Tillslut så får vi en återförsäljare av premiumtillverkaren John Lobb Paris i Sverige, när skosatsande nätbutiken Care of Carl idag börjar sälja märket. Fyra klassiska modeller finns i utbudet till att börja med, plus två sneakers.
I Sverige har vi idag ett riktigt bra utbud av klassiska kvalitetsskor, från tillverkare i lite lägre prisklasser som Loake, Barker, Andrés Sendra, Carlos Santos, Berwick med flera, upp till absoluta premium-RTW-märken som Edward Green, Gaziano & Girling, Riccardo Bestetti och Saint Crispin’s. Det är främst de senaste åren som det verkligen exploderat, och i och med det ökande intresset för den här typen av skor kommer det nuförtiden ut minst ett par nya tillverkare varje år på den svenska marknaden. Ett märke som saknats är dock John Lobb Paris, trots att det utan tvekan är ett av de mest namnkunniga i världen. Anledningen är främst att det Hermés-ägda bolaget har höga krav på minimiordrar från sina återförsäljare, vilket gör att det är en investering som kan vara svårt för mindre butiker eller skomakare att greja. Nu är dock märket tillslut representerat på svensk mark, genom Care of Carl. Det är så klart lite synd att det inte finns en fysisk butik där man kan klämma och känna och prova skorna, men med gratis och snabb frakt och fria returer har tröskeln för oss svenskar upp till ett par Lobb helt klart minskat.
Care of Carl är en Boråsbaserad nätbutik som grundades 2010 av Henning Källqvist och Gustaf Rudholm (båda med mellannamnet Carl, därav namnet), som väl kan liknas med en herrekipering på nätet. I början var det mest märken som återfinns hos många vanliga handlare i Sverige, som Oscar Jacobson, Eton, Tiger of Sweden och så vidare. Efter att vuxit organiskt år för år, utan externa investerare, har man idag blivit en riktigt stor aktör med en omsättning på nästan 100 miljoner om året, 34 anställda och 80-talet varumärken i utbudet. På kvalitetsskosidan har de i dagsläget Loake, Allen Edmonds, RM Williams. Cheaney, Crockett & Jones och Edward Green och flera av de bättre skorna från exempelvis Morris och Ralph Lauren. Plus nu då John Lobb Paris.
John Lobb Paris är den falang av John Lobb som köptes av Hermés på 70-talet, och som idag har en bespokeverkstad i Paris och en fabrik i Northampton där företagets Goodyear-randsydda konfektionsskor tillverkas (familjen Lobb äger fortfarande det Londonbaserade bespokeskomakeriet). En nackdel med att det är Hermés som äger det är exempelvis som nämnts att det krävs stora minimiordrar, vilket gör märket lite svårtillgängligt. Ett exempel på en fördel är att man har tillgång till det absolut finaste materialet, då Hermés sedan länge ägt franska garveriet Annonay själva, och i fjol också köpte dess främste konkurrent Du Puy. Med andra ord har Hermés första tjing på de finaste hudarna från två av de absolut främsta leverantörerna av kalvläder till skoindustrin.
Och just ovanlädren är någonting man slås av när man hanterar skor från John Lobb Paris, de är i regel delikata, med mycket mjukt och smidigt läder. Lobb har också gått i bräschen för det flammiga läder som kallas museum calf, tidigare köpte de från italienska Ilcea men numera är franska Haas främsta leverantör (ett garveri som Lobb också, enligt envisa rykten, har stort inflytande över).
De fyra modellerna som Care of Carl börjar med nu är dels klassikernas klassiker, plain cap toe oxforden City II i svart, gjord på en av de i mina ögon bästa klassiskt runda lästerna, 7000. I ovan nämnda museum calf-läder i den mellanbruna nyansen Parisian har de derbyn Hayle på aningen spetsigare 8695-lästen. De har sedan också två modeller i den lite mindre flammiga lädertypen kallad misty, båda i mörkrbrunt, dels den full brogue oxforden Stowey på samma läst som Hayle, och dels den berömda dubbla munkskomodellen William på lästen 9795 med dubbel lädersula. Priserna börjar på 9999 SEK, vilket så klart är en hel del. Men med dagens starka pund är alla engelska skor dyra, exempelvis Edward Green och Gaziano & Girling ligger i samma trakter. Med det oerhört starka varumärke som John Lobb har finns det i alla fall förutsättningar att få det etablerat relativt snabbt även bland svenska kunder.
