Uppsamlingstråden – Öppna och allmäna skoämnesdiskussioner

Hem Forum Diskussioner – Skor Uppsamlingstråden – Öppna och allmäna skoämnesdiskussioner

Visar 20 inlägg - 301 till 320 (av 739 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9865
    Fredrik Engstedt
    Deltagare

    Hej!

    Vet någon om det finns någon som säljer Alfred Sargent i Stockholm, har hittat deras sko Bexhill på Pediwear, perfekt för hösten med har lite struliga fötter så jag skulle vilja prova lästen innan köp.

    Tack på föhand

    Mvh
    Fredrik

    #9866
    Joakim
    Deltagare

    Hej!

    Vet någon om det finns någon som säljer Alfred Sargent i Stockholm, har hittat deras sko Bexhill på Pediwear, perfekt för hösten med har lite struliga fötter så jag skulle vilja prova lästen innan köp.

    Tack på föhand

    Mvh
    Fredrik

    Vet inte om någon säljer AS i Stockholm men jag tycker att om du vill nyttja servicen det innebär att få hjälp med utprovning av storlek så ska du givetvis köpa skorna där.

    #9867
    Wood Street
    Deltagare

    Vet inte om någon säljer AS i Stockholm men jag tycker att om du vill nyttja servicen det innebär att få hjälp med utprovning av storlek så ska du givetvis köpa skorna där.

    Håller med! Om man utnyttjar de fysiska butikerna i Sverige på det sättet kommer det snart inte finnas några butiker kvar som säljer kvalitetsskor.

    #9869
    Ragnar
    Deltagare

    Visst stjälper man den svenska marknaden när man väljer att handla från utlandet, men tycker butiken det är jobbigt att ”kunder” endast provar fram storlek så ska man inte arbeta inom service.

    Sedan så är skor (i många fall) dyrare i Sverige, och ni kan inget säga om personens ekonomiska situation så låt hen spara pengar, även om det är ören vi pratar om. Har personen ifråga det knapert så är det roligt att hen vill investera i riktiga skor ändå.

    WoodStreet jobbar för Loake 1880 Sverige och Kopparstaden har fler GG och EG än själva skoaktiebolaget, ni sponsrar gladeligen den svenska marknaden med tusenlappar då skor är er religion. Dock är inte alla där än!

    Edit: Sen så kanske butiken inte har modellen som efterfrågas!

    #9870
    Joakim
    Deltagare

    Visst stjälper man den svenska marknaden när man väljer att handla från utlandet, men tycker butiken det är jobbigt att “kunder” endast provar fram storlek så ska man inte arbeta inom service.

    Sedan så är skor (i många fall) dyrare i Sverige, och ni kan inget säga om personens ekonomiska situation så låt hen spara pengar, även om det är ören vi pratar om. Har personen ifråga det knapert så är det roligt att hen vill investera i riktiga skor ändå.

    WoodStreet jobbar för Loake 1880 Sverige och Kopparstaden har fler GG och EG än själva skoaktiebolaget, ni sponsrar gladeligen den svenska marknaden med tusenlappar då skor är er religion. Dock är inte alla där än!

    Edit: Sen så kanske butiken inte har modellen som efterfrågas!

    1. Förstår inte varför butiken ska acceptera att lägga sin arbetstid åt att hjälpa folk att prova storlekar så de kan gå hem och handla över nätet? Och vill man inte det så man inte ha en butik. Mycket konstig syn.

    2. Nej jag vet inget om personens ekonomi och det har jag inte heller kommenterat. Jag är liberal och för fri konkurrens och tycker att folk ska handla där man tycker är bäst. Det jag vänder mig mot är principen att utnyttja någons kunskap och tid och sedan inte betala för detta genom att köpa där. Vill man nätshoppa gör det men budgetera då för en retur om du valt fel storlek.

    3. Att jag ”sponsrar gladeligen den svenska marknaden med tusenlappar” är helt fel. Jag har en begränsad ekonomi och skulle aldrig handla något i någon affär om jag inte ansåg att jag fick valuta för pengarna. Jag har inte köpt ett enda av mina par G&G i sverige men jag gick inte heller till någon butik för att prova strl. Första paret jag fick hem var för litet så de fick jag returnera för 300 kr och betala ny frakt på nästa par.

