I veckan har jag varit i London för att bland annat måtta mig för en beställning av ett par bespokeskor från Gaziano & Girling. I en inläggsserie i ”realtid” får ni läsare vara med på tillkomsten av detta par, från första måttagningen nu via fittings till ett slutgiltigt par skor någon gång under nästa år.
For international readers, please use the translation tool found in the sidebar.
Gaziano & Girling öppnade förra året en egen butik på anrika Savile Row mitt i London, där företagets hela RTW-kollektion säljs, ett stort antal bespoke-samples visas upp, och där patinering på MTO och bespokeskor görs. Här genomför svenske Daniel Wegan som numera leder Gaziano & Girlings bespokeavdelning också måttagningar och fittings så gott som varje vecka med olika kunder.
Gaziano & Girlings bespokeskor klassas som några av de finaste i världen. Efter att för några år sedan ha sett över hela verksamheten, dragit ner på antalet bespokeskor som de tillverkar och sett över vilka som arbetar för dem, har de höjt standarden. Men smakar det så kostar det. Ett par bespoke börjar på £3950, vilket är nästan 53 000 SEK med dagens starka pund. Då ingår ihåliga, handgjorda skoblock från legendaren Hervé Brunelle. Med den prissättningen är de tillsammans med John Lobb Ltd. dyrast i England (hos Lobb får man dock betala extra för såväl skoblock som annat) numera.
För många låter det säkerligen hutlöst, och det är inget snack om att det är mycket pengar. Främsta anledningen till den senaste höjningen var för att kunna höja lönerna för de som gör bespokeskorna, vilket man så klart får sympatisera med, och i övrigt så handlar det naturligtvis om en väldigt tidskrävande process. Det är inte bara att det tar tid att göra läster, testskor, modifiera lästerna, kanske nya testskor, nya modifieringar, sedan tillverkningen av själva skorna och finishen på dem, plus skoblocken. Man får också vara medveten om att inräknat i den kostnaden är också alla misslyckanden som kommer att ske längs vägen, kanske inte på alla par men på många utav dem. Det handlar exempelvis som nämns innan att man kanske har svårt få till passformen bra och behöver göra flera testskor, eller om att man får kassera skor längs vägen under tillverkningen av olika anledningar, ibland för att misstag görs och skorna inte klarar av att hålla den nivå de ska, men allra vanligast är att nåtlingar blir fel på något sätt. Detta märks först när du pinnar/lästar ovanlädret, och du noterar hur mönstret inte riktigt stämmer någonstans, att det inte sluter åt riktigt som det ska på något ställe, eller liknande. Då är det bara kassera det annars i övrigt fina lädret och börja på ny kula. Daniel berättar att bespokedelen har ungefär lika många par som blir rejects längs vägen som det blir färdiga exemplar, vilket är drygt hundra par om året.
Daniel Wegan leder som sagt G&G:s bespokeverksamhet, vilket får sägas vara tämligen imponerande med tanke på att han kom till företaget som fullständig novis för sex år sedan, och i början mest fick sopa golvet. Hans huvudsakliga uppgift är som lästmakare, vilket då också innebär att det är han som oftast har kontakten med kunderna och tar mått och håller i fittings och så. Han gör också en del design, plus att han ägnar kvällar och helger åt att ”jobba extra” med bottning/making hemma i sin lägenhet. Daniel har en fulltidslärling på plats i Kettering, Northampton, där Gaziano & Girlings fabrik ligger, som än så länge dock främst gör reparationer och testskor. Dessutom går en annan svensk som till vardags jobbar i en skofabrik som lärling på deltid vissa kvällar och helger. Tony Gaziano gör idag nästan enbart designjobb, lite enstaka lästarbeten. Nåtlingen sköts av tre kvinnor i fabriken som gör sömnadsjobbet även för företagets RTW-skor. Det är de som jobbar med bespoke hos Gaziano & Girling.
Utöver dessa använder man sig av tre olika frilansarbetare, som alla är makers, alltså gör bottningen på skorna (kort och gott bygger ihop dem, från pinning/lästning av ovanlädret fram till finishen). De som gör skor regelbundet åt företaget är dels en britt som är en av de mest välrenommerade frilansmakersen i England, dels en fransman som tidigare varit hos John Lobb Paris men numera frilansar. Den tredje är en estländare som tidigare jobbat för flera av de stora bespokehusen i London, men som numera endast gör mer sporadiska jobb från hemlandet.
