De flesta känner till löstagbara iläggssulor, hälgrepp, plöskuddar etc. för att lösa olika passformsproblem, men vad vissa kanske inte tänker på är att om du går till en bra skomakare kan du lösa samma problem på ett ännu snyggare och bättre sätt. Här lyfter jag fram ett antal passformskorrigeringar som skomakare kan göra. Det är mycket vanligt att RTW-skor inte passar perfekt, men i många fall kan modifieringarna nedan göra att de sitter riktigt bra.

En version av det här inlägget publicerades första gången 2013, nu har den uppdaterats och reviderats en aning.

 

Hälfoder

Hälglapp är en vanlig åkomma på skor som är lite för långa eller bara har en för rymlig häl. Så kallade hälgrepp kan hjälpa, men en bra skomakare kan sätta dit ett utfyllnadshälfoder som både är snyggare, bekvämare och mer hållbart. Skomakaren sätter helt enkelt in en tjockare läderbit som är skärflad, uttunnad, mot kanterna för att få en jämn övergång. Om mycket behöver läggas till kan man använda två läderbitar. Priset för jobbet ligger oftast på mellan 300-500 kronor.

Ett par snyggt gjorda utfyllnader i hälen, som minskar storleken baktill med ungefär en halv storlek.

Ett par snyggt gjorda utfyllnader i hälen, som minskar storleken baktill med ungefär en halv storlek.

En skicklig skomakare gör ett sådant här arbete så att det i princip är omöjligt att se att skon är modifierad. Här är alltså den övre sömmen baktill gjord av skomakaren, men man får verkligen närinspelteta skorna för att se upptäcka att det inte är originalsömmen.

En skicklig skomakare gör ett sådant här arbete så att det i princip är omöjligt att se att skon är modifierad. Här är alltså den övre sömmen baktill gjord av skomakaren, men man får verkligen närstudera skorna för att upptäcka att det inte är originalsömmen.

Tidigare glappade de lite i hälen, och slöt inte helt tätt kring ankeln heller. Nu sitter de riktigt fint. Jag ska lägga lite skokräm på kanten av hälfodret för att dölja det lite mer, även om det inte syns direkt när byxorna täcker (det extrema uppviket är alltså för att skons passform ska synas). Skorna är på Vass U-läst i storlek 44,5.

Tidigare glappade dessa lite i hälen, och slöt inte helt tätt kring ankeln heller. Efter ingreppet satt de riktigt fint. Jag la senare lite skokräm på kanten av hälfodret för att dölja det lite mer, även om det inte syns direkt när byxorna täcker (det extrema uppviket är alltså för att skons passform ska synas).

 

Plösdistans

Här handlar det om i princip samma typ av arbete som ovan, bara att det görs på plösen istället. Detta för att rätta till om skons insteg är för högt. I detta fall slöt snörningen på derbysen helt tätt innan, och det var även lite glapp kring anklarna. Hör räckte det inte heller med en läderbit som utfyllnad då dessa riskerade att bli för tunna, så skomakaren tog istället en bit naturgummi och satte under lädret. Även detta brukar kosta cirka 300-500 kronor.

Förutom att plösen nu är lite styvare än innan, så märks detta ingrepp knappt av alls, förutom då att skon sitter bättre.

Förutom att plösen nu är lite styvare än innan, så märks detta ingrepp knappt av alls, förutom då att skon sitter bättre.

Arbetet med stygnen är inte lika fint gjort av skomakaren som gjorde detta, men fortfarande är det ingenting som syns nämnvärt.

Arbetet med stygnen är inte lika fint gjort av skomakaren som gjorde detta, men fortfarande är det ingenting som syns nämnvärt.

Med plösdistansen så är glipan vid snörningen helt okej, och glappet kring anklarna är nästan helt borta. Även dessa är på Vass U-läst, men i 44 G-vidd.

Med plösdistansen så var glipan vid snörningen helt okej, och glappet kring anklarna var nästan helt borta.

 

Permanent iläggssula

Att ha uttagbara iläggssulor, särskilt om de är i enbart läder eller läder och ett naturligt material som exempelvis kork, fungerar generellt rätt bra om du behöver fylla ut volymen en del. Iläggssulor kan ibland om de inte matchar skorna helt glida runt lite i skorna, och ibland kan man till och med känna kanten lite grann någonstans. Alla dessa små bekymmer slipper du om du låter en skomakare limma i en permanent läderiläggssula. Dessutom kan du göra mer specificerade modifieringar här, exempelvis genom att ha ett tjockare lager bakre halvan om det behövs men du fortfarande vill ha mer rymd fram, eller liknande.

En tunn iläggssula i läder som limmas dit kan rätta till volymen precis lagom, utan att det varken syns eller känns annorlunda i övrigt.

En tunn iläggssula i läder som limmas dit kan rätta till volymen precis lagom, utan att det varken syns eller känns annorlunda i övrigt.

ads

Att lägga i en utfyllnad bara på specifikt område, eller extra på specifikt område ihop med en hel sula, är också ett underskattat sätt att få till det sista för att uppnå en perfekt RTW-passform.

 

Utlästning

Att lästa ut skor är ett välkänt ingrepp för att få för små skor att ändå fungera. Faktum är att det går att förstora ett par skor rätt ordentligt, uppemot en hel viddstorlek. Framför allt är det då bredden och till viss del höjden som det går att göra något åt, dock inte längden då kapporna sätter stopp för detta. Dessa Crockett & Jones Connaught nedan var av oklar anledning alldeles för små, trots att de skulle vara i storlek UK10 i standardvidd som jag visste passade mig i lästen 236. Men med utlästning i två omgångar satt de sedan fint. Prisnivån är i regel mellan 150-300 kronor.

En bra utlästning ska knappt synas alls. Många tänker att sömmar har svårt att töja på sig, men faktum är att de klarar det utan problem, det är lädret som man får vara försiktigast med.

En bra utlästning ska knappt synas alls. Många tänker att sömmar har svårt att töja på sig, men faktum är att de klarar det utan problem, det är lädret som man får vara försiktigast med.

Här ser man det egentligen enda tydliga tecknet på att de genomgått en utlästning, de lite diagonala vecken precis framför tåhättesömmen ovanför sulkanten. Tittar man noga kan man också se att sidan går ut lite extra över randen.

Här ser man det egentligen enda tydliga tecknet på att dessa skor genomgått en utlästning, de lite diagonala vecken precis bakom tåhättesömmen ovanför sulkanten. Tittar man noga kan man också se att sidan går ut lite extra över sulkanten.