    4. Om butiken inte har modellen som efterfrågas så är det ju omöjligt att prova den och då är ju hela diskussionen meningslös. Jag förstod det som att syftet med originalfrågan var att hitta en butik som hade den skon som var intressant och gå dit endast i syfte att säkerställa sin storlek.

    Detta har inget med ekonomi att göra utan det en ren moralisk fråga. Har man samvete att utnyttja tjänster man inte betalar för eller inte?

    #9871
    RolleFC
    Deltagare

    Väl formulerat Koppar!

    Instagram: @RolleFC

    #9873
    Halmstad
    Deltagare

    Jag håller med om den moraliska aspekten till 100% men INGEN kund förtjänar ett dåligt bemötande bara för hen vill prova ett par skor. Tjäna pengar på reparationer av internetköpta skor och bra bemötande istället.

    #9874

    Jag håller med om den moraliska aspekten till 100% men INGEN kund förtjänar ett dåligt bemötande bara för hen vill prova ett par skor. Tjäna pengar på reparationer av internetköpta skor och bra bemötande istället.

    Håller absolut med om att det är problematiskt att kunder som vill prova skor men inte köpa kan bli tveksamt bemötta i vissa fall. Tyvärr beror det ju på att många handlare blivit blåsta av folk som utnyttjat deras tid och kunskap för att sedan köpa online. Det blir som en ond spiral, då blir handlaren misstänksam, och om kunder får dåligt bemötande, då finns det ju ingen anledning att handla i butiken längre.

    Att säga att man ska tjäna pengar på reparationer är lite förenklat, väldigt mycket kvalitetsskor idag säljs av renodlade skobutiker eller klädbutiker som också har skor. De tjänar nada på att någon provar ut en storlek hos dem och sedan köper online.

    #9876
    Halmstad
    Deltagare

    Håller man på med retailbusiness i fysiska butiker är det bara att gilla läget och se glad ut. Det är samma för skomakare med skoförsäljning som fotohandlaren i kvarteret som skall konkurrera med Mediamarkt.

    #9881
    Torpacosaurus
    Deltagare

    Visst stjälper man den svenska marknaden när man väljer att handla från utlandet, men tycker butiken det är jobbigt att “kunder” endast provar fram storlek så ska man inte arbeta inom service.

    Sedan så är skor (i många fall) dyrare i Sverige, och ni kan inget säga om personens ekonomiska situation så låt hen spara pengar, även om det är ören vi pratar om. Har personen ifråga det knapert så är det roligt att hen vill investera i riktiga skor ändå.

    WoodStreet jobbar för Loake 1880 Sverige och Kopparstaden har fler GG och EG än själva skoaktiebolaget, ni sponsrar gladeligen den svenska marknaden med tusenlappar då skor är er religion. Dock är inte alla där än!

    Edit: Sen så kanske butiken inte har modellen som efterfrågas!

    Skäms du inte, karlskrälle??

    Håller man på med retailbusiness i fysiska butiker är det bara att gilla läget och se glad ut. Det är samma för skomakare med skoförsäljning som fotohandlaren i kvarteret som skall konkurrera med Mediamarkt.

    Varför är det bara att gilla läget och se glad ut?? Jag vet inte vad du jobbar med, men hur skulle du reagera om någon vill ta din arbetstid och din kompetens men inte betala för den?

    #9882

    Jag förstår inte heller varför man ska vara beredd att ta vad som helst bara för att man jobbar i ett serviceyrke?

    #9883
    Stigge
    Deltagare

    Äntligen en dialog om inköp i lokal butik vs internet, de är nog första gången jag ser den debatten på ett stil/sko -forum….(hoppas ironin framgår…)

    Tror tyvärr att det vi upplever är normal utveckling. E-handeln kommer att växa mer och mer. T ex så stängdes nyligen en klassiker i filmsammanhang, No1Video (Stockholm) efter att ha funnits i 35år!. En bransch som har svårt att konkurrera med internet (streaming, e-handel osv). Visst, film är en bit ifrån kläder/skor men ger en fingervisning om framtida utveckling. Under de senast åren har ju många e-handelsföretag dykt upp inom sko/kläd branschen.

