Folk pratar ofta om hur saker och ting var bättre förr och om de många utmaningarna som finns idag för kvalitetsskoindustrin (jag är definitivt en av dem). Men om vi zoomar ut lite är det ett faktum att idag är en guldålder att vara intresserad av kvalitetsskor, i alla prisklasser, från Goodyear-randsytt för 1 500 kronor till bespoke för 40 000, är alternativen och kvalitet-pris ration är bättre än på väldigt länge.
Den första delen är kanske den mest uppenbara, tillgänglighet. Denna globaliserade värld med internet kopplar inte bara människor via olika typer av sociala medier och forum utan också med e-handel där det är möjligt för många människor att köpa många märken, med några få klick eller ”i värsta fall” genom några e-mail. Inte ens om du bodde i en storstad som London, Tokyo, Paris eller New York, hade du samma alternativ när det gäller kvalitetsskor före internet och e-handel. Att kunna se bilder av ”alla” skor i världen och sedan kunna prata direkt med tillverkarna eller företrädare för dessa märken och köpa dem, är något unikt om vi tittar på det ur ett historiskt perspektiv.
Det är också ett faktum att antalet märken som erbjuder kvalitetsskor, i alla prisklasser och typer, är fler idag än vad de har varit på många decennier. Efter kanske 60- eller 70-talet har vi sett en nedgång i antalet varumärken och tillverkare där ute som erbjuder randsydda skor. Detta började förändras för 15-20 år sedan och har boomat de senaste fem åren med massor av nya märken på i stort sett alla marknader som erbjuder både RTW Goodyear-randsydda skor och handgjorda MTM eller bespoke-skor. De klassiska brittiska Northampton-ärkena, de gamla italienska och de berömda amerikanska bootsmärkena har nu konkurrens med många tillverkare från Spanien och Portugal, ett antal Östeuropeiska märken, den överväldigande floden av japanska RTW och bespokeskomakare, andra asiatiska märken från Kina, Vietnam, Indien och Indonesien, nya amerikanska märken för workwear boots som tillverkar både på hemmaplan och i Mexiko, och så vidare, och så vidare. Och som nämnts ovan är ett skomärke idag tillgängligt för mycket fler människor än någonsin tidigare.
Detta skapar naturligtvis en rejäl konkurrens. Konkurrensen driver märkena att erbjuda något unikt som sticker ut, vare sig det är stilmässigt eller med kvalitet för priset, vare sig det är med fler passformsalternativ eller genom en överlägsen shoppingupplevelse. Och igen, istället för att gå till de lokala butikerna, kan du nu välja mellan många olika märken i det prisklass och den typ av skor du är ute efter, och hitta den som passar dig och dina preferenser bäst.
Det är också väldigt enkelt att samla kunskap idag. Webbplatser som Shoegazing, The Shoe Snob och Stitchdown skriver relativt informerade artiklar om skor flera gånger i veckan, böcker om skotillverkning laddas upp online, du kan prata med andra skointresserade personer och folk som driver skomärken eller är bespokeskomakare själva på forum och i sociala medier, eller du kan ställa frågor direkt till tillverkarna via mail. Det finns naturligtvis en massa felaktig information och mindre kunniga människor som försöker låta som de har koll där ute, som med alla områden idag måste du göra din research ordentligt och ha källkritik, men informationen och kunskapen finns där och är mer tillgänglig än någonsin.
Naturligtvis finns det exempelvis fabriker som tar trista genvägar, det finns bespoketillverkare som levererar ut grejer utan den kvalitetskontroll man kan förvänta sig, det är en kamp för att få tag på läder av god kvalitet, och nu har corona varit ett massivt slag mot efterfrågan. Det är inte svartvitt. Men i allmänhet är det definitivt utmärkta tider att vara intresserad av kvalitetsskor. Se till att du stöder dina favoritmärken och tillverkare genom de svåra tider som coronapandemin har medfört, och förhoppningsvis kommer alla dessa alternativ och möjligheter att få bra skor finnas kvar länge än.