Efter tio år hos Gaziano & Girling lämnade svenske bespokeskomakaren Daniel Wegan företaget i höstas för att starta sitt eget märke. I vår lanseras Catella Shoemaker, där den regerande världsmästaren i skotillverkning fullt ut kan utveckla sin vision om de perfekta bespokeskorna.
Daniel Wegans tid hos Gaziano & Girling har avhandlats i olika sammanhang förut här på bloggen, senast i det här mycket uppskattade avsnittet av Shoegazing Podcast, där han pratade om den hängivenhet som krävs för att lyckas som bespokeskomakare. Därför går jag inte in på det så mycket mer här, men sammanfattningsvis kan sägas att han tack vare oerhört hårt arbete och förmodligen en del talang på rekordtid blev en av världens högst ansedda bespokeskomakare, hos G&G ledde han bespokeavdelningen under flera år och var lästmakare där dagtid, medan han frilansade som bottnare för företaget på kvällar och helger.
I november gjorde han dock sin sista dag på G&G. Efter tio år på samma ställe kände han att det var dags för en ny utmaning. Och den stavas Catella Shoemaker. Hans egna märke, döpt efter hans barndomshund Catella (som betyder hundvalp på latin). Han har precis färdigställt de tre första samplesen, som han kommer att ta med på sina första mindre trunk shows som hålls denna vecka i USA, 5 februari i San Antonio, 6-7 februari i Dallas, och så 9-10 i New York. Han kommer dessutom till Sverige och både Stockholm och Göteborg i mars, mer info om det senare.
När jag ber honom beskriva husstilen kallar han den först schizofren. Han utvecklar sedan:
– Jag har jobbat i ett decennium hos Gaziano & Girling, så självklart är jag väldigt influerad därifrån, och det är ju också en stil jag gillar. Men sedan kommer så klart Catella vara något annat. Mer franska, ledigare influenser exempelvis.
De tre första samplesen är ”måstemodellen” en svart plain cap toe oxford på en läst med rund tå, en franskdoftande plain toe oxford i lila-svart patina på en kraftigt mejslad tå, och en adelaide i mellanbrunt på en läst med svajt fyrkantig tå. Alla, som synes på bilderna och som förväntat, ytterst välgjorda. Självklart är då fler samples på gång. Priset börjar på 46 000 kronor (£4 300), plus 7 500 SEK (£600) för första paret när lästerna ska göras.
Planen är att sakta men säkert bygga upp en kundbas, inte för aggressivt utan i en lagom takt, så att han hinner med jobbet. Inledningen kommer så klart kräva mer tid, då alla kunder ska ha nya läster, det är först längre framåt som enklare snabba beställningar kan göras.
– Målet är att göra cirka en sko i veckan som någon sorts snitt. Mycket mer än så är nog inte så realistiskt, i och med att jag gör både läster, mönster, skär ovanläder, bottning och finish och så då allt runt om kring, all kundkontakt, kundmöten och trunk shows, och driver företaget med allt vad det innebär, säger Daniel.
Ovanlädren sys av några olika frilansare, dels i England men också Japan. I framtiden skulle han gärna jobba ihop med en nåtlare in-house, men det ligger en bit framåt.
– Det blir kul att se var det här tar vägen. Känns både skönt och lite läskigt att stå på egna ben.