem färger och flera färger av Repello mocka från Charles F. Stead, som är fodrad med ett tunt supermjukt trumläder som är veggarvat. Priset är cirka 1 700 SEK (15 000 IDR). Att få en stark, ordentligt sydd sko utan några sömmar som går direkt in i skon, som är så lätt och flexibel som dessa är, är verkligen sällsynt. Så det är inte konstigt att de snabbt har blivit mycket populära, särskilt i varmare delar av världen.