Det diskuteras ofta huruvida Church’s har tappat kvalitetsmässigt efter att det italienska modehuset Prada köpte upp den gamla anrika engelska tillverkaren för ett antal år sedan. Alla möjliga åsikter brukar luftas, allt från att de numera bara gör corrected grain-skräp till att ingenting har hänt överhuvudtaget utan att de ”fortfarande gör några av världens bästa skor”.
Min åsikt brukar ligga någonstans mittemellan. Visst, de tillverkar en del skor i corrected grain (och tyvärr även allt fler), men det gjorde de även innan Prada-köpet då många britter efterfrågar det, samtidigt som det inte går att komma ifrån att det skett tydliga förändringar mot att Church’s satsar mer på modepräglade skor efter att Prada kom in i bilden, och att de klassiska kollektionerna hamnat mindre i fokus. Men jag har alltid hävdat att Church’s utan tvekan är en kvalitetsskotillverkare att räkna med. Nu har jag dock fått en ordentlig svacka i förtroendet för märket.
Ett par klassiska full brogues från Church’s damkollektion. Goodyear-randsydda som alla Church’s skor. Eller… |
Anledningen är anrika Stockholmsskomakeriet Skomakeri Framåts ”avslöjande” av hur Church’s på ett mycket utstuderat sätt fejkar randsöm på en av deras modeller. Det handlar om en sko från Church’s damkollektion, modellen Burwood, en klassisk full brogue-modell som de också gör på herrsidan. På Skomakeri Framåts Facebook-sida publicerar de bilder på skorna som lämnades in för att ritsnedläggningen släppt. Nedan är vad de fann:
Modellmarkeringen på innerfodret. Burwood är en klassisk Church’s modell som görs i flera varianter både för damer och herrar. |
Här är den andra skon där det blivit en stor glipa framme vid tån, det man tror är en slarvigt utför ritsnedläggning som släppt. Notera här också längden på sömmen. |
Här har vi skons insida. Det ser ut som det brukar på randsydda skor, om än med en heltäckande övre innersula. |
Och plockar man ut den dyker den riktiga bindsulan upp, som är en simpel billig bolsterbindsula där man tydligt ser att det egentligen handlar om en blake/durksydd modell, förklädd till en vanlig Goodyear-randsydd Church’s sko. Alla bilder ovan: Skomakeri Framåt |
Nu är det naturligtvis inte så att Church’s helt plötsligt börjat göra alla sina skor med blake-konstruktion som man försöker dölja för konsumenten. Det här handlar om en sko från damkollektionen, som inte alls är lika viktig för tillverkaren. Men att så utstuderat försöka maskera att det handlar om en randsydd sko gör att man får riktigt dålig smak i munnen av det hela. Med ovandelen av det man tror är en vanlig avlappssöm som ser ut som vilken som helst men tydligen bara är en dekorationssöm, en yttersula som är gjord för att se ut att vara ritsnedlagt men är en tunn lädersula ditsatt för att dölja blake-sömmen, och en billig bolsterbindsula som är helt täckt för att dölja den egentliga konstruktionen. Missförstå mig inte, det går att göra jättefina blake-sydda skor, men då ska det också tydligt framgå att det är en blake-sko man köper.
Köpte man den här modellen för ett par år sedan var det garanterat en Goodyear-randsydd sko, tillverkad i England. Nu har man flyttat produktionen av serien till Italien, men gjort sitt bästa för att skon ska verka vara som tidigare. På Church’s hemsida står ingenting om att dammodellen av Burwood skulle vara blake-sydd, och även om det inte heller står att den är randsydd är det någonting som alla Church’s kunder räknar med att skor från deras standardserier är. Och andra återförsäljare av skon marknadsför den fortfarande som Goodyear-randsydd (se exempelvis här). Prissättningen ligger också kvar på samma nivå som tidigare, Church’s Classic-kollektion på damsidan kostar ungefär lika mycket som herrsidans City-kollektion.
Den andra änden av Church’s stegen, toppserien Heritage. Det är sådant här vi hellre ser att de satsar på. Bild: Manolo |
Det är ett mycket trist tilltag av Church’s, och väcker flera frågor. Kommer man göra likadant med fler serier i framtiden, även herrskor? Försöker man spara in på andra sätt utan att det ska synas direkt? En variant som Church’s gett sig på är att de nyligen lanserat en så kallad”flex”-kollektion, som är ett klassiskt sätt för tillverkarna att kunna göra billigare och simplare konstruerade skor men ändå försöka få konsumenten att tro att det är något positivt.
