Skoaktiebolaget i Stockholm

Sveriges främsta kvalitetsskobutik Skoaktiebolaget kommer att stänga sin fysiska butik i slutet av februari, efter att ha varit en viktig aktör i Skandinavien och internationellt ända sedan de öppnade för tio år sedan. Nu kommer de endast att vara en nätbutik med ett mycket mer begränsat utbud. Detta kommer att innebära att en stor rea i butik startar den 25 januari för att rensa ut en del av lagret.

 

Shoegazing och Skoaktiebolaget har liksom vuxit upp sida vid sida. De öppnade sin första butik i Stockholm en vecka efter att jag startade den ursprungliga svenska upplagan av Shoegazing-bloggen, och den fjärde artikeln någonsin handlade om butiksöppningen (finns här, dock med vissa bilder som inte fungerar). Den startades av Patrik Löf, Daniel Tung och Adam Kruse (som tyvärr gick bort några år senare). I början erbjöd de tre märken, Carmina (som då kostade 3 400 kronor), Edward Green (7 000 kr) och Gaziano & Girling (7 400 kr, så snacka om en enorm prishöjning sedan dess för dessa brittiska märken). Ganska snabbt fick Skoaktiebolaget internationell uppmärksamhet och deras nätbutik blev lika viktig som den fysiska butiken i Stockholm. Här i Sverige tror jag att både Shoegazing och Skoaktiebolaget har spelat stora roller, på olika sätt, för det stora intresset för klassiska skor som vi har sett här, även om peaken har passerat vid det här laget.

Under öppningsdagen i oktober 2012, en liten butik på Humlegårdsgatan i Stockholm, med en ung Patrik Löf som hjälper en kund.

Under öppningsdagen i oktober 2012, en liten butik på Humlegårdsgatan i Stockholm, med en ung Patrik Löf som hjälper en kund.

Här är ett foto av den andra, mycket större lokalen som Skoaktiebolaget har haft sedan 2016.

Här är ett foto av den andra, mycket större lokalen som Skoaktiebolaget har haft sedan 2016. Bild: Skoaktiebolaget

Mycket har hänt för butiken under det senaste decenniet. Många nya märken har introducerats, många märken har slutat ingå i deras utbud, massor av trunk shows har anordnats, många andra evenemang och för några år sedan flyttade de till mycket större och trevligare lokaler på större Nybrogatan. Av olika anledningar har Skoaktiebolagets försäljning sjunkit en del sedan 2019, och när Covid slog till gjorde det förstås inte saken lättare. Nu har de bestämt sig för att stänga den fysiska butiken, detta den 19 februari, och ombilda verksamheten till att enbart vara en nätbutik, även om de senare i vår kommer att öppna ett showroom på Nybrokajen. Fokus kommer att ligga mer på MTO, Grupp-MTO och limiterade modeller. De kommer åtminstone inledningsvis att behålla alla varumärken som de har nu, förutom Loake, men urvalet kommer att bli mer specialiserat.

Löf & Tung boot

Kängor från Skoaktiebolagets egna märke Löf & Tung.

Detta innebär att de kommer att försöka göra sig av med en massa lager, och därför kommer en stor utförsäljning att avsluta denna era för butiken. Denna kommer att starta nu på tisdag den 25 januari, och som jag förstår det kommer du att hitta grejer från alla deras märken: Loake, Löf & Tung, Enzo Bonafé, Saint Crispin’s och John Lobb Paris. Räkna med mycket goda chanser att göra bra fynd, så missa inte att besöka den fysiska butiken om du kan på tisdag. I Stockholm har vi nu förlorat två av de bästa skobutikerna på mindre än ett år, med Grafford och nu Skoaktiebolaget. Såklart en riktigt tråkig utveckling.