I Sverige finns ett begränsat utbud av kvalitetsskor. Det blir bättre och bättre, men är fortfarande relativt futtigt i jämförelse med många andra delar av Europa. Vi har ett drygt femtontal olika märken, Crockett & Jones, Loake och RM Williams är störst, och så finns det några som är hyfsat vanliga som exempelvis Allen Edmonds och Church’s, och de flesta andra finns bara representerade på några enstaka olika försäljningsställen. Som kvalitetsskoälskare tycker jag naturligtvis att det är fantastiskt att vi får ett större utbud att välja på, jämfört med för säg 20 år sedan. Men det finns ett hot mot den här utvecklingen, som blir allt tydligare för många av de som säljer dessa skor här på hemmaplan: nätförsäljningen.

Nu ska jag direkt säga att jag inte är emot att folk köper skor på nätet (jag gör det ofta själv), det är underbart att en stor del av världens kvalitetsskor går att beställa hem, näthandeln gör plötsligt utbudet gigantiskt. Men det handlar om att fundera över om det i alla lägen är värt att göra detta, särskilt då när modellerna finns på hemmaplan, även om de i vissa fall är några hundralappar dyrare i svenska butiker.

 

Butiksdel i en av alla de skomakerier som också säljer skor i Sverige.

Butiksdel i ett av alla de skomakerier som också säljer skor i Sverige.

 

När jag varit runt på skomakerier för artikelserien, och i andra sammanhang pratat med skomakare och andra försäljare av kvalitetsskor, framkommer det tydligt att samtliga upplever en stor konkurrens från näthandeln. Man märker lite paradoxalt av ett ökat intresse och användning av kvalitetsskor i betydligt högre utsträckning än vad man märker av en uppgång i försäljningen. Förklaringen är självklart då näthandeln. Detta må ju vara hänt, men det stora problemet uppstår i att väldigt många personer kommer i butikerna för att prova ut storlek i exempelvis Crockett & Jones och Loake-skor, men väljer sedan att beställa dem över nätet för att spara några hundralappar. Man vet att det är så genom flera olika vägar, dels har skomakare ofta sett folk som varit och provat skor utan att köpa en tid senare kommit in med just den modellen och exempelvis velat ha en sparsula eller annan reparationsingrepp, dels är det många som skriver om att de gör just så på olika ställen på nätet.
Jag har själv gjort något liknande, även om det inte var så utstuderat som det är i många andra fall. Jag var inne och provade ett par skor och var inte säker på om jag skulle köpa dem eller inte, och någon vecka senare upptäckte jag dem billigt på en webbshop och slog till och köpte dem där istället. Jag sparade några hundra, visst, men å andra sidan kan jag inte med att lämna in skorna hos den skomakare jag bara provade dessa hos, då jag hade skämts för mycket.

Det här med att prova i butik men beställa online är problematiskt på flera sätt. Inte bara att man så att säga berövar försäljaren på ett köp, utan man upptar dessutom dennes tid, utnyttjar denne rent ut sagt. Om exempelvis en skomakare ägnar en halvtimme-fyrtiofem minuter åt att prova ut storlekar åt en ”kund” så förlorar den både den lönekostnad som går åt till den här tiden, och i förlorar möjlighet till arbete på något annat i skomakeriet/butiken.
Dessutom gör de som provar storlekar i Sverige men beställer på nätet också att servicen för de som de facto är ute efter att prova skor för att köpa på plats kan bli sämre, då många skomakare/butikssäljare tyvärr kan vara skeptiska mot någon som vill prova olika modeller och storlekar på grund av att de befarar att de blir utnyttjade, och då erbjuder sämre service. Det här blir naturligtvis ett skott i foten för denne, då servicen är just det främsta den har att konkurrera med, samtidigt som man förstår det mänskliga i att reagera på det här sättet. Men självklart ska man kunna prova ett par skor utan att köpa dem, och om folk slutar medvetet gå och prova ut storlekar slipper någon känna sig misstänkliggjord när den bara ville prova skor och få fundera lite på om den skulle slå till eller inte.

 

Den service vi kan få av kunniga skomakare och butiksanställda i Sverige är värdefull. Bild: Bestetti

Den service vi kan få av kunniga skomakare och butiksanställda i Sverige är värdefull. Bild: Bestetti

 

De här lägena där man utstuderat provar ut storlek för att sen beställa hem från utlandet är kanske mer uppenbart tveksamt. Men det finns också en poäng i att gå ner till sin skomakare eller butik och köpa de där skorna man funderat på ett tag, även om de då skulle kosta några hundralappar mer. Det möjliggör att vi kommer ha ett stort utbud av kvalitetsskor på den svenska marknaden även i framtiden. Annars kanske i värsta fall många slutar att sälja dessa skor, och då försvinner också möjligheterna att prova skorna ordentligt. Finare kvalitetsskor innebär faktiskt ganska små marginaler för handlarna, som också i många fall lagt ut stora summor på lagerhållning. Att vi då när vi kan stöttar dem med att köpa skor från dem här i Sverige är ett bra sätt att säkerställa en god tillgång och kvalitetsskokultur här på hemmaplan. Man kan naturligtvis beställa skor från nätet också, särskilt då inte allt finns här hemma. Det ena behöver inte utesluta det andra.