Moët Hennessy – Louis Vuitton, mer bekant som LVMH, har nu helt tagit över australiensiska bootstillverkaren RM Williams. LVMH gick in i bolaget 2013 när man köpte 49 procent av aktierna, i slutet av 2014 blev man majoritetsägare, och nu har man tagit över styrelsen helt. Mycket tyder nu på att RMW kommer växla upp ytterligare i sin expansion.

 

LVMH äger många varumärken i lyxsegmenten, på skosidan inte minst Berluti. Bild: Professional Jeweller

LVMH äger många varumärken i lyxsegmenten, på skosidan inte minst Berluti. Bild: Professional Jeweller

 

Rent tekniskt är det LVMH-ägda riskkapitalbolaget L Capital Asia i Singapore som är den formella majoritetsägaren av RM Williams idag. De gick som sagt in i bolaget för drygt två år sedan, och har bidragit till etablerandet av flera egna butiker runt om i världen och inte minst tagit in märket på allvar i Asien.
RM Williams grundades av Reginald Murray Williams i australiska Jamestown 1932, som sadelmakeri. Det är dock så klart deras chelsea boots som de är kända för idag, och här i Sverige har grossisten Bootskompaniet jobbat väldigt framgångsrikt med märket.
Reginald Murray sålde bolaget 1998 och de nya ägarna då körde märket i konkurs 2003. Då tog Reginald Murrays vän Ken Cowley över konkursboet och har gjort märket riktigt framgångsrikt igen. Han sålde nästan halva till LVMH 2013, och i slutet av 2014 sålde Ken Cowley sina återstående 51 procent i företaget, och strax innan årsskiftet här lämnade han till sist posten som styrelseordförande, därmed är RM Williams ett avslutat kapitel för honom. Nu i den nybildade styrelsen sitter det i princip LVMH-kopplat folk på alla posterna, och man har sedan tidigare VD:n Hamish Turner lämnade i samband med att LVMH blev majoritetsägare också sin ”egen man” Raji Vuppalati på VD-posten. Nya vindar blåser, med andra ord.

 

Det RM Williams är kända för. Bild: Stockholm DC

Det RM Williams är kända för. Bild: Stockholm DC

 

Som sagt har man med öppnandet av nya butiker och Asien-etablering redan sett LVMH:s ambitioner med bolaget. Det pratas också om att det kommer bli betydligt svårare för återförsäljare att göra egna make-ups, något som tidigare varit relativt vanligt hos RMW, men med minimiordrar på 400 par eller liknande som det snackas om skulle det minska kraftigt. Här handlar det naturligtvis om att man vill ha ett effektivt flöde genom fabriken. Men det man kan säga generellt är att LVMH precis som Hermés må bygga stort, men behåller produkterna och fortsätter produktionen i linje med historien, medan exempelvis Prada till stora delar gjort något annat med sitt köp av Church’s. Så den som uppskattar RM Williams skor bör inte vara alltför oroliga över att märket ska förändra sina produkter alltför drastiskt bara för att LVMH sitter vid rodret.