I Sverige finns ett begränsat utbud av kvalitetsskor. Det blir bättre och bättre, men är fortfarande relativt futtigt i jämförelse med många andra delar av Europa. Vi har ett drygt femtontal olika märken, Crockett & Jones, Loake och RM Williams är störst, och så finns det några som är hyfsat vanliga som exempelvis Allen Edmonds och Church’s, och de flesta andra finns bara representerade på några enstaka olika försäljningsställen. Som kvalitetsskoälskare tycker jag naturligtvis att det är fantastiskt att vi får ett större utbud att välja på, jämfört med för säg 20 år sedan. Men det finns ett hot mot den här utvecklingen, som blir allt tydligare för många av de som säljer dessa skor här på hemmaplan: nätförsäljningen.
Nu ska jag direkt säga att jag inte är emot att folk köper skor på nätet (jag gör det ofta själv), det är underbart att en stor del av världens kvalitetsskor går att beställa hem, näthandeln gör plötsligt utbudet gigantiskt. Men det handlar om att fundera över om det i alla lägen är värt att göra detta, särskilt då när modellerna finns på hemmaplan, även om de i vissa fall är några hundralappar dyrare i svenska butiker.
När jag varit runt på skomakerier för artikelserien, och i andra sammanhang pratat med skomakare och andra försäljare av kvalitetsskor, framkommer det tydligt att samtliga upplever en stor konkurrens från näthandeln. Man märker lite paradoxalt av ett ökat intresse och användning av kvalitetsskor i betydligt högre utsträckning än vad man märker av en uppgång i försäljningen. Förklaringen är självklart då näthandeln. Detta må ju vara hänt, men det stora problemet uppstår i att väldigt många personer kommer i butikerna för att prova ut storlek i exempelvis Crockett & Jones och Loake-skor, men väljer sedan att beställa dem över nätet för att spara några hundralappar. Man vet att det är så genom flera olika vägar, dels har skomakare ofta sett folk som varit och provat skor utan att köpa en tid senare kommit in med just den modellen och exempelvis velat ha en sparsula eller annan reparationsingrepp, dels är det många som skriver om att de gör just så på olika ställen på nätet.
Jag har själv gjort något liknande, även om det inte var så utstuderat som det är i många andra fall. Jag var inne och provade ett par skor och var inte säker på om jag skulle köpa dem eller inte, och någon vecka senare upptäckte jag dem billigt på en webbshop och slog till och köpte dem där istället. Jag sparade några hundra, visst, men å andra sidan kan jag inte med att lämna in skorna hos den skomakare jag bara provade dessa hos, då jag hade skämts för mycket.
Det här med att prova i butik men beställa online är problematiskt på flera sätt. Inte bara att man så att säga berövar försäljaren på ett köp, utan man upptar dessutom dennes tid, utnyttjar denne rent ut sagt. Om exempelvis en skomakare ägnar en halvtimme-fyrtiofem minuter åt att prova ut storlekar åt en ”kund” så förlorar den både den lönekostnad som går åt till den här tiden, och i förlorar möjlighet till arbete på något annat i skomakeriet/butiken.
Dessutom gör de som provar storlekar i Sverige men beställer på nätet också att servicen för de som de facto är ute efter att prova skor för att köpa på plats kan bli sämre, då många skomakare/butikssäljare tyvärr kan vara skeptiska mot någon som vill prova olika modeller och storlekar på grund av att de befarar att de blir utnyttjade, och då erbjuder sämre service. Det här blir naturligtvis ett skott i foten för denne, då servicen är just det främsta den har att konkurrera med, samtidigt som man förstår det mänskliga i att reagera på det här sättet. Men självklart ska man kunna prova ett par skor utan att köpa dem, och om folk slutar medvetet gå och prova ut storlekar slipper någon känna sig misstänkliggjord när den bara ville prova skor och få fundera lite på om den skulle slå till eller inte.
De här lägena där man utstuderat provar ut storlek för att sen beställa hem från utlandet är kanske mer uppenbart tveksamt. Men det finns också en poäng i att gå ner till sin skomakare eller butik och köpa de där skorna man funderat på ett tag, även om de då skulle kosta några hundralappar mer. Det möjliggör att vi kommer ha ett stort utbud av kvalitetsskor på den svenska marknaden även i framtiden. Annars kanske i värsta fall många slutar att sälja dessa skor, och då försvinner också möjligheterna att prova skorna ordentligt. Finare kvalitetsskor innebär faktiskt ganska små marginaler för handlarna, som också i många fall lagt ut stora summor på lagerhållning. Att vi då när vi kan stöttar dem med att köpa skor från dem här i Sverige är ett bra sätt att säkerställa en god tillgång och kvalitetsskokultur här på hemmaplan. Man kan naturligtvis beställa skor från nätet också, särskilt då inte allt finns här hemma. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Bra artikel jag håller med till 100% att det är så fel på alla sätt att utnyttja skomakarna bara på att prova skor när stackarn har tagit lån och byggt litet lager med skor för att tjäna på det, jag försöker alltid handla skor lokalt eller på minde skomakerier för att hjälpa till, annars så försvinner dem minde skomakarna som säljer skor om alla köper från dem stora butikerna.
Håller med. Är personligen helt emot att prova i butik för att sedan gå hem och beställa online, tycker man ska sätta sig in i hur det är för personen som säljer skor.
Sen tycker jag att ex CJ (Hammargruppen) lite får skylla sig själva när de ligger så mycket över vad det går att köpa från CJ egna butiker i London. Trots att det kostar 35 pund i frakt sparar man fortfarande 10-15% beroende på modell. Att många butiker tex tar 1000 kr mer för butiks-MTO:er när man vet att de kostar lika mycket om de beställer sex par gör ju att iaf jag tappar förtroendet för butiken.
