Ett av de mest omtalade japanska märkena de senaste åren är Raymar. De kallas ibland för ”japanska Meermin” och har mycket gemensamt, med kinesisktillverkade extremt prisvärda Goodyear-randsydda och handrandsydda skor, klassiska modeller och läster med läder från välkända garverier, med massor av nya modeller som kommer ut hela tiden. Den här veckan introducerade de sin internationella webbshop.
Det bör nämnas direkt att det bara är två modeller som finns tillgängliga nu till en början på nya internationella nätbutiken av Raymar, eftersom de bara provar saker och ting innan de ger sig på full fart, men det är ändå värt att lyfta fram i min mening. Under mina många resor till Japan för att besöka bespokeskomakare, skofabriker och märken har jag försökt att driva på dem att gå internationellt i större utsträckning än vad många gör. I mina ögon gynnar det både den internationella marknaden med fler bra skor tillgängliga, och de japanska märkena som kan utöka sin marknad utöver den tuffa inhemska marknaden. Inte minst nu när frihandelsavtalet mellan EU och Japan innebär att den tidigare höga tullen på europeiska skor kommer att tas bort om några år (den trappas ner år för år nu, medan japanska skor i Europa redan är tullfria tack vare avtalet). Detta kommer att öka konkurrensen ytterligare i Japan, och för att överleva måste många av tillverkarna, producenterna och varumärkena också få en internationell kundbas.
Japaner är bra på att arbeta på det gamla traditionella sättet, med mässor och liknande (jag har till exempel skrivit om JSEP, Japan Shoes Export Platform, flera gånger, varumärken ställer ut på super trunkarna, Micam, Pitti Uomo etc.), men de har ofta hamnat efter i de modernare sätten att bedriva handel i allmänhet, och internationell e-handel i synnerhet. Mycket få har haft internationella nätbutiker eller ens hemsidor på engelska. Jag vet att ett skäl är den notoriskt dyra frakten från Japan, men det kan man arbeta med, till exempel genom att ansluta sig till gruppkonton eller använda lågpriskurirer osv. Och med det utmärkta värde som många japanska märken erbjuder, tillsammans med deras känsla för stil och kvalitet, finns det utan tvekan utrymme för fler av dem att göra ett avtryck även bortom sin landsgräns.
Så, vidare till Raymar Shoes. Märket grundades för några år sedan av Yusuke Oishi, som har arbetat outtröttligt för att utveckla det till ett av de märken som det varit mest snack om i Japan på senare tid. Som i princip alla lägre prissatta randsydda skor i Japan tillverkas de i andra delar av Asien, i det här fallet i Kina, vilket Yusuke har varit väldigt öppen med (till skillnad från en del andra japanska märken, som tyvärr fortfarande tycker att det är en känslig sak). Det är samma fabrik som det kinesiska märket Mannina, som man kan se vissa likheter med. De har ett sortiment av Goodyear-randsydda skor, ett sortiment som är handrandsydda med maskinsydda sulsömmar. Lädersulor med sluten kanal och något rundade midjor. Lädret kommer från berömda europeiska garverier som Annonay och Du Puy, även om man naturligtvis använder stora delar av hudarna för att kunna hålla de låga priserna. För det är verkligen det som sticker ut. Goodyear-randsydda skor kostar cirka 2 000 kronor (26 500 yen) och handrandsydda 2 700 kronor (35 000 yen), och internationell frakt är cirka 600 kronor (7 000 yen), vilket verkligen innebär att du får fantastiska skor för priset. Svenska kunder skulle behöva betala moms vid import, men exempelvis amerikanska kunder skulle inte ha några tilläggsavgifter eftersom den är under 800 dollar. Det är bra att Raymar nu tittar på att utveckla sin internationella webbshop (tidigare kunde man köpa dem från deras Yahoo-butik, vanligt för japanska märken att sälja på sådana marknadsplatser, men den är stängd för internationella köp nu), och mycket mer än vad som finns där nu kommer att dyka upp framöver. Deras vanliga engelska hemsida finns här, och nätbutiken här.