Varenda tillverkare av kvalitetsskor har sina versioner av de klassiska modellerna – plain cap toe oxford, semi brogues, adelaides, och så vidare – men även när någon lanserar en lite annorlunda design ser man snart mer eller mindre kopior på dessa från andra tillverkare. Här förklaringen till varför det är på det viset.
Vi som följer den klassiska skosfären nära vet att det här händer ganska ofta. En bespokeskomakare eller RTW-tillverkare visar upp bilder på en skomodell som sticker ut, något som man inte sett förut, upplever man. Det går några månader och så har en annan tillverkare gjort en väldigt lik version av samma sko. Något år eller två senare ser man mer eller mindre precis den skon från en drös olika märken, både RTW och bespoke. Precis som att kunder kan ta vilken sko som helst och säga till sin bespokeskomakare eller MTO-leverantör att man vill ha en kopia på den här specifika skon, utan att det är några problem med det.
I den här artikeln kommer jag inte lägga någon värdering kring detta, utan bara gå in på fakta, och förklara varför det är som det är. För många har svårt att förstå varför det är okej att ”kopiera” andras skomodeller på det här sättet. Då det här handlar om upphovsrätt, designskydd (eller mönsterskydd) och internationella variationer inom dessa, är det en total djungel att gå in på det i detalj, så vi tar det övergripande (och så gott jag kan, juridiska distinktioner är inte min specialitet).
Till att börja med, generellt så anses skor och kläder vara huvudsakligen funktionella (till skillnad från exempelvis en logotyp eller konstnärliga verk), och för något funktionellt kan du i regel inte få upphovsrätt (eller för den delen söka patent eller varumärkesskydd). För att något ska vara upphovsrättskyddat måste det också vara något helt nytt och unikt. Det säger sig självt att även om man gör varianter av mönster så är det om de faller in under ramen för klassiska skor inte något som ur funktionell mening är nytt och unikt. Det är fortfarande en sko i läder som knäpps med snörning, spännen eller elastiska band, typ.
För designskydd/mönsterskydd för ett område som kläder och skor så är kraven fortfarande att det måste vara nytt och särpräglat, men nivån är satt lite lägre. Skillnaden här är dock, till skillnad från när det gäller upphovsrätt, att du måste ansöka om att få din design skyddad. Ett rätt komplicerat förfarande i sig, och dyrt, särskilt om du ska ha det på till exempel EU-nivå och inte bara i ditt hemland. Och då om du skulle lyckas få din design skyddad, så skulle tekniskt sett ändå någon i Asien eller USA kunna komma och göra samma variant av sko utan problem. Plus, det kan ju räcka med bara ändra någon liten detalj på skon, så kan du ändå göra något väldigt likt utan att anses inkräkta på ett designskydd. Utöver detta har du också bara ett designskydd under en kortare period på några år, innan den måste förnyas och då ofta inte får nytt skydd utan designen släpps fri.
Sammanfattat de rätt teoretiska styckena ovan så kan man säga att nya designer av skor generellt aldrig skulle komma att bli aktuella för att få upphovsrättsskydd, och i de fall de är tillräckligt speciella för att kunna designskyddas så är det ändå inte värt krånglet. Ergo: fritt fram för alla att inspireras/kopiera nya modeller som dyker upp.
En annan sak man ska vara medveten om också är att många av de nyheter i modellväg som dyker upp på kvalitetsskosidan ofta också är inspirerade av eller mer eller mindre kopior av skor från långt tillbaka i tiden. Och det finns också naturliga svårigheter för någon att bevisa att man är upphovsperson till en ny designidé.
Det har lanserats lagförslag i bland annat USA där man vill göra det enklare skydda även designer inom modeområdet (är främst för att stora designvarumärken vill få stopp på att deras produkter kopieras), där skor så klart skulle ingå, men de anses föra med sig så många olika nya krångel att de sannolikt aldrig blir verklighet. Med andra ord kommer vi fortsätta att kunna se skotillverkare titta och inspireras eller rent av sno designer från varandra. Och hade det inte varit så så hade vi kanske bara sett den dubbla munkskon tillgänglig hos John Lobb eller tassel loafers enbart från Alden, och det kan man fråga sig hur kul det hade varit.
Intressant läsning! Jag köpte ett par C&J Pembroke i veckan, och samma dag var jag in på Morjas hemsida. Jag slogs av hur totalt Morjas har kopierat Crocketts design i sin Derbymodell. Shortwings finns det gott om på marknaden, men likheten mellan de två nämnda är särskilt slående, tex tåmedaljongen.
Morjas som för övrigt verkar vara värt att ta en närmare titt på, ska förbi deras showroom någon dag i närtid.
Hasselmannen: Tackar! Ja Morjas har säkerligen tittat på Pembroke när de gjorde sin derby. Sedan när det gäller medaljonger så ska man vara medveten om att det finns ett antal designer på medaljonger som mer eller mindre är allmängods och som skotillverkare runtom i världen alla har samma mallar för, de flesta har funnits sedan mitten på förra seklet åtminstone. Någon har så klart gjort de första gången, men det är ingen som har koll på vem det är längre. Sedan gör man fortfarande nya medaljongdesigner, men de som används mest är från standardarkiven, därför du så ofta ser samma medaljonger hos olika tillverkare.