Roberto Ugolini är en av de mest kända bespokeskomakarna i Italien, som gjort sig ett namn med en distinkt italiensk stil på skorna och en vilja att lära ut och sprida sin kunskap. Shoegazing besökte hans verkstad i hjärtat av Florens gamla hantverkarkvarter, i den första artikeln i en serie om olika bespokeskomakare i staden. Dessutom tips om en stor guide till skovårdsmärken som publicerats på Manolo idag.
Florens är en relativt liten stad, betydligt mindre än vad många tror, här bor bara knappt 400 000 invånare, och du traskar utan problem genom hela stadskärnan som ligger på två sidor av floden Arno. Men som renässansens huvudstad och en betydande kulturstad så har man ett rykte som förpliktigar. Även hantverkstraditionen är stark i staden, och även de beställningsskomakare som huserar här alla är relativt unga, så har de stadens historia att luta sig mot.
Roberto Ugolini började jobba med skor för drygt 20 år sedan, från början som reparationsskomakare. Han började snart tillverka egna skor och sedan 1995 har han enbart fokuserat på bespokeskor, och har tvärtemot många av sina kollegor i staden ingen RTW eller MTO-kollektion. Hans verkstad och showroom är mycket litet, kanske 15 kvadratmeter eller något sådant. Längs väggarna står skor på hyllor och i skåp, ett litet bord med tre arbetsplatser finns inträngt, och bakom en disk hänger läster på väggen. När jag är på besök är Ugolini i Japan för en trunk show, så jag pratar med hans namne Roberto Di Monte. Han har jobbat hos Ugolini i drygt fem år, först som lärling och nu som anställd.
– Jag har utvecklats snabbt här, Ugolini är en bra lärare, säger han.
Det är många som gått vidare och gjort sig ett namn i branschen efter att ha varit lärlingar hos Roberto Ugolini. Ett par exempel är japanerna Yutaka Seigaku, mer känd för sitt märke Corno Blu, och Spigola-grundaren Koji Suzuki. Roberto Ugolini har under många år varit populär i Japan (som kanske bekant var det lyxvaruhuset Isetan Men’s som förde samman honom och Vass för vilka Ugolini gjorde U och F-lästerna) och har både mycket kunder där, samt många som vill komma och lära sig skotillverkning. Idag har de ett samarbete med en japansk hantverksskola, varifrån nuvarande lärlingen Shin kommer.
Faktum är att majoriteten av Ugolinis kunder är japaner, och han är också där två gånger om året för trunk shows, idag enbart hos Coccinella i Osaka. Annars är det en blandad kompott av olika nationaliteter som köper skor från honom, dock är bara ungefär en tiondel italienare.
Produktionen i den lilla workshopen är inte särskilt stor.
– Vi gör ungefär hundra par om året, ibland fler, ibland färre, delvis beroende på hur skicklig lärlingarna som är här är och hur mycket de kan bidra på kundernas slutliga skor, säger Roberto Di Monte.
Priset för bespokeskor från Ugolini är relativt lågt, de börjar på knappt 14 000 kronor (€1500) vid beställning i Florens, lite dyrare vid trunk shows för att bekosta resa och ibland ersättning till butiken där den hålls. Minst en fitting görs, och väntetiden på färdiga skorna är i regel ungefär ett år. Lång väntan, men sannolikt värt det.
På Manolo publicerades idag en stor genomgång jag gjort av olika skovårdsmärken som finns att köpa i eller enkelt går att beställa till Sverige. Relativt översiktligt, men kan säkerligen vara intressant ändå.
Än en gång tack för en instressant och välforumlerad artikel med spännande bilder!
Undrar vad alla Saphir-entusiaster tycker om Collonil-krämerna i hyllan…
Lasse: Tack så jättemycket! Hehe står några burkar Saphir under, så alla är nöjda 🙂
Tror du glömde en nolla i priset 😉
Kalle: Tack, rättat nu. Nog för att priset är relativt lågt, men inte så lågt 🙂