Där tror jag Skoaktiebolaget och Paul & Friends på NK har gjort ett smart drag där de ligger så pass bra i pris att man inte sparar något på att beställa direkt från Carmina. SkoAB ligger ju även väldigt bra i pris på EG.
Intressant och misstänker att man inte kan ändra på konsumentens beteende utan skohandlarna bör nog haka på helt enkelt på sätt eller annat. Hur kan man fråga sig men iom att det är uppenbart att denna handel sker så bör de se till att de även får provision av näthandeln av skotillverkarna iom att de helt klart uppehåller sina lokaliteter som “showrooms”. Skall de överhuvudtaget ha skor på lager i framtiden? Dagens skohandlare befattar sig ej heller med andrahandsmarknaden i någon större omfattning och där bör finnas en nisch, eller?
Tänkvärt! En kul anekdot i sammanhanget är när jag skulle gå till Skomakare Davidssons Mäster samt far i Lidköping och prova ett par RM Williams. I det specifika fallet skiljer det ju en ändå en hel del jämfört med priserna från UK. Jag tänkte handla en del kringprodukter såsom polish, mockaspray etc för att väga upp lite av mitt dåliga samvete. Men det blev inte mycket till utprovande inte, han talade helt enkelt om för mig att om jag tänkte stå där och ta upp hans tid och sedan köpa de någon annanstans kunde jag också söka mig någon annanstans… Jag har själv arbetat med försäljning och först tyckte jag det här var ett högst märkligt och oartigt svar, för att sedan ändra inställning och tycka att det ändå var en frisk fläkt jämfört med all annan smörande personal på gallerior och liknande.
Jag köper absolut flest skor i butiker här i Sverige men även utomlands, sällan men ibland på nätet. Vissa märken som Carmina har nästan identisk prisbild på Skoaltiebolaget som Carminas butik i Palma. Om detta beror på att de driver den själva eller inte kan jag inte svara på men vissa märken skiljer mycket i pris. C & J i deras butiker i London är mycket billigare än här hemma. Momsen är det inte så stor skillnad på så undrar vad det är. För 5 år sedan var det större skillnad på klockpriser i öst mot väst. Kan det vara så att skotillverkarna också kommer lära sig att det är bäst att det är hyffsat lika priser i olika världsdelar för att gynna alla åf. Det är säkert många herrkvalitetsskoköpare som reser till olika länder.
Stockholm tar sig och är en ganska bra skostad tycker jag iaf.
Var ju lite roligt, känns ju som något en Davidson skulle kunna säga 🙂
En idé som slog mig nu var att butikerna kanske ska ta betalt för servicen med att prova skor. Säg att de tog en 300 kr och det drogs av om man köpte ett par i butiken. Det skulle förmodligen skrämma iväg alla som ändå inte tänker handla medan för de som tänkt köpa ett par skor så spelar det ju ingen roll.
Intressant reflektion.
Bidrar med min egen reflektion!
Personer som tidigare inte har använt kvalitesskor, tror jag inte har insett värdet av hjälp/service från alla skomakerier. Eftersom många har en vana att kasta sina gamla skor och köpa nya, så fyller inte skomakern någon ”funktion” förutom att alla skor finns där och man får den informationen man behöver. För att sedan åka hem och beställa sina skor från nätet. Utan det kommer efter några år, när man är i behov av vård/omsulning m.m, som man förstår värdet av vad en skomakare kan bidra med!
Att priserna i Sverige skiljer sig så pass mycket från resten av europa, om man kollar på Cj, Church, Loake & RM. Det är rent ut sagt skrattretande! Vem betalar 3999 SEK för ett par RM Williams på NK/SeaLife när samma skor går att beställa från ahume och man sparar 1100 SEK?
Om C&J är så dyra i Sverige varför är det så många som handlar hos Grafford då skulle alla köpa på nätet, kanske jag missar nått men ni får gärna informera mig.
Personligen går jag inte in och provar hos en skomare och sedan köper via nätet. Det är inte rätt. Jag har köpt en del på nätet men då får jag också ta konsekvenserna själv av att få skor som kanske inte passar men när man väl lärt sig sin storlek så tycker jag att det funkar OK.
Men samtidigt så kanske svenska skomakare och distributörer också bör inse att det finns internationella konkurrenter och får se till att sätta ihop ett erbjudande som kan matcha dessa. Sedan känner jag mig själv lite kymig när det kostar ca 1600 kr att sula om ett par Dainitesulor i Sverige, jämfört med 700-800 kr i England (alltså inte en kinesisk sweatshop utan England). Se tex http://www.leathersole.co.uk/dainite-sole-repair/
Jag tycker också att framför allt Stockholm som skostad börjar ta sig, det är jätte kul. Därför blir det extra viktigt att vi värnar om det vi fått och faktiskt handlar av de kompetenta hantverkare vi har. Kan hålla med om att 1100 kr påslag på tex ett par C&J är i högsta laget, men exempelvis skoaktiebolaget har ju gjort ett helt fantastiskt jobb med sitt utbud och prissättning. Dels är de bara några kronor dyrare än konkurrenterna online (och med all rätt med tanke på den fina servicen), dels arbetar de mycket med att beställa egna modeller som bara hår att köpa hos dem. Det tror jag är rätt väg att gå och jag ser ingen anledning att inhandla deras fyra varumärken någon annan stans än just hos dem!
Jag håller i stort med om det Jesper skriver, men vill tillägga att det finns en gyllene mellanväg. När jag skulle köpa mitt första par kvalitetsskor hade jag siktat in mig på ett par C&J som P.Lal hade i lager (de har sedermera lagt ner sin onlineförsäljning utanför Malaysia). Jag gick då till min lokala skomakare i Lund och lade korten på borden: jag var student och tyckte mig inte ha råd att betala 1700 kronor mer för skorna i svensk butik, men ville gärna prova dem innan jag köpte, och erbjöd mig därför att betala för tjänsten att få prova skor i hans butik. Han uppskattade gesten så mycket att han bjöd på både utprovning och goda råd utan att ta ett öre i ersättning. Jag fick stort förtroende för honom och har sedermera återkommit för omsulningar, nyinköp, skovårdsprodukter och framförallt trevligt umgänge. Låt oss göra världen till en lite trevligare plats – det är faktiskt inte så svårt ibland. 🙂
Håller med – till stor del.
