Brittiska Loake lanserar nu en ny topplinje, kallad 1880 Export Grade. Den har finare läder och flera produktionsdetaljer som skiljer mot tidigare högsta-serien 1880. Shoegazing har tittat närmre på skorna.
Loake är en av de största tillverkarna av klassiska Goodyear-randsydda kvalitetsskor, och i Sverige är de väl etablerade med mängder av återförsäljare runt om i landet. Här är det främst Loakes 1880-serie som varit populär, en linje med enbart full grain-läder som idag ligger på 2 800 kronor, där priset också bidragit till att de varit relativt lättillgängliga.
Nu kommer alltså en helt ny topplinje, 1880 Export Grade, som kommer att börja säljas den 4 november i Loakes egna butiker i England, och sedan i slutet av november här i Sverige hos utvalda återförsäljare. Dessa är Bäckmans skoservice, Södermalms sko & nyckelservice och NK Herrskor i Stockholm, Fogenstads herrekipering i Linköping och Lester i Göteborg. Även Skomaker Dagestad i Oslo får in skorna då. Nästa år får Davidsons skomakeri i Uppsala och Skomakaren Henry i Lund får in de i början av nästa år. Sedan kommer det fyllas på med fler återförsäljare allt eftersom, men Export Grade görs i mycket mindre upplaga än 1880 så kommer inte finnas överallt.
Det första man reagerar på när man ser skorna från Export Grade är att de upplevs som klart nättare än 1880-skorna. Mycket tack vare att sulkanten och klacken är skurna betydligt tajtare, och har en lite rundad form. Ovanlädret håller en högre standard och känns klart trevligt, också med mer djup i tonen. Sulan har en svagt välvd midja som är klart smalare än på 1880, fortfarande med öppen kanal dock. Även på flera andra mindre sätt har man utvecklat skorna, både vad gäller material i dem och detaljer i hur de görs.
Lästen de görs på är en nyutvecklad läst med assymmetrisk, mandelformad tå. Tre modeller ingår, alla klassiska oxfords, en plain cap toe, en adelaide och en austerity brogue, som kommer i svart eller några olika bruna nyanser och i något fall burgundy. Skorna kommer att kosta 3 500 kr. Första intrycket är att man kommer få en hel del skor för de pengarna, och är kul att Loake utvecklar sig uppåt i kvalitetssegmenten. Kommer att komma en recension vad det lider, då kan jag komma med närmre utlåtande.
nice!!!
Modellerna ser ju spontant mycket intressanta ut. Gillar speciellt cap toen på bilden. Hoppas mina fötter och den nya lästen också kan bli kompisar. Har två par Loake 1880 med Capital F-läst som fungerar bra för mig så skiljer det inte alltför mycket blir det nog ett köp framöver.
Härligt att se att en sådan etablerad tillverkare gör en ny linje. Finare läder, nya läster och välvd midja i all ära, men frågan är om de kör med plast i hälkappan? 🙂
Jerry, Jensi: Ja var fina!
Jonas E: Det är celastic i hälkappan ja, om än en lite bättre version än i 1880. Det är lite synd tycker jag också, och vet att svenske agenten som varit högst delaktig i framtagandet av linjen jobbade för att det skulle bli salpa/leather board. Som jag förstod det så har man inte maskin som krävs för att göra leather board-kappor, och den investering etc som krävdes för det gjorde att man fick skippa det för nu iaf.
Har också två par 1880 och är riktigt nöjd så denna nyheten är väldigt glädjande, framförallt då jag behöver ett par nya svarta oxfords och var på väg mot ett par aldwych.
Jesper, hur upplevde du assymetrin i skon? Aldwych är ju också lätt assymetriska men jag upplever att tåhättan på denna var än mer vinklad, nästan för mkt. Var det något som märktes av i verklighetens eller syns det mer på bild?
Tack på förhand för ditt svar och ditt, i vanlig ordning, utmärkta inlägg!
@MKRACKHARDT
Capital till vänster, Tower till höger.
[img]http://i.imgur.com/t9QrxaJ.jpg?1[/img]
Vill minnas att du tidigare sagt att det är board i hälen på 1880? På forumet…
Mr Krackhardt: Tack för vänliga orden! Den är lite mer asymmetrisk än Capital, som föredömligt visas av Wood street ovan. Huruvida det är för mycket eller inte är helt en smaksak.
Michael Håkansson: Nej det tror jag inte att jag sagt, inte om Loake 1880, och gjorde jag det var det fel 🙂
Kika under Loake-tråden ?
Fördelen är ju att jag ju nu lärde mig nåt nytt idag ??? Min gamla kunskap jag lärde mig av dig byttes ut mot en ny!
Wood Street: Stort Tack för den utmärkta bilden! 🙂
Jag var i Stockholm i veckan och såg och provade den spännande kollektionen.
För er som har Last Capital F Fitting kommer skon att sitta utmärkt, och har direkt en skönare och följsammare passform.
Jag tackar dig Jesper Ingevaldsson
för spännande och inspirerande reportage om skobranchen.
”Theres no business like shoebusiness”
Mina bästa
Skomakaren Henry i Lund
Ser fina ut. Vad innebär ”öppen kanal”?
Öppen kanal innebär att man fräst en rits i sulan så att du ser stygnen på randsömmen i sulan, när du vänder skon. Alternativet som alltid ingår när vi gör halv- och hel-sulning i läder, är att du skär en rits, så att stygnen döljs i knappt halva sulans tjocklek, och sen bankar igen så att sömmen helt blir dold. Om du jämför en standard Crockett&Jones med en från handgrade collection, så ser du skillnaden.
Skomakaren Henry
Henry: Tack då vet jag precis. Då har min Cheaney Buckingham sluten kanal.
Michael Håkansson: Ja när jag tänker efter så var det någon skomakare tror jag som sa det var leather board i 1880, så tror jag trodde det ett tag. Men nej, det stämmer inte 🙂
Henry: Ja tror också den kommer vara bra för de som Capital passar på, med lite mer hålfotsstöd etc. Tack för de vänliga orden!