World Footwear Gallery i Tokyo är en av världens högst ansedda butiker för kvalitetsskor, startad för över 25 år sedan. De har genom åren gått i bräschen på många fronter när det gäller klassiska skor och haft en stor betydelse för att Japan idag är det land som driver utvecklingen i branschen.
Besöker man Japan i allmänhet och Tokyo i synnerhet idag så ser man naturligtvis en hel del inhemska varumärken och butiker, men det är också väldigt internationaliserat där de stora jättarna från väst syns överallt, och även av mindre märken är utbudet inom många områden bättre i Tokyo än i många europeiska huvudstäder. Så är det också när det gäller klassiska skor, men här var det väldigt annorlunda för bara några decennier sedan. 1979 var Keiichi Fukada var först i Japan med att importera europeiska kvalitetsskor. Först bedrev han enbart agentverksamhet, men så 1991 öppnade han World Footwear Gallery, WFG, i stadsdelen Jingumae, i samma lokaler som huvudbutiken fortfarande huserar, även om de byggt ut i flera omgångar sedan dess. Då var butiksytan väldigt liten, och skorna stod glest utställda på display, lite likt ett konstgalleri, därav namnet.
– Då var det bara internationella märken som vi hade – Silvano Lattanzi, Alden, Crockett & Jones, Edward Green, Embassy och JM Weston – med bara några få modeller av varje och då vi inte hade något utrymme för lager var utbudet mycket begränsat, berättar Keiichi Fukada.
Då det fanns väldigt lite bra skor i Japan på den tiden kom folk från hela landet för att handla i butiken. Under 90-talet började man också sälja japanska skor, och så har man sakta men säkert vuxit, egentligen på alla fronter. Butiken här i Jingumae är idag på två våningar med mer än 250 modeller från drygt 20 olika tillverkare. Man har även damskor, och på ovanvåningen sitter dels FG Trente som driver märket Floriwonne, en patineringsartist som har en egen skolinje och också samarbetar med exempelvis Ann Bespoke, plus Seiji McCarthy som nu under året startat upp sin bespokeverksamhet. Att erbjuda workshop-plats till nya aktörer har man gjort under många år, exempelvis Hiro Yanagimachi satt här de första åren efter att han startade 1999.
– För dem är det utmärkt att ha vår butik som arena, och det är också ett mervärde för oss och våra kunder. En win-win, säger Fukada.
De har också regelbundet trunk shows med andra bespokeskomakare och hantverkare, framför allt inhemska sådana.
Sedan millenieskiftet har intresset för klassiska skor exploderat i Japan. Isetan har öppnat sin gigantiska skoavdelning, många andra butiker är etablerade, och det poppar upp nya bespokeskomakare hela tiden. Även för WFG har det gått bra. Idag har man förutom den stora huvudbutiken två mindre butiker i Ginza och Koicho. Chef för alla butikerna är Ryosuke Hidaka, en man med oerhört stort skokunnande, som det känns som man skulle kunna sitta och snacka skor med i veckor utan att tröttna.
– Visst vill vi tjäna pengar, men i grunden handlar det om att vi har en stor passion för skor. Det är det som driver oss, säger Ryosuke Hidaka.
Det är också den känslan som genomsyrar WFG, i allt från när man pratar med Hidaka, Fukada eller någon annan av personalen till urvalet av skor och hur butiken är inredd. Det är långt ifrån de rätt sterila raderna med skor hos exempelvis Isetan. Här är inredningen rätt vild med många olika sorters hyllor, skåp och bord, där skor står uppställda på ett varierat sätt runt om i butiken, uppblandat med accessoarer och annat. Det är det lite som att man går på upptäcksfärd när man vandrar där bland alla skor.
Bland märkena som Ryosuke Hidaka lyfter fram lite extra kan nämnas inhemska Miagi Kogyo, en fabrik som WFG har ett nära samarbete med och utvecklat de tillsammans utvecklat deras topplinje.
– Skorna ligger på runt 60 000 yen (ca 5 000 SEK) vilket är oerhört prisvärt, inte minst byggkvaliteten är i paritet med många europeiska premiummärken, säger Hidaka.
En annan aktör de säljer bra av och är mycket nöjda med är italienska Bollini. En liten tillverkare med tre anställda i utkanten av Milano, som gör skor i mellanprissegmentet med fin finish.
– Generellt är japanerna rätt återhållsamma utseendemässigt när det gäller klassiska skor. Visst finns extremerna, men överlag så har man åtminstone tidigare till och med tyckt att full brogues kan vara lite för mycket. Idag är det mer varierat, men fortfarande rätt konservativt bland den stora massan.
För framtiden är det som händer först att man är på gång att flytta butiken i Ginza till ett betydligt bättre läge. Man tittar också på att börja sälja online, ett steg som vore logiskt, men då de har den höga servicen och kunskapsnivån som kännetecken gäller det att få ihop de bitarna.
– Börjar vi sälja online vill vi göra det på ett riktigt sätt, inte bara skeppa iväg massa skor med fri frakt, casha in och vara nöjda med. Som sagt, det är skorna som är det viktigaste.
I veckan publicerades ett reportage jag gjort om brittiska bespokeskomakaren Nicholas Templeman på Manolo. Läs det här.
Kul reportage! WFG är en pärla och Fukada har varit en stor inspiration för mig under alla år vi känt varandra. Bra jobbat, Jesper!
Magnus: Tack så mycket! Ja grym butik och bra folk.