Samtidigt rör marknaden de facto på sig och det gäller även för de små handlarna att hänga med. Det är liksom inte så mycket att fundera över när det är mer än 1000 kronor påslag på RM Williams NK vs aHume.
Man kan agera mer som Showroom och då kanske ställa större krav mot tillverkaren. Sedan kanske det inte är så himla skamligt att testa lite skor när man ändå är befintlig kund och redan och lämnar in skor för omsulning osv. Det kanske är en av anledningarna att man ens väljer just den specifika skomakaren. Dessutom kanske man går därifrån 500 kronor fattigare för att man köpt några burkar Saphir med sig när man ända var i krokarna.
Sedan kan man fundera över detta överlag.
Gamla fotobutiker med spetskompetens säljer dyra kameror när samma kameror kostar tusenlappen mindre på MediaMarkt/Elgiganten/Siba..
Jag tror många vill köpa bröd hos bagaren, kött hos slaktaren, grönsaker hos grönsakshandlaren men ändå handlar alltsammans på Ica bara för att det är smidigare (tyvärr).
Intressant skrivet och jag håller med dig till 100%. Desto fler skor som säljs i Sverige och desto mer feedback vi agenter får desto bättre kan också varumärket utvecklas i Sverige. Vi på Loake försöker lyssna så mycket som möjligt på kunderna och sedan skapa MTO modeller just avsedda för Sverige. Men det är som sagt lönlöst för oss att lägga tid och energi på att jaga material och ta fram nya modeller/läster ha möte med återförsäljare om deras åsikter om sedan är det ingen som köper skorna i Sverige.
Läderpriserna har gått upp oerhört de senaste åren vilket folk kanske inte tänker på. Vi har ändå valt att SÄNKA påslagen för butikerna något i skandinavien för att försöka hålla ett så konkurrenskraftigt pris som möjligt mot t.ex Herring.
Idag kostar ett par Loake Buckingham 2499 i de flesta fysiska butiker och 2399 på den svenska näthandeln. Herring tar 199 GBP + 15 för frakt det blir ungefär 2 297 SEK rätta mig gärna om jag har fel. Så skillnaden är inte enorm.
Kom gärna med feedback eller frågor eller modellönskningar till info@loake.se
Cheers!
Filip. Jag tycker Loake gör ett väldigt bra jobb i Sverige och priserna är OK. Om det bara kostar några (få) hundringar att köpa i en butik jfr nätet så är det värt det tycker jag. Man kan prova exakt det paret skor man köper, man kan se exakt nyans på skinnet etc och man får med sig prylarna hem direkt istället för att behöva springa till utlämningsstället. Ang arbetet att ta fram nya modeller specifika för Sverige, så tror jag det är rätt väg att gå. Vi har kanske smak och behov som avviker lite från UK och det är ju då ett sätt att slippa direkt priskonkurrens från näthandeln. Jag var tex väldigt sugen på den svarta Litchfield kängan som ni tog fram (har en mörkbrun nu som jag gillar skarpt).
Jag köper mina CJ hos min skomakare i Örebro då får man alltid hammargruppens skoblock på köpet så det jämnar ut sig fint om man jämför nätköp från eng typ. Skomakarna som inte skickar med skoblock så kan man faktist fråga, man förloror ingeting på dä.
Roligt att få höra hur en märkesrepresentant resonerar och ser på prissättningen. Jag tror, precis som Dr Dre, att ni är inne på helt rätt spår med MTO:er för svenska marknaden. Det tillför just sådana mervärden som ger får Loake att sticka ut från mängden.
Tack! Kul att det vi gör uppskattas och att folk är nöjda. Loake exporterar idag till ungefär 60 länder och smak och stil skiljer sig rätt kraftigt mellan dessa. =)
Kul att det tagit fart i kommentarsfältet här! Många intressanta tankar och inlägg. Kan inte svara och kommentera er alla var för sig, så gör något försök till gemensamt svar/kommentar.
Jag vet att prissättningen i Sverige är någonting som många ifrågasätter, kanske framför allt då när det gäller Crockett & Jones. Och visst, det kostar ett antal hundralappar mer att köpa C&J i Sverige. Att vi har ett led till jämfört med ex England med Hammargruppen som grossist är naturligtvis den stora förklaringen, då ett led till ska ha betalt, men sedan har också Hammargruppen byggt upp världens största lager av Crockett & Jones utanför Storbirittanien. Det innebär att vi har väldigt bra möjligheter att få de skor vi vill ha på bara några dagar, även i de fall inte butiken har dem inne, och detta är någonting vi får betala för. Om man föredrar lite lägre priser och att vänta sex månader (vilket faktiskt ofta är fallet när man beställer online, om skorna inte finns i lager), eller att betala lite mer men få skorna snabbt, det är en smaksak, men jag anser nog ändå att Hammargruppen gör rätt som satsar på lagerhållning före pris i detta fall. Sedan om de lägger på ”onödigt” mkt eller inte utöver detta har jag inte koll på, men vet att lagerhållningen är en av anledningarna till påslaget.