Det vore synd om alla Prada-belackare fick rätt i sina utsagor om att Church’s skulle vara en tillverkare i förfall. Att gå från att vara en av världens mest välrenomerrade kvalitetsskotillverkare till att förlora stort i anseende kan gå fort. Jag kommer fortfarande att beundra många av Church’s skor, och vet att de kan stå för ett fantastiskt hantverk. Men förtroendet för dem har helt klart fått sig en ordentlig törn, och förväntan över öppnandet av den nya Church’s butiken i Stockholm som nyss slog upp dörrarna har mattats av en del.
Här har Church’s nu öppnat en egen butik, i Stockholms exklusivare shoppingdistrikt Biblioteksstan. Bilden är tagen för några veckor sedan. Bild: Imgur |
Förövrigt, det blir mer av Skomakeri Framåt på måndag, när serien om svenska skomakerier fortsätter.
Churchbutiken har öppnat
Ok, tack. Ändrat i texten nu. Bilden är några veckor gammal.
Intressant. Fast har inte Church’s ganska länge haft parallella Italientillverkade serier av enklare kvalitet, även pre-Prada? När man tittar runt på Ebay dyker det ganska ofta upp Made in Italy-skor, t.ex. från serien ”Prima Classe”, som är mindre välgjorda och med ett billigare butikspris än standardkollektionen ”Custom grade”.
Så det där med budgetskor från Italien är nog inget nytt för Church’s, men det är ju konstigt om de inte är tydliga med det i marknadsföringen och i prissättningen av damskorna.
Jo, men syftar alltså på att damserien Classic collection tillverkades i England, mig veterligen. Men är kanske lite otydligt i texten nu, kan styra det lite.
Hur är det med C&J, sker all deras tillverkning i Northampton eller har de lagt ut produktion utomlands?
Mig veterligen görs alla C&J-skor i Northampton, och har aldrig hört talas om planer på något annat.
Ja, detta är väl lite tråkigt. På sätt och vis är det ju naturligt att ett bolag söker utveckla sin verksamhet och expandera sin kundkrets. Å andra sidan så är ju detta ett steg bort från Northampton (kvalitet och klassiskt hantverk) och ett steg närmare modescenen (stora marginaler och mer peng för varumärket). Sannolikt ser väl Prada nu sin chans att öka varumärket Church’s synlighet och även volymerna lite.
Kanske har detta också att göra med kvinnors syn på kläder och mode? Många kvinnor (män också naturligtvis men nu var det ju en damsko) vill betala för märken som ger dem lite extra erkännande. De bryr sig kanske inte så mycket om hållbarhet. Mode och att kunna byta sko lite oftare är viktigare, då gör det inget att skon är durksydd. Kanske är min teori ute och cyklar? Hur som helst ökar inte detta direkt chansen att mina nästa par blir ett par Church’s.
//lano
Jo, och det är på alla sätt logiskt att en ägare som Prada väljer den väg som Church’s nu går, men det är trist att man inte samtidigt försöker utveckla det Church’s är kända för, klassiska brittiska skor av mycket hög kvalitet, utan nästan enbart breddar och satsar på modebiten.
Jättetråkigt. Verkligen. Bara att hoppas att de behåller – och satsar på – kalvläderutbudet i custom grade-serien (som fortfarande, enligt mitt förmenande, innehåller väldigt mycket attraktivt såväl när det kommer till kvalité som formspråk).
Står det att den är ”good year welted”?
Om inte, så är det inte fejk. Det är helt enlelt en durksydd sko….
Peter: Det där är en tolkningsfråga. Som jag skriver inlägget så står det varken eller på skon, men då Church’s innan de flyttade produktionen av damserien till Italien gjorde exakt samma modell med Goodyear-randsöm, då hela deras varumärkesidentitet bygger på den konstruktionsmetoden, och man sedan på ett så här utstuderat vis gör försöker dölja att skon numera är durksydd utan att på något sätt berätta detta (tom återförsäljare skriver fortfarande att de är randsydda) samt behåller samma prissättning så känner jag mig helt komfortabel med att säga att de fejkar randsöm.