
I det senaste avsnittet av den rätt välkända podcasten The Stitchdown Shoecast, som fokuserar på workwear boots och skor, är jag gäst. Ett riktigt intressant samtal som spänner över många olika ämnen, som likheterna och skillnaderna mellan dressade skovärlden och workwear boots-världen, diskussionen om ”handgjorda” skor och hur det används för marknadsföring, den faktiska skillnaden i upplevelsen av att bära Goodyear-randsytt vs handrandsytt, och mycket mer.
För de som inte vet, Stitchdown är den största sajten i världen om workwear boots och skor, som drivs av Ben Robinson, och sedan lite mer än ett år tillbaka gör han också The Stitchdown Shoecast tillsammans med Patrick ”Ticho” Gessner. En fantastisk podcast med många trevliga avsnitt som du bör kolla in om du har missat dem, inte minst det med den legendariska skoindustrin-allt-i-allon Ron Rider, mycket insiktsfullt och underhållande för alla som är intresserade av alla typer av kvalitetsskor.
Avsnittets innehåll presenteras så här på Stitchdown: “[We talk about] why aren’t more people in his wintry home nation of Sweden wearing more rugged boots? (Well luckily they’re starting to, actually…) What is and isn’t truly “handmade”? How should brands market their products honestly, and what do we need to understand as customers? Why are we all so obsessed with buying shoes and boots on sale when it threatens the very existence of the makers we so dearly love? Why do we buy four or five pairs of expensive footwear that don’t get worn enough when one bespoke pair might be the thing that we really need? These questions and plenty more we discuss—including the correct and highly incorrect pronunciation of Swedish shoe store Skoaktiebolaget—are relevant to everyone who loves any kinds of welted shoes.”
Dessutom får du en teaser om några workear bootsrelaterade projekt som jag är involverad i… Klart värt en lyssning, du hittar avsnittet här, eller på det ställe du brukar lyssna på dina podcasts. Och på temat podcasts om skor, så är ett nytt avsnitt av Shoegazing Podcast på väg, så håll utkik efter det.