Skoavdelningen på Isetan Men’s i Tokyo kallas ofta skohimlen, med över 1 000 skomodeller uppställda. Avdelningen har varit mycket inflytelserik på herrskoscenen i Japan och utomlands. Hör chefsinköparen Takashi Fukuda prata om detta ämne, om hur de tänker när de tar in nya märken, hur de ska behålla dess relevans i en alltmer digitala värld, med mera.

 

Takashi Fukuda. Bild: Isetan

Takashi Fukuda har varit chefsinköpare på Isetan Men’s skoavdelning under många år, och har varit mycket inflytelserik gällande vad som kan hittas i skohyllorna på Isetan Men’s.

Isetan är en japansk varuhuskedja med sin enorma flaggskeppsbutik i Shinjuku i centrala Tokyo. Där har de en byggnad tillägnad kvinnomode med mera, och en hel byggnad med endast herrkläder och accessoarer. Skoavdelningen i Isetan Men’s är troligtvis den största i världen när det gäller kvalitetsskor. Det är en otrolig plats för skoälskare, med allt från billigare durksydda skor upp till några av de bästa bespokeskorna i världen, och allt däremellan. Jag reser vanligtvis till Japan och Tokyo en gång om året, och första dagen jag anländer går jag alltid direkt till Isetan Men’s för att gå igenom hyllorna och se vad som är nytt sedan mitt senaste besök.

Skor, skor, skor.

För tillverkare av kvalitetsskor, inte bara japanska utan från hela världen, är Isetan Men’s den mest prestigefyllda butiken som man kan finnas i. De har en enorm inverkan på vad som kommer att bli populärt bland japanerna, som tillsammans med USA är den största marknaden för kvalitetsskor. Och eftersom andra butiker och skoagenturer från hela världen alltid har ett öga på Isetan Men’s, får det som finns här ofta snabbt dragkraft också i Europa, USA och på andra håll.

För att nämna några exempel var de populära U- och F-lästerna som gjorde det ungerska märket Vass stora framtagna för Isetan Men’s, som tog in den italienska bespokeskomakaren Roberto Ugolini för att designa dem. Och det populära spanskkinesiska märket Meermin såldes först på Isetan Men’s, innan det introducerades i Europa och på andra håll.

Jag pratade med Takashi Fukuda om inflytandet Isetan Men’s har haft på skobranschen i Japan och utomlands, hur det fungerar när de tar in nya märken, och hur de arbetar för att behålla sin relevans i en allt mer digitala värld. Takashi Fukuda är inte strålande på engelska, hoppas på överseende, jag tror ni kommer tycka att det är intressant lyssning ändå.

Lyssna på avsnittet nedan eller i den podcastspelare du föredrar. Här hittar du alla avsnitt av Shoegazing Podcast. Uppskattar du podden får du mer än gärna betygsätta den i din podcastspelare.