Covid har drabbat branschen för kvalitetsskor hårt, där de flesta har kämpat och några företag har fallit. Rapporter från många olika delar av segmentet signalerar att det ser mycket bättre ut nu, för många är saker och ting tillbaka där de var innan Covid, och förhoppningsvis kan skobranschen snart lämna allt detta bakom sig.

 

Jag har gjort ett par artiklar om hur pandemin har påverkat den gren av skor som Shoegazing fokuserar på, klassiska kvalitetsskor för män, först denna efter den första våren med Covid och senare den här i januari om hur den klassiska skobranschen behövde vår hjälp när det var som tuffast. I den senare skrev jag att första halvåret 2021 skulle vara avgörande för hur många aktörer skulle ta sig genom detta, en sorts övergångsperiod över till något mer normalt. Det fanns några som tyvärr inte klarade det, men de flesta skotillverkare och återförsäljare lyckades ta sig igenom även denna period, och nu verkar det som om de äntligen belönas.

För vad jag har hör från både återförsäljare, skofabriker, bespokeskomakare och andra i branschen, och erfarenheterna från det företag jag arbetar med, Skolyx, är att kunderna har börjat köpa dressade skor och andra klassiska skor i mycket större utsträckning igen. Under pandemin, när folk inte gick till kontoret eller besökte fester eller bröllop, blev behovet av nya skor för dessa tillfällen uppenbarligen mindre. Nu, i princip sedan juli, köps plötsligt svarta plain cap toe oxfords, lackskor och andra dressade skor igen, inte bara loafers, boots och sneakers. För många är försäljningen av skor tillbaka på samma nivå som före pandemin, fabrikerna går för fullt igen och folk i branschen har skiftat till en mycket mer hoppfull ton.

Nu när det börjar bli lättare att resa igen, har vi börjat se olika datum för trunk show i olika delar av världen dyka upp för hösten.

Nu ska vi inte lura oss själva och tro att allt är över och tillbaka till det normala. Jag hörde om en fabrik som var tvungen att stänga i en hel vecka på grund av att personal drabbades av Covid, det finns oro för nya vågor på grund av den mer smittsamma Delta-varianten, och det finns också utmaningar med att skaffa material. Även om till exempel de europeiska tillverkarna av randsydda skor huvudsakligen köper material från Europa påverkas alla på olika sätt antingen direkt eller åtminstone indirekt av de skyhöga fraktkostnader och ofta försenade transporter som vi för närvarande ser i världen. Jag har hört siffror som att materialkostnaderna har ökat med 20 procent och liknande, och det ska bli intressant att se om märkena och återförsäljarna kommer att svälja dessa kostnader för att behålla sin ställning i den fortfarande hårda konkurrensen i vår sfär med klassiska skor, eller om vi kommer att få se några prishöjningar. Inget av detta skulle egentligen vara idealiskt, mindre marginaler i en bransch med ganska låga marginaler är inte toppen, och högre priser som leder till potentiellt lägre försäljning är inte heller bra. Förhoppningsvis skulle kunderna förstå om priserna skulle öka (skoindustrin är sannerligen inte den enda som ser dessa utmaningar nu), och fortfarande tycka att det är värt att spendera pengar på kvalitetsskor. Det kommer jag garanterat att göra. Och jag är glad att höra positiva känslor från branschen igen.