Att denna typ av kvalitetssko säljs via icke-fysiska butiker gör mig lite förvånad faktiskt! CoC säljer ju tillika Edward Green! Dessa sko-fabrikat påpekar ju ofta nödvändigheten av att få professionell hjälp i samband med ett eventuellt köp, och det går man ju helt miste om! Dessutom mister man ju det som jag uppskattar – att föra ett samtal med en säljare om skor i allmänhet, och fabrikatet i synnerhet!
Ferm: Jag skulle, generaliserat, säga att John Lobb eller Edward Green-kunden behöver betydligt mindre hjälp en Loake eller Meermin-kunden. Detta då de som lägger pengarna på JL eller EG ofta har relativt bra koll på läget, har haft många olika tillverkare och vet vilken typ av läster och storlek man ska ha, och har utmärkt koll på vad märkena är och erbjuder. Sedan får man så klart via alla duktiga näthandlare bra hjälp på många sätt via mail (även om man så klart inte kan prova ut skorna ihop med försäljaren, och det kan man aldrig komma ifrån att det är något som kan saknas, men som sagt då kanske främst för de mindre insatta) och där förs ofta det där samtalet om skor i allmänhet och fabrikatet i synnerhet. Och med tanke på hur försäljningen via nätet av alla typer av skor, från Loake och Meermin etc upp till John Lobb, EG mfl och ännu högre upp i prisnivåerna, hela tiden ökar, så verkar det som att kunderna vill ha det i alla fall. Jag tycker att både fysiska butiker, de som har både fysisk butik och näthandel, och de rena näthandlarna alla har sin plats.
På sätt och vis är väl postorder det näst bästa, men jag håller med Ferm; att köpa en elitprodukt innebär även en köpupplevelse, som går förlorad. För många år sedan köpte jag ett par Church i machester, bruna wing-tip, och att stiga in i butiken och prova olika storlekar, få sig till livs en – förhoppningsvis – vacker miljö och sympatiska väluppfostrade försäljare är, trots allt, en viktig del av upplevelsen.
Vissa kan dock inte komma till skobutiken fysiskt. Så t.ex. kunde inte den Brittiske sovjetspionen Kim Philby, (1912 – 1988), som hade blivit besviken på livet på flykt i Sovjetunionen, inte lyckats hitta anständiga skor – han som hade utbildats på anrika King’s College i Cambridge och levt under täckmantel som brittisk diplomat innan marken började brännas under hans fötter. Snabbt avslöjades hela spiongruppen: Guy Burgess (1911–1963), Donald Maclean (1913-1983) och Anthony Blunt (1907–1983).
Under ett besök av en brittisk journalist som träffade och intervjuade Philby i Moskva, bad han journalisten att gå till Lobb’s och beställa ett par nya skor åt honom, just på på Lobb’s – de hade ju hans läst…
Problemet med lyxretail är det oförutsägbara bemötandet. Fler än enstaka personer kan vittna om att det finns personal inom detta segment av butiker som ger service högst selektivt, grundat på fördomar om kunden eller någon annan okänd faktor. Som tur är är det rätt ovanligt i Sverige, marinerade som vi är av jämliketstänk. Helt annan sak är det i de mer socialt skiktade europeiska kulturländer som Storbrittannien, Frankrike, etc. Själv slipper jag gärna hela retailerfarenheten, oavsett bemötande, oavsett land, oavsett produkt.
Personligen uppskattar jag möjligheten till webbhandel av för mig kända varumärken, även tämligen dyra, då det är svårt att komma loss och vandra i butiker. Oftast är det bra leveransvillkor och inom EU har du rätt till retur.
Jag tycker också att webbhandel är toppen. Enda problemet är att det är väldigt få sidor som erbjuder fria returer av kvalitetsskor.
Problemet med butiker är att så många har blivit så säljfanatiska att det är lätt att känna sig påhoppad och det är svårt att få objektiva råd.
Apropå webhandel i allmänhet och returer i synnerhet så hade jag blivit rejält besviken om jag köpt pjuk för 10 000:- och fått ett par som blivit märkbart provade.
Absoluta toppsegment av det mesta gör sig oftast inte i webhandel eftersom man går miste om lite av det man betalar för.
