Hör Leon Fan, en av grundarna av den välkända kinesiska skobutiken Medallion Shoes, om hur de har arbetat för att bli så framgånsrika, men också om saker som den kinesiska klassiska kvalitetsskomarknaden i allmänhet och om det allt fler intressanta kvalitetsskomärkena och bespokeskomakarna i Kina.
Shoegazing Podcast är äntligen tillbaka. Detta är det 15:e avsnittet av podden, efter några månaders tystnad. Covid har hindrat mig från att träffa folk att intervjua för podcasten, något jag föredrar att göra personligen, eftersom både intervjuer och ljudkvalitet tenderar att bli bäst på det sättet, men med den nuvarande situationen med resebegränsningar etc., ja, här har vi så ett avsnitt inspelat över distans. Ljudkvaliteten är tyvärr bristfällig, hoppas att ni kan stå ut med det, jag hoppas kunna lösa det på ett bättre sätt framöver.
I det här avsnittet möter vi Leon Fan, som tillsammans med Kevin Li grundade den berömda skobutiken Medallion Shoes, nu med två stora butiker i Peking och Shanghai i Kina. De har lite grann blivit den kinesiska motsvarigheten till Isetan Men’s skoavdelning i Tokyo, Japan, på så sätt att de inte bara sätter ett stort avtryck den enorma inhemska marknaden utan också internationellt. Detta gäller även märket med helt handgjorda Ready to Wear, Made to Order och bespokeskor, Acme Shoemaker, där Leon Fan också är en av grundarna. Ett mycket intressant samtal om deras arbete med att bygga upp Medallion Shoes och även Acme, ganska öppenhjärtigt med saker som vad och hur mycket de säljer och deras mål framöver, och vi talade också om den kinesiska kvalitetsmarknaden i allmänhet och om den ökande mängden märken och tillverkare som kommer från Kina och tillverkar randsydda skor.
Lyssna på avsnittet nedan eller i den podcastspelare du föredrar. Här hittar du alla avsnitt av Shoegazing Podcast.