Daniel Wegan tillhör den grupp lästmakare som tar väldigt många mått och uppgifter om klienternas fötter. Han börjar med att kalkera av fotens ytterlinjer på papper när jag står upp. För det använder han på utsidan, bak och fram på fötterna en sorts pennhållare som säkerställer att pennan hålls i 90° vinkel mot pappret och att linjen är lika långt ifrån hela tiden. Därefter tar han konturerna med insidan med en vanlig blyertspenna, och sedan hålfoten med en penna hålld i 45°, och för att säkerställa att vinkeln blir rätt har han en vinkellinjal till hjälp som han håller upp pennan emot innan han drar linjen.
Han tar sedan säkert tio olika omkretsmått med måttbandet, längs precis hela foten. Därefter får jag sätta mig ner och han tar alla måtten en gång till utan belastning på fötterna. Han gör dessutom markeringar och noteringar för olika fotproblem och variationer som mina fötter har.
Något som Daniel också gör, som jag inte sett förut, är att han mäter fötterna på höjden på flera ställen. Med två olika typer av vinkellinjaler tar han den exakta höjden vid exempelvis stortån och den inre fotknölen. Han gör också som många gör en så kallad vinkelskiss där han håller ett stående papper bredvid foten och ritar fotens höjdgående kontur med en penna, men detta är mindre exakt än linjalmätningen när det gäller höjddelarna.
Det är dock inte klart än. Nästa moment är att jag tar av mig strumporna och ställer mig på en speciell sorts papper som med bläck avtecknar mina fotavtryck. Dessutom har Daniel med sig en skumgummiform som jag ställer ner fötterna i och man får en tredimensionell form av underdelen på mina fötter. Det här är lite överkurs egentligen, och ingenting som Daniel använder alltid, men då han ville visa alla sätt som han kan använda för att skapa sig en bild av kunders fötter gjorde han momentet nu.
Daniel Wegan menar att för honom fungerar det bra att ta många mått, då har han saker kolla emot hela tiden, även om en hel del av det inte alltid behöver användas. Och han är fortfarande i en viktig läroperiod, han tror att det är mycket möjligt att han om ett antal år kommer att ta färre mått när han arbetar.
Vi pratar en del om 3D-scanners och hur han ser på dessa, och han menar att för hans del hade det varit ett fantastiskt hjälpmedel att kunna scanna kundernas fötter och ha två modeller av dem. Han skulle fortfarande behöva göra de flesta av momenten han gör idag, att bara scanna av två fötter och göra läster som liknar de fungerar inte, det krävs fortfarande lika höga kunskaper hos lästmakare för att det ska bli bra. Men att ha 3D-modeller att kunna gå tillbaka till och stämma av lästerna mot skulle vara väldigt nyttigt, och minimera riskerna för större fel på lästerna tror han. Problemet är att det är oerhört dyrt att ha de 3D-scanning-apparater som finns idag. I England är det bara Springline som har det, och de är som bekant en av världens största läst- och skoblockstillverkare och har helt andra möjligheter än en liten firma som G&G att bekosta och utnyttja en sådan apparat och mjukvara. Daniel hoppas dock att det i framtiden kan komma lösningar som gör det mer lättillgängligt, exempelvis 3D-skrivare som är snabbare och effektivare än dagens sådana.
Vi diskuterar sedan modell och olika detaljer på hur jag vill ha mina skor. I mitt fall blir det ett par Austerity brogues på en personlig variant av G&G:s MH71-läst. Den kommer naturligtvis inte se exakt likadan ut med tanke på all hänsyn som behöver tas till mina fötter, men det är praktiskt för dem att ha en av sina egna läster att utgå ifrån utseendemässigt. Daniel kommer nu också troligtvis göra en träversion av MH71 i UK10 F-vidd (som jag annars har i RTW) och ha den som basläst, som han sedan lägger till och tar bort material ifrån för att få fram mina läster.
Färgen jag kommer köra på är en patinering som kalla Wilde Canyon (patinering av deras målare på Savile Row ingår i bespoke, om man önskar ha det), en mellanbrun färg (japp, så jag vill ha det!) med mycket fint djup. G&G:s austerity brogue Connaught är så klart en logisk förlaga, men jag vill ha dem utan gimping (hacken längs kanterna på läderbitarna) och med lite annan form på mittdelen mellan vingarna.
I övrigt blir det enkel lädersula i 1/4 inch:s tjocklek (ca 6-7 mm), tåsprängning på 6-7 mm, en smal bevelled waist med ganska ordentlig uppbyggning, och en klack som ska luta svagt inåt.
