Att inte fixa slitna delar på ens skor i tid är enligt flera skomakare jag pratat med väldigt vanligt. Trots att kunderna ofta kan spara en hel del pengar bara genom att komma in med skorna ett par månader tidigare, är det alltför ofta som skomakare får in skorna när det är ”för sent”. Det kan handla exempelvivis om att man gått så länge att det blivit hål i slitsulan och fukt trängt in i kork och bindsula och skadat skon betydligt mer än nödvändigt, eller att man nött ner in på randen framme på tån vilket tvingar skomakaren att byta hela randen istället för bara en enkel halvsulning. Det allra vanligaste misstaget folk gör är dock att nöta ner klacken för mycket.

Här ett par klackar där slitdelarna börjar sjunga på sista versen, framför allt på högerskon. De här bör bytas ganska snart, för att inte riskera att börja nöta på distansbitarna över dem.
En klack är uppbyggd med flera distansdelar och så nederst en slitdel. Den här slitdelen är antingen helt i gummi eller i läder med bakre biten i gummi. Det är enbart den nedersta delen som är gjord för att slitas på. Faktum är att det inte alltid är så att distanserna är i samma läder som sulan och klackens slitdel, utan det är ibland i ett billigare mindre hårt läder som alltså slits extra snabbt. Man ska helt enkelt aldrig låta slitaget gå så långt att man börjar nöta på distansbitarna. Det kostar också ytterligare en summa om skomakaren måste byta även distansläderbitar i klacken, helt i onödan. Märker man att gummit längst bak är nere på någon millimeter är det alltid billigare att sluta använda dem och lämna in de till skomakaren, istället för att tänka att ”om jag går med de ett tag till får jag ut längre användning innan jag behöver bekosta klackbyte”.
Skorna ovan med sliten klack, som alltså har den vanliga varianten av en större läderdel och bakre gummiparti, standard på de flesta skor med lädersulor. De allra flesta skomakare erbjuder liknande slitdelar för klacken när man lämnar in skon.

 

De här skorna är nyligen omklackade, och då skomakaren inte hade vanliga läder/gummi-klackar blev det ett par helt i gummi. Jag föredrar de förstnämnda, men det är inte hela världen med dessa heller, och slittåligheten ökar möjligtvis något.
En slitdel helt i gummi syns inte märkbart när man har skorna på sig, utan det är först vid närmre granskning som det märks av utseendemässigt.