Han råkade vara på rätt plats vid rätt tillfälle och blev Sales Manager hos anrika brittiska premiumtillverkaren Edward Green, nu ansvarar norske Fredrik Blindheim för företagets fortsatta internationella expansion. Shoegazing har träffat honom. Plus tips om ett SVT-inslag om en av finalisterna i SM i skoputsning.
Fredrik Blindheim är från Oslo och har där jobbat inom flera olika delar av klassiskt herrmode, bland annat för Ralph Lauren, Salvatore Ferragamo och Ferner Jacobsen. Han var sedan med och byggde upp high-end-butiken Høyers första flaggskeppsbutik för herrmode, och drev den sedan som butikschef och inköpare. Där var ett av märkena i utbudet Edward Green, och han lärde då känna dess VD och ägare Hillary Freeman. Vintern 2014-2015 flyttade Fredrik till London för kärleken, utan att egentligen ha någon aning om vad han skulle göra i sitt nya hemland. Han sökte lite olika jobb inom modesfären utan napp, innan han en dag gick på Jermyn Street och såg Hillary Freeman inne i Edward Greens flaggskeppsbutik. Han gick in och sa hej, började prata, och det visade sig att de behövde en ersättare till tidigare Sales Managern Christopher Gumbs.
– En vecka senare var jag anställd. Det var verkligen ett klassiskt fall av att vara vid ”rätt plats vid rätt tidpunkt”, säger Fredrik Blindheim.
Även om Fredrik hade ett skointresse och större kunskaper än gemene man, har det varit väldigt mycket att lära sig på nya jobbet. Företaget är dessutom inne i en relativt expansiv period, med en nylanserad egen nätbutik och ett ökat antal återförsäljare runt om i världen.
– Det är intensivt, och blir mycket resor för kundbesök och trunk shows runt om i världen. Men det passar mig bra, jag gillar att man får träffa så mycket folk, säger Fredrik.
Samtidigt som märket är på offensiven på flera håll har Edward Green under en tid haft lite problem med vissa delar av kvalitetskontrollen, vilket annars varit väldigt ovanligt.
– Det har framför allt handlat om att vi har ny leverantör av vissa läder och där har inte det sätt vi gjort burnishing på skorna fungerat riktigt, utan det har blivit lite småsprickor i finishen. Det har varit en del jobb att hitta rätt igen där, säger Fredrik Blindheim.
När det gäller utvecklingssidan av skorna har man lanserat flera nya läster de senaste åren, när man då också har behållt många av de äldre lästerna har man idag ett väldigt digert utbud av läster som skorna görs på. Lite på gott och ont. Bra då det finns stora valmöjligheter, negativt då det kan vara lite svårnavigerat bland alla dessa alternativ.
Annars är utvecklingen att det främst är på den mer casual-sidan som det växer, med mer alternativa färger, boots, ofodrade modeller och så vidare.
En annan stor diskussion kring Edward Green, och även många andra märken, är att man börjat använda likställda priser över hela världen. Tidigare har det främst varit så att återförsäljare i Europa kunna sälja relativt billigt till USA när de kunnat dra av den ofta högre momsen i länderna här och haft en stark dollar att spela med. På återförsäljarsidan är de flesta förstående för den här utvecklingen, medan det så klart finns kunder som är besvikna när de inte kan köpa Edward Green-skor till klart lägre pris än i hemlandet.
– Jag tror ändå att i längden kommer alla att tjäna på en likställd konkurrens. Risken är annars att det tunnas ut med återförsäljare på vissa marknader, och när det handlar om skor i den här prisklassen är det ändå att föredra att man relativt enkelt har möjlighet att prova ut och och uppleva skorna i verkligheten, säger Fredrik Blindheim.
Som jag skrev om i senaste inlägget var en av fyra finalister i årets SM i skoputsning Anders Ericsson från Falun. SVT Nyheter Dalarna har nu gjort ett reportage om honom, som man kan se här.
Uppfriskande med ett företag som är ärlig vad gäller produktionsproblem och vad som görs åt det. Inger förtroende.
Björn: Ja, håller med. Alla företag råkar ut för problem emellanåt, det är hur man hanterar dem som är det viktiga.