Det är sannerligen en speciell vår som vi alla har gått igenom. Coronavirusets påverkan på hela samhället är enorm, och för en bransch som tillverkningen av kvalitetsskor innebär det en helt ny verklighet. Här är en översikt över vad som har hänt med den här branschen hittills, och några tankar om vad som kan komma näst.

 

Först och främst, naturligtvis kommer det värsta med coronaviruset alltid att vara de som har gått bort på grund av sjukdomen, och för familjer och vänner till dem. Men eftersom den här bloggen handlar om kvalitetsskor är det coronavirusets inverkan på den här branschen som jag kommer att skriva om här. Hittills har det tyvärr varit hårt. Och det kommer sannolikt att vara så under en tid.

Nu varierar det naturligtvis mellan olika delar, men i allmänhet har handeln i fysiska butiker drabbats till i stora delar av världen. Inte bara på platser där det har varit ordentliga lockdowns och allt har tvingats stänga, även i länder / regioner där butiker har varit öppna och livet i allmänhet har varit relativt ”normalt”, som Sverige, har mängden shopping som gjorts i fysiska butiker (bortsett från exempelvis livsmedelsbutiker och apotek) har sett en dramatisk nedgång. Och skor säljs främst i fysiska butiker, även om näthandeln växer är det fortfarande bara en bråkdel av det totala antalet sålda skor som hittar sina kunder genom online-shopping. Det är också ett faktum att kläder och skor är ett handelsområde som har sett en extra stor nedgång, eftersom människor inte köper nya kläder och skor när de inte ska gå till jobbet utan stannar hemma helt eller åtminstone mycket. Sammanfattningsvis har efterfrågan på kvalitetsskor i allmänhet gått ner till mycket låga nivåer.

För fabrikerna varierar det också lite beroende på var de befinner sig, men i Europa har nästan alla skofabriker tvingats stänga under åtminstone en tid nu under våren. Hur hårt det slår för fabrikerna varierar beroende på stöd från landets myndigheter. I vissa länder måste fabrikerna betala arbetarna deras lön även om fabriken är stängd, vilket är dåligt för fabrikens ekonomi men bra för de anställda. I vissa länder har fabriker inte behövt att betala arbetare när de är hemma, vilket är mindre dåligt för fabrikens ekonomi men verkligen dåligt för de anställda. Hur mycket ekonomiskt stöd som har givits från regeringar, och på vilket sätt, är väldigt blandat. Det är bara en sak som vi kan säga säkert, i princip alla skofabriker har drabbats de senaste månaderna.

När fabrikerna har kunnat öppna igen, vilket i till exempel Kina har varit sedan en längre tid, i Spanien var de också ganska snabba och om fabriker följde ett antal regler har de kunnat vara öppna i ett antal veckor, Italien kom nyligen och England har öppnat fabriker igen bara de senaste veckorna. Men det är verkligen inte som att de går tillbaka till det normala. Först och främst, i de flesta fall, den produktion som har hanterats efter återöppningen har varit av beställningar från innan COVID-19 slog till, mycket få nya order kommer in till fabrikerna. Detta innebär att när de gamla beställningarna är klara har fabrikerna inte mycket arbete längre.

Det är så många exempel jag har, men för att ge några, vi har en av de största spanska fabrikerna i Almansa som gått från att göra 2500 par i veckan till 500 par/vecka, ett annat berömt spanska företag har bara fabriken igång två dagar i veckan nu, en annan har varit öppen med aning begränsad produktion men kommer att stänga igen från nästa vecka eftersom de inte har par att göra, i Northampton var en av de stora tillverkarna av Goodyear-randsydda skor åtminstone tillfälligt räddade från att göra uppsägningar bara tack vare statliga permitteringsstöd och kunde stänga fabriken tre månaders, och så vidare, och så vidare. För bespokeskomakare är det så klart inte lättare, med resebegränsningar som gör det omöjligt att träffa nya och befintliga kunder. Som ett exempel, när jag pratade med en av de mest kända japanska bespokeskomakarna i slutet av april, sa han att han inte hade haft enda ny beställning under den månaden.

Så, det är definitivt utmanande tider, och även om saker börjar öppna upp och gå tillbaka till någonting närmre det normala på många ställen, finns det fortfarande rädsla för andra våg och en hel del osäkerhet i allmänhet. När folk är tillbaka till att köpa skor som de gjorde före krisen är det ingen som vet. Eftersom marknaden för dressade skor av hög kvalitet hade passerat sin peak på många platser i världen, och många nya märken har tillkommit de senaste åren, har den redan hårda konkurrensen blivit ännu hårdare. Detta kommer troligtvis att leda till att ett antal aktörer inte överlever denna globala kris, tyvärr.

Men något vi såg efter finanskrisen 2008, är att efterfrågan på klassiska skor gick upp när människor letade efter hållbara kvalitetsprodukter i högre grad. I tider med osäkerhet är det vanligt att man går på något beprövat, något med ett historia, något hållbart. Om detta återigen blir fallet hoppas jag kvalitetsskoindustrin kan dra nytta av det på samma sätt igen, då kan den än en gång komma ut starkare på andra sidan. Låt oss hoppas på den utvecklingen, och vi som har möjlighet att bidra till att det går åt det hållet, det vill säga genom att köpa skor, låt oss bidra med det.