Det här inlägget är kanske inte rakt igenom fokuserat på ämnet kvalitetsskor, utan kommer sig av att jag blev intervjuad av BBC kring bloggares och ”vanligt folks” makt att påverka företags affärer. Bakgrunden är en forumpost jag skrev om en skobutik som skött ett köp väldigt dåligt, och som numera ligger som nummer två när man söker på butiken på Google, och påverkat deras onlineförsäljning negativt. Det här väckte också en del egna tankar kring detta.

 

BBC-artikeln går att läsa här. Det var för ett par år sedan som jag hade problem med ett köp av ett par Cheaney Hollyrood double monks från irländska skobutiken Robinson’s Shoes. En lång historia kort: deras kommunikation var dålig, det var fel på skorna och de borde ha sålts som subs,och  när jag skickade tillbaka dem ville butiken inte betala min returfrakt, vilket tillslut gjorde att jag skrev ett inlägg på deras Facebook-sida och på Styleforum om min upplevelse. Som det brukar vara när kunder gör på det sättet så löste de det hela väldigt snabbt sedan. Facebook-inlägget tog de bort, men Styleforum-tråden levde kvar. Nu är den alltså andra sökträffen på Google när man söker på Robinson’s Shoes, och trådnamnet ”Warning for Robinson’s Shoes” och mitt förstainlägg har skrämt bort många kunder från butiken. Personal på Robinson’s Shoes kontaktade mig för något år sedan och bad mig ta bort tråden på Styleforum på grund av detta. I och med att mitt problem nu var löst kändes det helt okej, och jag tyckte att de redan ”straffats”. Problemet var dock att det inte längre gick att radera inlägget på Styleforum. Jag försökte kontakta Styleforum ett antal gånger för att få dem att plocka bort tråden, utan resultat. Så nu lever den fortfarande kvar.

 

-

 

För ett par veckor sedan blev en fransk bloggare dömd att betala skadestånd till en restaurang för att ha skrivit en negativ recension på sin blogg, och hon var också tvungen att ändra delar av recension. Recensionen hamnade högt upp på Google, och restaurangen hade orsakats skada. En rätt intressant dom som uppmärksammats i medier runt om i världen. Det råder olika lagar och regler för onlinepublicering och vad som är okej eller inte i olika länder, och då den här världen är relativt ny är det fortfarande oklart på många håll vad som gäller. Exempelvis EU:s regler om att man kan få negativa saker på nätet bortplockade gäller bara privatpersoner, inte företag.

Många intressanta aspekter av det här tas upp i BBC-artikeln, där reportern pratat med flera olika personer som lyfter fram olika perspektiv. Min generella åsikt är att domen mot den franska bloggaren är mycket tveksam, och ett obehagligt steg mot censur på nätet. Däremot anser jag att det vore önskvärt med regler som gör gällande att alla forum, kommentarsfält, med mera måste ge möjlighet för personen som gjort originalposten att ändra detta, utan att sätta tidsbegränsningar eller annat. Då finns alltid möjligheten att ändra utsagor i efterhand, och det är upp till företag att lösa problemen med kunderna och då möjligtvis få dem att ändra den negativa kritik som getts. Att som i fallet med den franska bloggaren ge skadestånd och ändringskrav är inte rätt väg att gå.

 

-

Alla bilder: Claymoor’s List

 

Internet, bloggar och sociala medier är på många sätt en demokratisering. ”Vanligt folk” ges möjlighet till stort genomslag och påverkan på ett helt annat sätt än tidigare, vilket naturligtvis skrämmer de som så att säga brukade sitta på makten. Det här för naturligtvis med sig vissa problem, men överlag är det bara positivt. Även för de som kritiseras, i många fall. Företag får snabbt reda på när kunder är missnöjda, och ges möjlighet att rätta till problemen. Ett exempel rör en butik som säljer skor i Stockholm, där en säljare i butiken i många fall bemöter kunder på ett mycket tveksamt sätt. Detta diskuterades på ett forum, och en representant för företaget läste om kritiken där och kunde ta tag i detta och försöka hitta en lösning. Den formen av kritik hade haft betydligt svårare att nå butiksägarna utan internet.

Internet och alla möjligheter det medför är en revolution. Det gäller bara att vi låter det utvecklas på rätt sätt, och att de begränsningar som görs (för självklart behövs kontroll, förbud och radering av innehåll i en held del fall) och den styrning som utförs blir korrekt.