Sen ska vi också komma ihåg att den satsning som Hammargruppen gjort på Crockett & Jones i samarbete med skomakarna då framför allt, är en av de främsta anledningarna till att vi har ett relativt stort kvalitetsskointresse i Sverige idag. Läs mer om det i detta inlägget en bit ner: https://shoegazing.se/2013/06/03/skomakeriet-skomakeri-framat-i-stockholm/
Vad gäller butiks-MTO så tror jag att butikerna visst får betala lite mer för dessa specialbeställningar från C&J, även om man beställer fler än sex par. Har för mig att Bassam som har Larssons Skomakeri förklarade att han hade lägre marginaler på dem pga detta, då han ändå valt att ha samma pris som ordinarie sortiment, och tog den smällen själv så att säga.
Att Skoaktiebolaget kan ha samma prisnivå på Carmina som övriga Europa är naturligtvis jättepositivt. Dock ska sägas att det är en helt annan modell som Carmina använder jämfört med exempelvis Crockett & Jones eller Loake. Alla butiker köper direkt från Carmina, de har inga grossister någonstans i världen, mig veterligen. Dessutom finns egentligen inga fasta modeller, utan alla butikerna väljer själv ut sina varianter och specar som de beställer hem. Så det är inte så att bara Skoaktiebolaget har unika modeller, det har alla som säljer Carmina egentligen, även om det naturligtvis överlappar här och där.
Intressant tanke det där med en ”utprovnings”-avgift. Tror dock att det är något som får styras upp från fall till fall, känns kanske svårt att sätta i system och få till någonting enhetligt.
Sen är det naturligtvis en poäng i att även från handlarnas sida får man tänka till i hur man ska bemöta näthandeln, och inte bara lägga över allt på konsumenten. Som Loake då jobbar med att hålla nere marginalerna är ett sätt. Men samtidigt måste vi låta vårt folk här på hemmaplan tjäna pengar också, det är det som gör att de kan fortsätta. Man får inte glömma det.
Fortsätter diskussionen eftersom du skrev ett så bra svar 🙂
Klart att Hammargruppens lagerhållning gör att det kostar pengar från dem men samtidigt så vet jag (iaf från dagligvaruhandeln mm) att alla jobbar med mängdrabatter. Skulle förvåna mig mycket om Hammargruppen inte får köpa sina skor billigare med tanke på volymen och det borde kompensera lite för kostnaden för lagerhållningen. Sen kan man ju se över hur man håller sitt lager, vet inte vad Hammargruppens lokaler kostar men en ”lada” på landet hade nog varit billigare.
Jag tror inte någon hade reagerat på om det var samma prisskillnad som hos Loake, för 200-300 kr är det inte värt besväret att beställa online. Sen är det inte långa väntetider då man enkelt kan ringa till någon av CJ butiker i London och få skorna skickade samma dag.
Har frågat både CJ i London och återförsäljare i Sverige om MTO-er och de har alla sagt att det inte kostar något extra om man beställer minst sex par. Sen vet jag att man kan välja ”kvalitetsnivå” hos CJ och det påverkar ju priset.
Därför att i princip alla som köper skor är vanliga kunder som inte har det som intresse och orkar surfa runt 10h för att spara 500 kr. De vet kanske inte om prisläget utomlands och gör de det så bryr de sig inte då de vill ha skon nu och är beredda att betala för det.
Risken är att nya kunder (som ofta är yngre) börjar med onlineköp direkt eftersom det verkar vara det ”normala” om man hänger på nätet.
Håller med om att det såklart är lite fult och opassande att prova ut ett exakt par skor hos en handlar och sedan beställa samma modell på nätet. Om det bara skiljer några hundra finns ju ingen anledning att göra det, men i de flesta fall är prisskillnaden så omotiverat stor att det nog driver folk till att handla på nätet istället. Som någon sade: RM Williams i Sverige kostar 4000kr. På nätet får man dem för ca 3000kr INKLUSIVE frakt och skoblock som skulle kosta ca 400kr i Sverige. Det är en smått förbluffande prisskillnad. Att köpa Loake/Herring från Herringshoes kostar ca 2000kr och då ingår också mycket fina skoblock. Inte lockar det då att betala 2500kr i Sverige och inte ens få med skoblock på köpet.
Samma situation råder ju för övrigt när det gäller löparskor. Modeller som Löplabbet och Runnersstore tar ca 1200-1400kr för kostar inte sällan kring 800kr på nätet inklusive frakt. Vill handlare av skor (oavsett träningsskor eller randsydda kvalitetsskor) få fler att handla hos dem i affärerna behöver de nog anpassa sina priser efter rådande marknadssituation. Känns inte så lockande att betala 1000kr extra bara för möjligheten att handla i en affär. Skulle skillnaden vara mindre och skoblock ingick (utöver den personliga servicen) så skulle saken vara annorlunda för mig i alla fall.
Känns som att skomakarna måste bli lite mer kreativa. Att kränga c&j och rmw för många hundra/tusenlappen mer än på nätet är inte hållbart i längden. Varför inte lägga upp en deal, tex klackning, tåjärn, patinering, puts eller utlästning ingår om du köpt skorna hos den lokala skomakaren. Då kopplar man produkten till skomakarens tjänster vilket känns naturligt och folk blir nog mer benägna att lägga de där extra pengarna då.
Vet inte om de får mängdrabatt eller inte, men kanske möjligt. Och som sagt vet jag inte om de lägger på ”oproportionerligt” mycket eller inte. Men vad gäller var lagret är placerat så tycker jag inte man kan säga så mycket om det, det ligger trots allt i ett industriområde utanför centrala Helsingborg, inte mitt i Stockholm eller liknande. Visst kan man hitta en lada någonstans som är billigare, men så kan man ju alltid resonera, någon sorts vettighet och funktionalitet behövs också.
Frans: Jo, förstår hur du tänker, samtidigt så är det ju så att om alla resonerar likadant så har vi kanske inte så många kvalitetsskor att välja på i Sverige i framtiden, i värsta fall.
