Reportage - Raymar Shoes

Raymar, som ofta kallas ”japanska Meermin”, har gjort stort avtryck på hemmaplan under de senaste åren och har vuxit stadigt. Nu börjar de också vända sig till den internationella marknaden med sina mycket prisvärda Goodyear-randsydda och handrandsydda skor – där de sistnämnda erbjuds från mindre än 2 000 kr – inte minst genom deltagandet i London Super Trunk Show nästa månad. Här är en intervju med de två bröderna bakom märket.

 

Förra året var jag i Tokyo under Saint Crispin’s Day den 25 oktober, dagen då man firar skomakarnas skyddshelgon. Varje år runt detta datum anordnar skoentusiaster ett evenemang där de samlar ett gäng japanska skomärken och företag som tillverkar läderaccessoarer och anordnar en slags miniversion av de supertrunk show-event som jag anordnar. När jag gick in i utställningslokalen och tittade mig omkring var det uppenbart att även om det fanns flera riktigt bra utställare, var det ingen tvekan om i vilket hörn den verkliga publikmagneten fanns. Hörnet med Raymar. Massor av människor kryssade runt borden och det fanns en kö av män som väntade på att få testa skor för att hitta rätt passform.

De två mest upptagna i denna samling människor var de bröderna Yusuke Oishi och Takeaki Oishi. Tillsammans med sina föräldrar driver de Raymar. Bröderna har blivit ganska bekanta med den här situationen, och de arrangerar ofta trunk shows på olika platser i Japan.
– Det är ett utmärkt sätt för oss att träffa våra kunder direkt, få input och feedback om passform och kvalitet och lära oss vad de gillar och vad de vill se mer av, säger Yusuke Oishi.

Yusuke Oishi och Takeashi Oishi

Yusuke Oishi och Takeaki Oishi.

Tabell över Raymar-skor.

Bord med Raymar-skor.

Familjen Oishi bor på den japanska landsbygden i Shizuoka-distriktet. Så länge Yusuke och Takeakis kan minnas har deras föräldrar arbetat med skor. De drev ett företag som var en mellanhand mellan skofabriker i Kina och olika japanska sko- och klädmärken. Efter ett tag var det en specifik fabrik som de arbetade mest med, där en tidigare kollega och god vän till fadern var fabrikschef.

Yusuke Oishi flyttade till Tokyo för att studera på universitetet, och efter att ha tagit examen och börjat arbeta som försäljare behövde han skaffa ett par ordentliga skor. Eftersom han hade lärt sig om skor av sina föräldrar ville han köpa något av rimlig kvalitet, men priset var högt med tanke på den budget han hade.
– Det var gnistan som satte allt i rörelse. När jag väl började tänka på det kunde jag inte sluta, säger Yusuke.

Han började fundera på om han kunde starta ett eget märke med randsydda herrskor, cleant byggda och till ett pris som gjorde dem tillgängliga. Detta var för ungefär åtta år sedan. Han visste att fabriken som hans föräldrar arbetade med tillverkade randsydda skor, och processen var igång. Yusuke besökte fabriken med sin far, började lära sig mer om skor och efter ett tag hade han de första Raymar-modellerna på plats. Detta är fabriken som bland annat tillverkar Mattina, vilket är anledningen till att du kan se likheter mellan dem och Raymar.

Svart oxford, bra sulor.

Svart oxford, bra sulor.

Casual derby med stormfäste.

Casual derby med stormrand, tillverkad i Utah calf från det franska garveriet Haas.

Mocka i mocka.

Chukka i mocka.

Till en början var detta dock bara en liten sidoverksamhet för familjeföretaget, där de själva sålde skorna till kunderna, i stället för den vanliga OEM-produktionen som företaget byggde på. Detta skedde under en tid då allt fler företag i Japan som säljer skor började få problem.
– Familjeföretaget hade färre beställningar från de vanliga kunderna, så det var en bra tidpunkt att få ett andra ben att stå på. När Raymar började sälja mer, gillade dessa företag inte att vi konkurrerade med dem. Så efter ett tag fokuserade vi bara på Raymar.

Vid den här tiden började även den äldre brodern Takeaki att arbeta med Raymar, och nu var det ett komplett familjeföretag. De två bröderna är ansiktet utåt, har all kundkontakt, sköter all kommunikation och så vidare, medan föräldrarna sköter logistik, ekonomi, administration etc. Särskilt efter att en känd stilblogg skrev om varumärket för tre år sedan tog det fart.
– Innan dess sålde vi ungefär 125 par i månaden. Efter artikeln blev det ett stort uppsving och fler och fler började prata om oss. Efter det har det gått cirka 250 par i månaden, även under pandemin, och det fortsätter nu att öka, säger Takeaki Oishi.

