Hur lyckas tillverkare av klassiska skor internationellt? Vilka är de viktiga framgångsfaktorerna, och vilka är fallgroparna? Hur stark är det brittiska skoarvet runt om i världen idag, och vad betyder den växande konkurrensen från spanska, portugisiska och asiatiska tillverkade av randsydda skor? Det här är några av de ämnen som Richard Utting, exportchef på en av Englands största tillverkare av Goodyear-randsydda skor, Loake, pratar om i avsnitt 8 av Shoegazing Podcast.

 

Richard Utting.

Det här avsnittet spelades in på skomässan Micam i Milano, Italien, i februari (alltså innan coronavirusets påverkan på saker och ting). Jag satte mig ned med Richard Utting, exportchef på Loake Shoemakers. Loake var ett märke som, till skillnad från många andra Northampton-baserade företag, först blev stort på den inhemska marknaden och sedan fortsatte att växa internationellt. Richard Utting har varit en stor del av denna resa, och vi hade ett mycket intressant samtal om allt från hur man lyckas internationellt och varför det är fördelaktigt att vara på olika marknader, till hur varumärkesbyggande har blivit viktigare också för tillverkare av klassiska skor, och så klart om Brexit.

Lyssna på avsnittet nedan eller i den podcastspelare du föredrar. Här hittar du alla avsnitt av Shoegazing Podcast.