Jope: Kan absolut vara en idé. Som jag skrev ovan så är det också så att branschen i Sverige också får försöka hitta vägar som fungerar, och inte bara lägga all skuld på konsumenterna. Man kanske kan sammanfatta det med att det behövs insatser från båda håll, så att säga.
Liknande tjänster som JOPE föreslår är inte ovanligt vid inköp av smycken/ringar etc.
Jag har både genomfört ”try and run” kupper och köpt hos skohandlare. Om/när jag i framtiden ska köpa yterliggare skor i samma märke kommer jag troligtvis köpa över nätet då jag har en storlek och läst som jag vet passar bra i det märket.
När det gäller tjänster som att sula om randsydda skor. Hur kan vi genom konsumentmakt pressa ner priset? Skulle en tydlig genomgång av skomakares tjänster/priser få konsumenter att göra sina omslutningar hos den med lägst pris? Jag tror jag skulle låta priset styra i hög utsträckning. Det kan inte vara meningen att en omslutning ska kosta 1/3 del av inköpspriset, faller inte hela konceptet med randsydda skor då?
Oj, vad många kommentarer…
Trevlig läsning som vanligt.
Skulle aldrig prova skor för att sedan gå ut på nätet och köpa dem där. Kan dock förstå om man är fattig student att man vill ha det absolut billigaste, men jag tror att dessa är en försvinnande andel och inte utgör något problem.
Såg inte om någon har haft samma tankar redan, men något som jag skulle vilja ha,
iochmed den ökade näthandeln, är att man borde kunna köpa prov-skor.
Extremt billiga i något skräp-material som man antingen kunde beställa på nätet eller
köpa direkt i butik.
Det skulle dessutom lösa problemet i butik att man istället för att prova en massa skor och ta upp tid så köper du den storlek du tror du har plus en större och en mindre.
Jag tycker det är otroligt svårt att försöka lista ut vilken storlek jag har i t.ex Vass genom att se vad de rekommenderar på Styleforum.
Jag skulle gladeligen lägga ner 500 spänn på att köpa hem några olika storlekar i olika läster för något av de bättre märkena.
Jag tror faktiskt att detta är en ’untapped market’ som skulle kunna vara lönsam.
Speciellt med ebay så ser jag att andrahandsvärdet på sådana skor i princip är lika högt.
Ja, jag menade det inte så ordagrant som det framstår i texten.
Mitt svar var mer av spekulativ art där jag tog upp möjligheten till volymrabatt eftersom jag vet att det är vanligt förekommande i andra branscher. Samt att jag tycker att man alltid ska se över sina kostnader för att kunna konkurrera, har inga synpunkter på Hammargruppens nuvarande lokaler.
Påstår inte heller att de lägger på för mycket utan bara återgav den infon om MTO som jag fått av CJ själva.
😀
Det var en intressant tanke. Har själv reflekterat över varför det inte finns provskor i butiker.
Ta GG tex. Det är omöjligt att prova alla läster i Sverige i både E och F-vidd i samma butik. Helt förståeligt men då försvinner samtidigt en stor konkurrensfördel den fysiska butiken har. Samtidigt för man resonemang om att man vid MTO kanske ska gå upp i vidd och ner 0.5 i storlek men att beslutet ska ligga hos kunden som ska chansa på en beställning för 9000 kr.
Här hade det ju varit klockrent med ditt förslag alternativt att butiken hade provskor i skräpläder med limmade sulor.
En jätteintressant fråga som jag tycker du Jesper summerar på ett väldigt bra sätt.
Jag har själv under stundentåren provat ut storlek utan avsikt att köpa, något jag i efterhand inte är stolt över. Då var skillnaden enorm pga P.lal som sålde C&J för 2700kr.
Jag kommer säkerligen handla skor online igen men definitivt inte slösa en persons arbetstid på något jag redan bestämt mig för att jag inte kommer köpa.
Idag har jag ett heltidsjobb, inga extrema summor men jag ser på saken väldigt annorlunda. Håller helt med Jesper att internethandeln måste få finnas den med. Särskilt för tillverkare som ej finns representerade i Sverige. Däremot finns det inte längre på kartan att jag skulle kliva in på skoaktiebolaget, ta deras tid för att sedan beställa från Carmina för att spara 300kr max. Servicen, utbudet och initiativet är värt varenda krona!
Problemet med prissättningen på C&J i Sverige som många är inne på är ju just att det finns ett led till som skall ha betalt, i detta fall Hammargruppen. Missförstå mig inte för jag tycker personligen inte de gör något fel. De måste få betalt för den risk de tar med att bygga lager för alla deras återförsäljare och de fyller en viktig funktion för affärsmodellen.
Däremot kan jag känna att de återförsäljare som klagar på att kunder köper online har viss dubbelmoral när de valt att arbeta med grossist för att själv slippa hålla stora lager och kunna få hem modeller på kort varsel. Hade de valt att handla direkt av tillverkaren (vilket inte går i alla lägen tyvärr) hade de kunnat köpa större leveranser och sålt till motsvarande pris som många i GB gör. Dock hade de fått binda kapital i lager och risk att saker inte säljer. No risk No reward…
Det kanske gick att arbeta så när det inte fanns ett alternativ för konsumenter någon annanstans men inte längre.
Vad jag menar är att jag stöttar den svenska skomakartraditionen och önskar att vi skall ha en fortsatt ökning av kvalitetsskor på marknaden. Dock tror jag att både konsumenter behöver sluta snåla med några hundralappar men även att vissa handlare och företag får se över sin affärsmodell då marknaden har tillgång till hela världens utbud.
Vad som blir problematiskt är dock när märken som Allen Edmonds, Alden och RM Williams säljs för så pass stora skillnader även om man inte har Hammargruppens fördelar. Över 4000kr för ett par av dagens Allen Edmonds är enligt mig ett skämt. Inte för att de är mycket pengar utan för att det finns en anledning varför de kostar ca 300$ i Staterna. De håller inte samma klass som Church´s, C&J, Carmina etc. Alden gör det i min mening men kostar även de 1000-1500kr mer i Sverige. RM Williams har många redan varit inne på.