Nästa steg i processen med ett par bespokeskor från Gaziano & Girling är en fitting med ett första par testskor. Då ju Daniel Wegan kommer att vara med under Shoegazing Super Trunk Show i september så siktar han nu på att ha klart testskorna tills dess. Normalt tar det längre tid till en första fitting, men i och med han ändå kommer till Sverige då är det bättre att snabba på denna bit lite, och sedan kommer de få gå in i den vanliga lunken hos G&G:s bespokedel, och vara klara om kanske ungefär ett år eller så. Nästa del i serien kommer i september efter super trunken.
Fantastiskt kul läsning Jesper!
Ska bli roligt att följa hela processen.
Håller med Rolle! Ska bli intressant att få se DW:s jobb på trunken.
väldigt spännande 🙂
helt sjukt vad dyrt det har blivit med bespoke dock ;(
Rolle, Joakim, Niklas: Tack så mycket allihop! Ja nog har det blivit väldigt dyrt, särskilt när pundet är som det är. Sedan är det inte alla som höjt lika mkt, Foster & Son ligger efter en höjning nyligen på £3600/ca 48 500 SEK som utgångspris för bespoke, och Cleverley ligger kvar på det i sammanhanget relativt låga £2950/ca 40 000 SEK.
Riktigt spännande! Jesper, vad är största skillnaden på bespoke hos Janne Melkersson vs Gaziano? Det är ju en ganska stor prisskillnad och de jag har sett av Melkerssons skor så ser de väldigt bra ut med grymma midjor och en schysst finish.
Häftigt! Lite av den dröm som man får uppfylla när plånkan är tillräckligt tjock!
Måste bara fråga om betalningen, är det halva summan vid beställning och halva vid mottagande eller hur funkar det? Eller är det betalning i vid beställning och sedan när man får skorna med terminsbetalning( Låst pund på dagens värde) ?
Marre: Janne Melkerssons skor håller absolut hög nivå. Men det är ändå en del som skiljer, G&G:s skor har en del mer avancerade moment och detaljfinishen är högre. Inget snack om att det är fina skor båda två dock.
Kalle: Du betalar oftast halva vid beställning och halva när skorna är klara, men kan också välja att betala allt direkt. Den växelkurs som gäller vid respektive betalning är det som blir, skulle bli bökigt om man började försöka räkna om sådant.
Roligt projekt du har påbörjat! Vad var det som gjorde att du valde just G&G framför GC, John lobb osv?
David: Tack! Det var flera anledningar, dels handlar det om att jag alltid gillat G&G:s formspråk när det gäller läster och modeller, dels om att av de skor jag sett från de olika brittiska bespokehusen så är det G&G som hållit den både högsta lägstanivån och högsta högstanivån, så att säga. Sedan känns det också väldigt kul att ha skor som är gjorda av en person jag känner, och Daniel kommer göra både läst och making på mitt par nu, det gör det lite extra speciellt.
Jävlar vad avundsjuk jag blir. Hur fasen får man råd med det här? Det känns lite sorgligt att det förmodligen aldrig kommer ske.
Patrik: I mitt fall har jag sålt av en del skor och fått in pengar av det, plus en rätt fördelaktig lägenhetsförsäljning. Men visst är det väldigt mycket pengar.
Jag måste ju dock påpeka det roliga i att du säger att du har fått in en del pengar genom att sälja dina gamla skor. 😀
Patrik: Hmm, jag förstår inte?
Du har ju trots allt lagt ut pengar även på de skor du sålde, och med största sannolikhet mycket mer än vad du fick när du sålde dem.
Om man spårar iväg lite fick du det att låta som att det är lösningen för alla som vill ha råd med ett par bespoke från GG.
Patrik: Aha! 🙂 Ja visst är det så att jag lagt ut en hel del pengar på de skorna som såldes (i de flesta fall, vissa har varit recensionsex och betalning för annonser och så). Men som jag skriver, vet att det är mkt pengar och något väldigt få har råd med, även om de skulle sälja ett antal skor.
Klart att 50k är väldigt mycket pengar för ett par skor och intresset bör matcha den summan. Däremot är 50k per se inte en anstronomisk summa. Som student var det vad jag lade undan den summan per år.
Victor: Absolut, visst ligger det en del i det. Som jag ser det är det här mitt stora intresse och passion, och det jag väljer att lägga pengar på i stor utsträckning. Jag har en rätt tam garderob i övrigt exempelvis, spenderar inte jättemycket pengar på uteliv, middagar och reser och så, utan väljer att i ganska hög utsträckning lägga pengar på skorna.
Sen får jag ju säga att det är imponerande att du la undan 50k om året när du studerade, men antar att du jobbade också, eller bodde hemma.