Split toe derby.

Handrandsydd split toe derby.

Handgjord förklädselssöm och skinnsöm vid tån.

Handgjord apron-söm och skin stitch vid tån.

Welt i närbild.

Rand i närbild.

Raymars skor är mycket klassiska, med vad man skulle kunna beskriva som brittisk stil som bas. De har både formella och mer casual grejer. Skorna är antingen Goodyear randsydda eller handrandsydda, med maskinsydda yttersulor, lätt välvda rundade midjor med sluten kanal på lädersulorna, hälkappor i salpa / leather board och europeiska ovanläder. För att hålla priset nere putsar de bara skorna mycket enkelt, vilket de gör själva i Japan. Alla läster har utvecklats av Raymar och är unika för dem.

Priserna är imponerande för vad du får. Goodyear randsydda skor börjar på cirka 2 000 kr (27 000 yen. Observera att priserna angivna här är som alltid på Shoegazing på hemmamarknaden, det är högre på internationella sajten på grund av främst mycket höga fraktkostnader och dålig valutakonvertering på Shopify-sajten) och alla modeller kostar under 2 300 kr. När det gäller handrandsydda skor har de några modeller som är billigare, för att ge så många som möjligt chansen att prova handrandsydda skor, dessa kostar också under 2 300 kr (29 000 yen), även om standardpriserna för handrandsytt ligger runt 2 800 kr (35 000 yen). De har ungefär 50 olika modeller, hälften Goodyear och hälften handrandsydda. Om du tittar på skorna ser de verkligen ut att kosta mer än de gör, och när du hanterar dem känner du samma sak. Inte minst att de är ganska rent byggda och snygga i sitt utseende, trots att de har mer avancerade detaljer, är en kombination som är sällsynt att se tillsammans med en så här låg prislapp.

Det faktum att de är verksamma ganska avlägset i Japan, där hyrorna för företagslokaler och levnadsomkostnader är relativt låga, är en av anledningarna till att de kan hålla priserna nere.
– Vi vill också bara tjäna tillräckligt med pengar för att försörja familjen, så vi kan hålla marginalerna mycket låga. Om vi verkligen bara tänkte business borde vi nog flytta till Tokyo, öppna vår egen butik och höja priserna. Men vi trivs med vårt liv nu, även om vi naturligtvis vill fortsätta att bygga företaget starkare och bättre, säger Takeaki.

En lite speciell wingtip tassel loafer.

En lite speciell wingtip tassel loafer.

Rund tå med delad tå.

Penny med rund tåbox.

En enda munk.

En enkel munksko.

Därför arbetar de med olika innovationer. De har vad de kallar Revo, som är som en kundgemenskap där nya modeller utvecklas tillsammans med kunderna. De har också ett riktigt intressant system för att testa storlekar på distans, Aciele Service, som de har fått patent på. Här skickas ett slags ”plastpåse-skor”, som har samma form som skorna, i ett kuvert till kunden, som kan få en bättre uppfattning om storleken och särskilt se att längden och måttet från häl till bell stämmer.

Bröderna Oishi har också börjat titta utomlands. Lanseringen av den nya internationella webbutiken var det första steget i detta, och de har för avsikt att lägga till fler och fler modeller. Nästa steg är deltagandet i London Super Trunk Show den 13 maj.
– Vi ser verkligen fram emot det eventet. För oss är det lite av en dröm som går i uppfyllelse att resa till London och visa upp oss för skoälskare, säger Yusuke.
De har vuxit upp med skor, älskat skor hela livet och driver nu sitt eget skomärke tillsammans med sin mamma och pappa. Man kan förstå att dessa killar vill frälsa fler.
– Vi ser gärna att fler män, inte minst yngre män, bär bra skor, skor som de kan ta hand om och använda länge. Vi vill göra allt vi kan för att bidra till detta.

Nedre vy.

Undersidan.

Quarter brogue.

Quarter brogue-ish.

Vibrams dubbade gummisulor används.

Vibrams gummisulor används.

Semi casual derby.

Semi casual derby.

Två adelaides på olika varv.

Två adelaides på olika läster.

Klassiska stilar som är välgjorda.

Klassiska make-ups som är välgjorda.