Sen skall vi komma ihåg att det kan ske problem av motsatt anledning också. Titta på Church´s som öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm och själva sänker priset på alla modeller med mellan 500-1000kr. Fine tänker man men det visar sig att alla deras befintliga återförsäljare skall behålla sina normala wholesale-priser vilket gör att de antingen får fortsätta sälja skorna för 5500kr eller krypa på sin egen marginal vilket är en omöjlighet när det rör sig om så stora prisskillnader.
Här kan jag bli riktigt förbannad då det är dessa återförsäljare som byggt upp varumärket i Sverige i flera decennier. Att inte ha respekt nog att åtminstone hålla samma priser i flaggskeppsbutiken eller sänka wholesale-priset är för mig att rent ut sagt pissa på de som varit med och stärkt varumärket.
Högaktuellt ämne, som märks på kommentarerna, bra där Jesper.
Även jag säljer randsydda skor om dagarna men ja tänker inte göra reklam för varken mig själv eller göra reklam / hänga ut något märke här och nu.
Men näthandeln känns verkligen av, en del av ”oss” som säljer (jag vågar inte gå i god för alla utan talar mest för mig själv) försöker hänga med marknaden så gott de går, och ge kunden en så bra service och dylikt som de går för ett så bra pris som de går (både för kunden och för mig som företagare).
Men som många här tidigare vart inne på så är de tyvärr inte bara vi som säljer som styr slut priset utan att det finns en mellanhand som gör de omöjligt att konkurrera med viss näthandel. Visst skulle man kunna erbjuda skoblock, sulningar osv. med de påverkar givetvis förtjänsten för mig som företagare och risken är att de går över till en förlustaffär istället. (En tanke att ha i bakhuvudet är att många skomakerier är väldigt små företag).
Men näthandeln har många bra sidor absolut, och priserna borde kunna vara väldigt mycket jämnare när det kommer till vissa märken.
På tal om reparationer och priserna på dessa i swe jämfört med utomlands, så där kommer de in fler aspekter än va de gör inom skoförsäljningen. Utan att veta närmare detaljer så var ju 1600kr jämfört med 700-800kr en väldans skillnad de håller jag med om. Men samtidigt vet ja vart du kan få en lädersulning, klackning och avlappning för ca 3500 kr i england…
Men för att förklara vad ja menar kortfattat så kostar de olika vart man köper in materialet och vilket material man köper här i swe.
Sen arbetskraften är dyrare i swe än tex england, dels för arbetsgivaravgifter, skatt och dylikt.
Men med att randsyddaskor blir allt vanligare i Swe så kommer nog även reparations priserna reflektera de.
Personligen hoppas jag att marknaden förbättras både från företagarna och konsumenterna.
(En sista jämförelse England / Swe. Vart tog alla våra randsydda skofabriker vägen när England har lyckas haft kvar sina?)
Men det är väl ändå inte en särskilt bra idé att ta betalt för att prova skor? Det kan ju vara så att jag vill köpa ett par skor i affären men risken är ju att de faktiskt inte passar bra, detta kommer jag ju upptäcka först efter utprovningen och får då betala 300 kronor ändå.
Jag har bara förutsatt att folk beställer skor på nätet när det skiljer så mycket som 1000 kr eller mer. Det är väl ingen som skulle få för sig att beställa när det skiljer 300 kr? Vi är väl alla skoentusiaster på denna sida, bör således förstå och måna om det hantverk och service som finns i Sverige. Om inte vi förstår att butikerna måste stödjas, vem ska då göra det?
Sen tycker även jag att det Church’s har gjort, enligt Andreas ovan, är rent av sagt slemmigt. Ska ta mig till deras butik nästa vecka och kika, stämmer det så är det bojkott av Church’s för mig tillsvidare (i och för sig så gör jag redan det).
När jag köpte mina CJ hos Grafford fick jag med iläggsulor och skokräm. Efter att ena tån hade gått sönder lagades tån utan kostnad. Detta är antagligen ingenting som Grafford går ut med men som de gjorde då (skorna är kanske 5 år gamla nu så jag vet inte om de fortfarande erbjuder denna service). Om fler skomakare hade erbjudit så bra service skulle nog många handla i Sverige!
Upprätta ett system där kunden vid utprovning kan få välja att köpa skon i affär eller få en speciell rabattkupong från leverantören, alternativt en större nätbutik. Kunden kan då obekymrat beställa sina utprovade skor från ex. Pediwear, ange sin rabattkod och få 5% rabatt på nätpriset, samtidigt som butiken som lämnade ut kupongen får en kick-back på x hundra kronor för referensen. Skobutiken får en andel i alla skor som den varit delaktig i att sälja in, tillverkaren/nätbutiken säljer fler skor (om än till lite sämre marginal) och kunden får ett par välsittande skor till ett riktigt bra pris. Problem solved.
Konflikten är förstås störst hos tillverkaren, som tappar marginal på dessa skor. Det borde dock generera i fler sålda skor, så med bra villkor och exponering är det inte omöjligt att få dem med på tåget.
Någon som vet om detta prövats eller utvärderats?
Returerna kostar för näthandlarna/skotillverkarna och alla knep som minimerar det borde intressera dem och din ide Dan låter riktigt bra.
Det var ett fullständigt idiotiskt beteende! Ett bergäskert sätt att bli av med kunder för all framtid. Och nej, det är inte synd om skohandlare som ser sig förbisprungna av näthandeln. Har man konkurrenskraftiga priser får man sälja, så enkelt är det. Sen handlar det väldigt sällan ”om några hundralappar” som hävdas i inlägget. Snarare en prisskillnad på 15-20% och då får man ofta skoblock, puts och/eller någon ytterligare accessoar på köpet om du handlar på nätet.
