Church's försäljningsras

Det berömda brittiska skomärket Church’s Footwear går igenom svåra tider. Efter ett nedslående 2020 höjde de priserna med 40-50 procent förra året för att prova ett nytt tillvägagångssätt, vilket resulterade i en minskning av försäljningen med ytterligare 57 procent. Detta innebär att de har tappat hela 81 % av sin omsättning på bara två år, och förlusterna är enorma. Frågan är om de kan vända utvecklingen.

 

Förra veckan blev Church’s bokslut för år 2021 officiellt, och det var ännu en förödande läsning. Det kommer att bli en hel del siffror nu till en början, men jag hoppas att ni klarar av det. Det 149 år gamla företaget hade förra året en omsättning på 6,1 miljoner pund, vilket är en summa de inte varit nere på på över 40 år. År 2019, före pandemin, var omsättningen över 32 miljoner pund, dock fortfarande med stora förluster på nästan £10 miljoner (företaget har inte gått med vinst på många år).

År 2020, året då pandemin slog till, sjönk omsättningen till 14,2 miljoner pund, med en förlust före skatt på £16 miljoner. Uppenbarligen kände företaget att något måste göras, och de gjorde verkligen något. I ett ifrågasatt drag höjde de priserna över hela linjen med 40-50 %, detta var i april förra året, vilket jag skrev om här. För många skoföretag började affärerna ta fart lite sista halvan av 2021, men med de nya priserna var detta verkligen inte fallet för Church’s. Förutom den låga omsättningen ökade förlusterna före skatt med 53% till hela £24,7 miljoner. Detta är något som till exempel Daily Mail har skrivit om, och de verkar arbeta på en uppföljande artikel om Church’s eftersom jag blev uppringd av en av deras reportrar som ville prata om företagets situation.

Church's Crown range

Nu är det första halvåret i år som den verkliga comebacken för deras kollegor som tillverkar kvalitetsskor i Northampton och på andra håll har märkts, och förhoppningsvis kommer Church’s också att se detta. Det är åtminstone vad de förväntar sig, enligt den bokslutet. Men sedan har som alla vet andra problem dykt upp och det verkar som om stora delar av världen är på väg in i en recession. Det har hälsosamma skoföretag klarat sig igenom tidigare, även om Church’s inte verkar vara ett särskilt sunt företag för tillfället.

När det italienska lyxhuset Prada köpte Church’s 1999 och långsamt började introducera mer modeorienterade saker (även om de klassiska skorna alltid har funnits kvar) är det välkänt att många skonördar rörde sig bort från företaget. Jag skulle tro att de nu har underskattat sina kontinuerligt lojala kunder som alltid varit med i märket, män som har fortsatt att återvända till dem när de behövt nya skor. Många av dessa kände sannolikt att prishöjningen var för mycket och tittar på märken som Crockett & Jones, Cheaney eller Loake istället. Jag har hört historier från återförsäljare om att de sistnämnda får in gamla Church’s stamkunder. I sin tur överskattade de troligen lyxköparna – mindre känsliga för de nya priserna, men inte lika intresserade som varumärket trodde att de skulle vara.

Church's shoes

Bild: Honest Brand Reviews. Översta bilden: Beach Club 93

Från och med nu har sysselsättningsgraden i företaget hållit sig ganska jämn, till exempel i produktionen har den legat runt 300 personer sedan 2017, och administrationen ganska jämn också, om något vuxit lite, men om kostnaderna skulle behöva skäras ner är personal ett område som de kanske skulle titta på. Som jag också berörde i den tidigare artikel jag skrev om prishöjningen betyder ett starkt Church’s också mycket för skoindustrin i allmänhet i Northampton. De har alltid varit en av de stora aktörerna där, och alla stora aktörer är viktiga för att hålla uppe hela infrastrukturen i skobranschen. Så även om du är en som inte bryr dig så mycket om märkets skor längre, bör man som skointresserad fortfarande bry sig om företaget Church’s. Låt oss hoppas att de hittar en solid väg framåt.