Det hade förvisso jag också, Ole. Dock ska det till att jag tjänar enormt mycket pengar innan jag börjar köp skor i den prisklassen men då kan man tänka sig att man har rätt att returnera skor som inte är i nyskick. Frågan är hur många osäljbara skor de skulle få? De kan ju göra som elektronikhandlar gör (misstänker jag) och sälja ett par skor som nya även om de är märkbart använda och acceptera returer till dess att någon som inte bryr sig behåller skorna. Då kan de fungera som ett par slags provskor. 🙂
Jag har väldigt svårt att förstå den här fixeringen vid att skor ska vara ”oprovade”. Jag förstår att man inte vill att korkfyllningen ska ha format sig efter någon annan, men att kräva att en handelsvara ska vara helt orörd av andra människor, bortsett från i tillverkningen, innebär rimligen att ingen någonsin skulle få prova saker utan att köpa dem. Om något skulle väl denna approach gynna e-butiker över fysiska diton, eftersom en fysisk butik alltid kommer att få dras med folk som kommer och provar utan att köpa. Har man däremot genomgått besväret att beställa hem en vara är man benägen att behålla den även om den inte passar helt perfekt.
@Per Arvidsson: Ska man se bortom sina egna egoistiska preferenser kan man tycka att just dyra saker borde vara mer tummade på då man som köpare måste få chansen att verkligen testa ifall det är en produkt man vill ha och om den lever upp till de förväntningar man rimligen bör kunna ställa på en dyr sak. 🙂
^^^ Många intressanta synpunkter ovan. Om jag ska ta min egen åsikt, så tycker jag som sagt absolut att näthandel sin plats även när det gäller riktigt dyra skor. Det må vara en schysst köpupplevelse att handla de i fysisk butik med fin service, men för dem som av en eller annan anledning inte har den möjligheten (vilket när det gäller John Lobb är fallet för alla i Sverige idag, närmsta är om man åker till Oslo annars) är upplevelsen att kunna köpa dem överhuvudtaget det som är viktigast, vilket man ju kan tycka är fullt rimligt.
Angående provade skor är det där en riktigt bökig fråga för skohandlare (vet själv från arbetet med Italigente). Självklart måste en kund kunna prova skorna, både om det är på plats i butik eller om man har hem dem från nätbutik. Ska då så klart helst göras på matta, men även då kan det lätt bli att de provas så pass att det blir tydligt märkbart. Jag har förståelse för att kunder kan ogilla den upplevelsen när man köper nya skor, samtidigt som det ju inte går att bara sälja oprovade skor. Jag själv försöker alltid testa skorna så skonsamt som möjligt, utan överdrivna steg eller på annat underlag än matta, innan jag bestämt mig för om jag ska ha skorna eller inte. Det går att med lite sunt förnuft få en bra känsla för passformen utan att åsamka särskilt stor inverkan på skorna.
Jag tror att oprovat-hetsen är en starkt bidragande orsak till att många blir avskräckta från att köpa bra skor. Om man inte får möjlighet att provgå dem ordentligt i butiken är det väldigt svårt att avgöra passform, åtminstone innan man är erfaren och vet vad man ska titta efter. Även en duktig skomakare kan ha svårt att ge bra råd till en kund som inte vet riktigt hur klassiska herrskor ”ska” sitta och hur de skiljer sig från vadderade skummgummiskor (exempelvis Rockport), som vid första anblick kan se likadana ut. Tror att sannolikheten för ett lyckat köp, dvs att kunden faktiskt köper skorna och sedan är riktigt nöjd med dem, ökar dramatiskt om man får möjlighet att prova dem ordentligt utan att vara nervös för att sulor eller ovanläder ska få några märken. Man får nog acceptera att lädersulor inte har samma egenskaper som gummiditon. Kanske är R1/Wensum en bra väg framåt, då man kan prova skorna mer ordentligt utan att det syns?
@ Per Arvidsson: Jag håller med dig i mycket. Jag skulle inte vilja påstå att oprovat-hetsen slår hårdare mot kvalitetsskor än andra skor. Däremot beskriver du dilemmat väl vad det gäller problemet med att köpa kvalitetsskor. Som jag skrev tidigare är det viktigt att verkligen få känna efter hur skorna sitter, särskilt som man behöver ha koll på lite andra egenskaper hos skorna. Det visar kanske också inkonsekvensen i att själv vilja prova utan köptvång, samtidigt som köp ska röra ”oprovade”. Värt att notera är dock kanske att jag inte ställer samma ”nya-krav” på skor för 2500:- kronor som på skor för 10 000:-.