Ju hårdare konkurrensen blir – desto mer tveksam blir marknadsföringen. En av de saker som märken använder mer och mer idag är att droppa siffror om hur lång tid det tar att göra skorna, hur lång tid som har spenderats för att utveckla nya modeller och liknande. Siffror som är extremt överdrivna jämfört med verkligheten.
Efter två relativt positiva reflektionsartiklar här på bloggen, särskilt den senaste om hur vi lever i en guldålder för kvalitetsskor, är det dags att återvända till gnället. Jag har skrivit om falsk eller tveksam marknadsföring flera gånger, som i den här artikeln om hur man inte ska luras av ”inga mellanhänder”-marknadsföringen, eller här om falsk och onödig devalvering av ordet ”handgjord” . En annan sak vi ser mer och mer av är märken som anger olika siffror på hur många veckor deras skor tar att producera, man läser ofta saker som ”varje par tar cirka sju veckor att göra” eller liknande. Och visst, den tid som går från att de första delarna av en sko monteras till när de placeras i skolådan kan säkert vara sju veckor. Men det är en helt irrelevant siffra, eftersom skorna i nästan alla dessa sju veckor är placerade på ett ställ eller på en vagn och bara väntar på nästa steg i produktionen. Men tiden som faktiskt ägnas åt att arbeta på de specifika skorna är inte veckor. Inte alls.
Goodyear-randsydda skor, det är vad vi huvudsakligen talar om här, skor tillverkade i fabriker där händer till största del leder skorna genom olika maskiner, är en relativt tidskrävande produkt att göra. Men veckor? Inte en chans. Om vi jämför med faktiska handgjorda bespoke-skor, där vi inkluderar allt arbete med mått och lästtillverkning, fittingskor, en andra omgång på lästerna och sedan produktionen av de slutgiltiga skorna, har de tillverkare som tar mest tid i världen på sig cirka två veckors faktiskt arbete med dem. Och dessa skor kostar vanligtvis från minst 30 000 kronor upp till 60 000. Det är helt uppenbart att skor som produceras i större kvantiteter i mycket billigare material och säljs för 2 000 kr eller så inte tar mer än tre gånger så lång tid att producera.
Hur lång tid tar det egentligen att göra ett par fabrikstillverkade Goodyear-randsydda skor då? Det är svårt att säga egentligen, beror mycket på hur du räknar. Ett av de mest kända märkena i England som tillverkar premium Goodyear randsydda skor, bland de dyraste RTW som finns, beräknade att den faktiska tiden som någon höll skorna i händerna eller de var placerade i en maskin i sin fabrik var totalt under en timme. Det är dock lågt räknat, det inkluderar inte den tid som spenderas på till exempel tillverkning av de delar som de har förberett, som ränder, kappor, klackar etc., inkluderar inte den tid som används till att förbereda stationer och maskiner, och så vidare. Men det säger en del. Och hur som helst, jag är säker på att vi alla kan var överens om att den tid som en sko är i fabriken inte har något att göra med någonting, det kan vara en vecka det kan vara två månader, men hur mycket tid en sko tillbringar stående väntandes är det egentligen ingen mening att nämna för någon. Den enda anledningen till att det nämns är att det kan lura dem som inte vet så mycket att tro att skorna är mer speciella än de är.
En annan sak som märken ibland promotar är hur lång tid de har spenderat på att utveckla något, och säger att ”vi har spenderat mer än 1,5 år på att utveckla denna modell”, eller två år eller tre, vad som helst. Detta är ännu mer irrelevant, särskilt eftersom det mestadels används av märken som inte äger sin egen fabrik, och fabriken de jobbar med är någon som arbetar för massor av olika märken, kanske utöver deras eget varumärke, och så vidare. Om man skulle mäta hur lång tid av dessa år som faktiskt spenderades på utvecklingen skulle det vara en ännu mindre procentandel av den angivna tiden. Här handlar det om väntan, väntan, väntan, väntan och väntan, sedan görs saker och man ger feedback om detta, sedan väntan, väntan, väntan, väntan och väntan, och så upprepa. Det är en helt annan sak än när, till exempel, Apple har en hel avdelning som arbetar ett par år med att utveckla en ny produkt, eller när en biltillverkare skapar en ny modell. Skomärkena vill att deras marknadsföring ska kopplas till just de nämnda sakerna, även om det har lika lite att göra med varandra som en dator har med en sko.
Det är ironiskt att de som tror på dessa falskheter och överdrifter är de som skulle vara mer eller mindre lika imponerade om man bara sa exakt sanningen. Tillverkning och utveckling av Goodyear-randsydda skor är imponerande och värt att betala för som det är.