Wataru Shimamoto, den mästerlige japanske bespokeskomakaren bakom märket Orma Shoemaker, är en inspirerande figur i bespokeskovärlden. Med en bakgrund på Il Micio i Italien är han nu tillbaka i Japan sedan några år tillbaka och har skapat sig en nisch i skokonstens tuffa konkurrens , vilket kulminerade i hans seger i VM i skotillverkning 2022.
I en liten by som heter Nishikamakura, uppe i bergen mellan Kamakura och Enoshima, ligger Orma Shoemakers showroom och verkstad. Det tar ungefär en och en halv timme att ta sig hit från Tokyo, och om man åker kollektivt den sista biten tar man Shonan Monorail där tågen hänger i sina tak och svävar över vägar, hus och trädtoppar på sin väg genom landskapet. Wataru Shimamoto, mannen bakom Orma (som betyder ”fotavtryck” på italienska), bor i närheten. Ormas lokaler här är ett mycket avlångt rum där showroomsdelarna sömlöst övergår i en workshop på baksidan. Som ofta är fallet när allt är samlat i ett rum finns det ett tunt lager trä- och läderdamm över skorna, men det överglänses sannerligen av den överväldigande skokreativitet som visas upp här. Sko efter sko med intressanta och unika designval.
– Jag älskar verkligen skor, det är min passion. Jag älskar både den kreativa processen och hantverket, säger Wataru.
Wataru hittade sin väg in i skobranschen i början av 20-årsåldern, då han tillbringade tre år på ett reparationsskomakeri. Under den tiden tränade han även flitigt i grunderna i skotillverkning. Hans engagemang i självutbildning och disciplin var uppenbart redan här och förebådade den rigorösa väg han senare skulle följa.
Vid 25 års ålder ledde Watarus strävan efter större kunskap och förfining inom skomakeri honom till Italien och Florens. Han tillbringade det kommande decenniet med att finslipa sitt hantverk hos Il Micio, en välkänd bespokeskomakare som drevs av den legendariske landsmannen Hidetaka Fukaya (läs ett reportage om Il Micio i den här artikeln från 2016). På Il Micio specialiserade sig Wataru på bottning. Han fick ett rykte om sig att vara en riktigt högklassisk maker med inte minst en mycket hög nivå på sin finish. Under tiden i Italien fortsatte han även att träna på andra delar än bottning på kvällar och helger.
I juli 2020, efter tio år i Italien, flyttade Wataru Shimamoto tillbaka till Japan och tog med sig de omfattande färdigheter och nyanserade kunskaper som han hade förvärvat i Italien. Han grundade Orma Shoemaker, där han fullt ut kunde förverkliga sin skovision.
– Nu gör jag alla steg i bespokeskoprocessen, såväl lästtillverkning, nåtling som bottning.
En av de största utmaningarna för Wataru var att tillverka läster. Han har studerat detta på egen hand och konsulterat skomakeriböcker för att finslipa sin teknik, men erkänner att det är den svåraste färdigheten att bemästra.
– Det är en stor skillnad mot att göra bottning och ovanläder, när man måste förstå kunden och dennes fötter på en annan nivå, säger Wataru.
Det är här han fortfarande utvecklas mest och lär sig bästa sätten att lösa olika utmaningar och problem.
Ormas skor visar vissa tecken på att Wataru Shimamoto varit hos Il Micio och i Italien, med ofta långa utdragna tåformer och en subtil peak som är placerad längre bak än de som finns hos Hidetaka Fukaya. Wataru lägger sedan till fler japanska influenser både när det gäller mönster och materialval. Ett anmärkningsvärt val är shironameshi, ett traditionellt vitt japanskt läder som är känt för sin naturliga grain och exceptionella hållbarhet. Shironameshi garvas enbart med vatten, salt och rapsolja och är mycket uppskattat för sina unika egenskaper och sitt speciella utseende, även om det är riktigt dyrt på grund av den tidskrävande produktionen.
En av hans mest populära modeller är en balmoral oxford, som han också erbjuder som MTO på standardläster, vilket börjar på cirka 30 000 kr (450.000 yen, han gör max tio MTO-par per år). Bespoke börjar på cirka 40 000 SEK (600.000 yen). Varje sko tar cirka 40 timmar att färdigställa, exklusive lästtillverkningen och produktion av provskor. Han arbetar sex dagar i veckan.
Wataru Shimamotos arbete fick globalt erkännande 2022 när han vann VM i skotillverkning efter att ha kommit på fjärde plats i 2018 års tävling. Skon som gav honom segern var ett exceptionellt exemplar, och skapandet av den lyfte hans hantverk till en ny nivå. Segern stärkte hans rykte, särskilt bland internationella kunder, något som i princip alla som hamnar högt upp i VM vittnar om.
Det nyfunna intresset sammanföll med att Japan öppnade upp igen efter pandemirestriktionerna, vilket gav honom möjlighet att utöka sin kundkrets.
– Jag hoppas kunna fortsätta att utöka min räckvidd och kanske också göra fler internationella visningar i framtiden, säger Wataru.
Hantverk på den här nivån bör verkligen vara av globalt intresse.