Det är väl inte ett idiotiskt beteende om du inte tänkt betala för dig. Handlaren blir inte av med en betalande kund. Han blir av med en parasit.
Mycket intressant artikel. Ett ämne som är högaktuellt för oss små passionerade skoälskare som trots dåliga avanser, höga lagerkostnader och tidskrävande konsumenter ändå väljer att sälja dessa skor i Sverige.
Det är otroligt roligt att se så positiva kommentarer här i forumet. Man känner knappt igen sig från övriga forum fyllda av anonyma hatfulla förståsigpåare som inte förstår sig på nånting. Bästa skobloggen hittills. Tack för det Jesper och alla som bidrar till en trevlig stämning i forumet.
Det finns en anledning att man inte hittar högkvalitativa randsydda skor hos skohandlare. De vill inte ta i eländet med tång ens. De dåliga avanserna vi jobbar med gör det helt enkelt inte lönt det. Anledningen att skomakare ofta handlar med dessa skor, är för att vi ser ett mervärde i försäljningen än skohandlaren gör. Skohandlaren vill inte att dina skor ska hålla i 15 år. Då får han inte sälja fler. Skomakaren vill att dina skor helst ska hålla i 20 år. Då får han sälja skovårdsprodukter och reparera dem i 20 år och får således ett mervärde. Förutom detta har skomakaren redan en fullt fungerande inkomstkälla i form av reparationer. Det gör att man kan unna sig att lägga pengar på sin passion medan man lever på reparationerna. Hur många företagare resonerar så idag?
Personligen har jag sålt randsydda skor i 10 år och än har det inte påverkat min lön i slutändan. Jag har nämligen använt den lilla avkastning försäljningen har gett till att bygga upp ett lager som nu är ganska avsevärt i denna branschen. Detta lager får mina kunder ta del av. Dels kan de komma in och titta på skorna och prova dem på. Dels kan de prova olika läster och prova ut vilken storlek som passar bäst. Dels får de ta del av min kunskap och min erfarenhet. Detta är vad man betalar de extra hundringarna för. Dessutom får du ett helt annat mervärde också när du handlar av en skomakare. Personligen bjuder jag på småjobb och småreparationer för många hundra kronor över åren till kunder som köpt skorna hos mig. Vill du mot förmodan reklamera något kan du lämna in skorna här och slipper ringa internet och krångla.
Gällande C&J’s MTO’er brukar de som görs till Sverige ha vissa uppgraderingar mot standardlinjen, som t.ex. Handgradefoder och Handgradebindsula. Det påverkar priset som brukar ligga ca 500 kr över standardpriset. En annan skillnad är att handlaren själv måste ligga ute med ett större lager och därmed större risker. Efter tre år när det bara finns två par kvar som är svåra att sälja kanske man måste rea ut dem. För att det ska löna sig för en handlare att ta hem MTO’er måste man ha ett lite bättre påslag än vi har på den befintliga kollektionen.
Det Church’s gör nu med sin nya butik där de dumpar priserna är förkastligt. Hade jag sålt Church’s hade jag skickat tillbaks allting och slutat med dem. Jag sålde R.M.W. tills för tre år sedan. Då lessnade jag på att folk handlade dem på nätet istället så jag slutade helt enkelt med märket. Skickade tillbaks hela lagret. Den dagen samma sak händer med mina övriga märken kommer jag göra samma sak. Handlar alla på nätet kommer man snart inte kunna hitta dessa skor i butikerna längre. Så lite långsiktigt tänk kanske inte är helt fel.
Avslutningsvis vill jag säga ett stort tack till ALLA som bidrar till att öka den svenska marknaden av randsydda skor. Alla generalagenter, återförsäljare och kunder som handlar i Sverige.
Lät ju faktiskt rätt smart.
Jag själv äger ett par C&J beställda från edwardsofmanchester efter lite mailkontakt. Räknar man med kostnaden för skoblock så blev det nog nästintill 1000 kr billigare trots att frakten gick på 200 kr. Jag som bor minst 7 mil ifrån närmaste skobutik tycker dock att det är rätt skönt att få skorna levererade till dörren då resan skulle kostat minst 200 kr annars.
Självklart skulle det vara kul att stödja ”lokala” butiker om jag haft råd. Det har jag dock inte. Mina sista sommarjobbspengar gick åt till dom där skorna. Hade jag inte kunnat beställa dom hade jag inte köpt dom från början. Tyvärr.
Rimlig idé, men varför skulle Pediwear gå med på det när man i dag får gratishjälp av den fysiska butiken?
Vill börja med att hålla med Marcus Davidson här ovan, det är väldigt kul att det generellt är så bra ton och ofta genomtänkta kommentarer här på bloggen! Ni läsare och ert deltagande gör den så mycket roligare och intressantare. Också väldigt kul att branschfolk som nämnda Marcus, skomakaren och Loakes generalagent Filip är med och kommenterar och ger ytterligare en dimension till det hela.
Återigen är det för många kommentarer för att gå in och kommentera er alla enskilt, så tar ett generellt svep även denna gång.
Intressant med testskor som Niklas Nordin skriver om, och har för mig att det är någon tillverkare som kör på något liknande, minns dock inte vilken. Det är något som skulle vara positivt, men inte helt enkelt att genomföra. Dels kostar det så klart en del att göra de skorna också, även om materialet är skräp så går arbetstid som är den allra största kostnaden trots allt. Och har man skor som skeppas fram och tillbaka när det gäller distansbeställningar så kostar det i frakt. Men får man det att fungera är det absolut en intressant variant.
Church’s handlande som Andreas skriver om och många andra kommenterat håller jag med om är helt förkastligt, och väldigt kontraproduktivt. Full förståelse för Hans Allde med flera som lade ner att sälja Church’s efter detta.
