Efterfrågan på cordovan är mycket hög idag, och när världsledande garveriet Horween för många har långa leveranstider och riktar fler och fler tillverkare blickarna åt andra garverier som jobbar med cordovan. Ett sådant är nysatsande Shell Cordovan, döpt efter produkten de är specialiserade på, baserat i italienska Toscana.
Shell Cordovan är ett familjeägt företag som funnits sedan 80-talet, i det lilla samhället Santa Croce som huserar många olika sorters garverier. Det ligger idealiskt placerat längs floden Arno ungefär halvvägs ut mot Liguriska havet från Florens.
– Miljön är oerhört viktig för garverier, det skulle troligen inte gå att flytta Shell Cordovan någon annanstans. Vattnet, luften, barken från skogarna här runt omkring, det är alla viktiga ingredienser för slutresuktatet, säger Maxim Bobrikov, International Sales Manager på företaget.
Shell Cordovan har alltid uteslutande jobbat med hästläder, framför allt är det då cordovan som man producerar, men även andra typer av läder som avancorpo (ibland kallad horse front) från hästarnas rygg och culatta som också är från hästens bakdel men då den yttre grain-delen. Som jag skrivit om tidigare här på bloggen så är ju det speciella med shell cordovan att den är en sorts muskel, det membran som ligger under yttre grain-delen på huden, som ger materialet dess speciella karaktär.
Från Shell Cordovan har man under många år sålt en hel del av sin cordovan till inhemska och europeiska skotillverkare, men också exporterat mycket till Japan, USA och Kanada. På senare år har som sagt intresset för cordovan gått upp enormt, inte minst från skotillverkares håll, vilket innebär att det blir allt svårare för många mindre aktörer att få tag på cordovan från Horween i Chicago, som är överlägset störst i världen på lädertypen. Även om Shell Cordovan också säljer till en del stora är det nu främst på de mindre tillverkarna som de nu riktar in sig mot för att växa ytterligare, med en affärsmodell som gör det enkelt att köpa små kvantiteter och med en nära servicenivå.
– Det är en av våra styrkor, att vi är enkla och flexibla att jobba med, både när det gäller inköp men också i vad vi erbjuder för produkt, säger Maxim Bobrikov.
För utbudet av cordovan från garveriet är relativt brett. Störst är naturligtvis den vanliga cordovan-huden, en oval del av ena halvan av hästens rumpa som är stor som en hallmatta ungefär, hos Shell Cordovan kan man få dessutom få den i olika tjocklekar. De erbjuder en speciell variant kallad Double Shell som helt är båda cordovandelarna ihop med en sammanlänkande del som löper över hästens svans. En hud som är relativt komplicerad att framställa och som framför allt är intressant för exempelvis bältestillverkare som vill slippa skarva bitar för att få ihop längden.
– Det är lite av tjusningen med cordovan-lädret, att det är så speciellt. Exempelvis är det bara vissa hästrasers hudar som passar för att göra cordovan, vi får de främst från Polen där vi har bra kontakter, och till viss del från Venezuela. Men även sedan så är det många av hudarna som man får ge upp att göra cordovan av under processens gång, då man av olika anledningar märker att huden inte är lämplig, säger Maxim.
Shell Cordovans hudar är lite billigare än Horweens, de ligger på kring 550 SEK/kvadratfot (€58/sq. feet). Precis som Horweens cordovan (och i princip alla andra cordovan-garverier i Italien, Polen, Japan och Argentina där de flesta av dem finns) är garvningsprocessen helt vegetabilisk, och omkring 100 olika steg gås igenom innan de är färdiga cordovan-hudar. Shell Cordovans hudar är lite styvare och stelare än Horweens, samtidigt som själva cordovan-lagret, muskelmembranet, är nästan dubbelt så tjockt. Det är lite torrare i karaktären, men man har på senare tid börjat använda ännu mer oljor och vaxer i slutbehandlingen vilket gör att man närmar sig den karaktär Horweens hudar gör. Och många skotillverkare uppskattar deras hudar och tycker att de passar bra för skotillverkning, inte minst för lite grövre skotyper.
Shell Cordovan är fortfarande ett väldigt litet garveri, men ambitionen är att fortsätta den resa man nu påbörjat.
– Vi kan och vill växa. Och när vi får upp produktionen kommer vi också kunna sänka priserna ytterligare, och förhoppningen är att göra cordovan mer lättillgängligt och ge fler möjligheten att äga produkter i materialet.