Som skomakaren är inne på så är främsta anledningen att det kostar mer att sula om ett par skor i Sverige än i ex England att vi har högre löner. Men förhoppningsvis kan det bli så att man kan sänka priserna lite om det blir fler och fler omsulningsjobb. Och också intressant poäng som Marcus har att svenska skomakare säljer kvalitetsskor trots låga marginaler, för att det ger dem jobb framöver, och för att man verkligen gillar det.
Har full respekt för det du och ni gör men summan du nämner är inte hur det funkar i praktiken. När det gäller ditt exempel; Buckingham finns på CW Menswear för 169 pund. På den summan kan man göra price pledge hos Pediwear så ytterligare 5% försvinner och det blir 160 pund. 10 pund i frakt tillkommer och du har skorna för 170 pund, dvs 1834 kronor. Det är ca 27% billigare än att köpa för 2499 kronor i affär. Det är en stor skillnad för precis samma produkt.
När det gäller ursprungsinlägget och att testa i affär för att köpa på nätet så säger jag nja. Jag skulle aldrig kunna knalla in till en skomakare som driver en egen verksamhet och ta upp 30 min av hans tid för att testa ut något jag ämnar köpa på nätet. Däremot tycker jag inte man behöver ha några sömnproblem över att be någon på den stora kedjan Jerns lägga 30 sekunder på att ställa fram den storlek man vill prova av en Loake-sko. Det är liksom två vitt skilda saker.
Det är nog rimligare om man går direkt på tillverkaren än en mellanhand som pediwear.
Att Sverige har dålig representation av kvalitetsskor vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Vad jämför man med då?
Jämför man med till exempel Italien/England så är det klart att det ser ut på det viset, men jämför med andra nordiska länder eller länder med liknande befolkningsmängd så är Sverige verkligen i framkant.
Den här typen av inlägg brukar dyka upp lite titt som tätt på olika forum/bloggar och det blir alltid en debatt med många olika synsätt.
Som Rune Rebellion skrev ovan
”Sedan kan man fundera över detta överlag.
Gamla fotobutiker med spetskompetens säljer dyra kameror när samma kameror kostar tusenlappen mindre på MediaMarkt/Elgiganten/Siba..
Jag tror många vill köpa bröd hos bagaren, kött hos slaktaren, grönsaker hos grönsakshandlaren men ändå handlar alltsammans på Ica bara för att det är smidigare (tyvärr).”
Hur agerar t ex skomakarna själva när det gäller inköp av dylika produkter för eget bruk. Sker alltid köp till 100% i speciallistbutiken eller är det priset som styr och då oftast nätet? Har själva arbetat inom en bransch med låga marginaler där ofta kunder testade och frågade om råd för att sedan beställa i England.
Tråkigt men det är tyvärr verkligheten idag.
Sedan blev jag själv lite ”irriterad” när jag skulle köpa mina första C&J ifrån Grafford (detta skedde när dem fanns på den gamla adressen) och fick då reda på att dem inte tog kort utan blev hänvisad till bankomaten för uttag.
För mig kändes de lite märkligt att en handlare inte tog kort och jag som kund behövde ta ut pengar. Köpet gällde ju inte direkt 1kg äpplen på Hötorget.
Klart att allting är relativt, och som jag skriver har det hänt mycket här de senaste åren. Men skulle ändå säga att länder som England, Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Österrike, Schweiz med flera alla har ett större utbud, också med egna märken, jämfört med Sverige. Sedan är det absolut så att vi är bättre än exempelvis våra nordiska grannländer.
Jag skriver det kanske inte jättetydligt, men med utbud menar jag olika tillverkare och modeller. Sedan att det säljs kvalitetsskor på många ställen i Sverige, framför allt då tack vare våra skomakerier, är en annan sak. Utbudet där är i regel Crockett & Jones och eller Loake plus någon till eventuellt. Men det är i princip samma utbud om än i olika omfattning i respektive butik. Däremot är det så klart jättepositivt att det även på mindre orter ibland finns en skomakare som har fina skor till salu.
Om jag inte minns fel fick jag skorna utlästade gratis hos Bäckmans mot uppvisande av kvitto.
I bilbranschen är det inga större marginaler på nyförsäljning, ÅF gör sina pengar det kommande underhållsbehovet. Testa själva att plocka ihop en ny bil enbart av reservdelar, det blir dyrt.
På samma sätt borde det inte enbart vara till nackdel att kunden köper skor på nätet. Volymen skor som behöver underhåll ökar ju och leder till mer jobb för skomakaren oavsett vem som säljer dem.
Men vad är det då som gör att t ex RM Williams kostar över 1000kr mer i Sverige än i England, och då medföljer ändå skoblock? Skorna tillverkas ju i Australien och måste ju ändå skickas till Europa. Skatter och löneläge mellan länderna skiljer sig ju inte så mycket att det kan förklara en så stor prisskillnad.
Intressant fakta om returer inom E-handel:
http://www.dagenshandel.se/nyheter/returer-ater-e-handlares-marginaler/
Kostnaderna för returhanteringen är såklart inbakat i försäljningspriset och att hitta på gångbara lösningar för att minsta denna hantering torde ligga i alla aktörers intresse, eller hur?
Kopparstaden:
Jag håller med dig halvt. Hammargruppen får skylla sig själva om folk väljer näthandel istället för butiker, men det finns ALDRIG en ursäkt för att utnyttja en butik för utprovning och sedan handla på nätet. Det är riktigt jävla svinigt beteende.
(Självfallet undantaget om man exempelvis gör som Per Arvidsson och lägger korten på bordet.)
Jag pratade med en skomakare i min hemort. Han berättade om folk som köpt på nätet och sedan kommit in till honom för att byta då storleken var fel. Till råga på allt blev de sura när de fick ett nej. Jävla människor det finns.