    Vi har ju faktiskt även en rep. för E-handeln på forumet, Skolyx. (mig veterligen så finns väl ingen fysisk butik?)
    Tror att framtiden kommer att bli mer e-handel och bra villkor för frakt/returer i kombination med den lag som trädde i kraft i Juni månad kommer att underlätta för osäkerheten om storleksval.

    Personligen så uppskattar jag att handla i butik för att kunna klämma och känna på varan. Det är något visst med doften av ett par skor eller få hjälp av en kompetent person att kavajen verkligen sitter bra.
    Vi får dock inte glömma bort att det faktiskt även har öppnat en del nya skobutiker de senaste åren så jag hoppas att den fysiska butiken kommer att finnas kvar. Att även kunna slänga lite käft med personerna i butiken är en underskattad känsla.

    #9884
    Torpacosaurus
    Deltagare

    Äntligen en dialog om inköp i lokal butik vs internet, de är nog första gången jag ser den debatten på ett stil/sko -forum….(hoppas ironin framgår…)

    Tror tyvärr att det vi upplever är normal utveckling. E-handeln kommer att växa mer och mer. T ex så stängdes nyligen en klassiker i filmsammanhang, No1Video (Stockholm) efter att ha funnits i 35år!. En bransch som har svårt att konkurrera med internet (streaming, e-handel osv). Visst, film är en bit ifrån kläder/skor men ger en fingervisning om framtida utveckling. Under de senast åren har ju många e-handelsföretag dykt upp inom sko/kläd branschen.

    Vi har ju faktiskt även en rep. för E-handeln på forumet, Skolyx. (mig veterligen så finns väl ingen fysisk butik?)
    Tror att framtiden kommer att bli mer e-handel och bra villkor för frakt/returer i kombination med den lag som trädde i kraft i Juni månad kommer att underlätta för osäkerheten om storleksval.

    Personligen så uppskattar jag att handla i butik för att kunna klämma och känna på varan. Det är något visst med doften av ett par skor eller få hjälp av en kompetent person att kavajen verkligen sitter bra.
    Vi får dock inte glömma bort att det faktiskt även har öppnat en del nya skobutiker de senaste åren så jag hoppas att den fysiska butiken kommer att finnas kvar. Att även kunna slänga lite käft med personerna i butiken är en underskattad känsla.

    VHS butik är helt annorlunda, du kan jämföra det med t.ex butiker som bara säljer CD eller Vinyl.

    Jag gillar E-handel och brukar köpa mina skor online. Endast 4 av mina ca 13-15 par är köpta i butik i Sverige. I butiken fick jag hjälp att hitta rätt storlek och klämma lite på skorna. Resterande skor finns mig veterligen ej att köpa i Sverige. Således köpte jag dem online och utgick från att jag i värsta fall får betala en retur. Det grisigaste som finns är att gå in i en butik, ”slänga käft” med personerna i butiken, få hjälp med storlek och passform för att sedan smita iväg och köpa skorna online. Det är omoraliskt och ett förkastligt beteende som i värsta fall leder till att fler fysiska butiker får stänga.

    #9885
    Halmstad
    Deltagare

    Jag förstår inte heller varför man ska vara beredd att ta vad som helst bara för att man jobbar i ett serviceyrke?

    Ta vad som helst? Jag menar bara att man skall få ett trevligt bemötande, utan misstänksamhet, om man vill prova ett par skor. Inte något annat.

    #9886
    Stigge
    Deltagare

    <div class=”d4p-bbt-quote-title”>Pär P wrote:</div>
    Äntligen en dialog om inköp i lokal butik vs internet, de är nog första gången jag ser den debatten på ett stil/sko -forum….(hoppas ironin framgår…)

    Tror tyvärr att det vi upplever är normal utveckling. E-handeln kommer att växa mer och mer. T ex så stängdes nyligen en klassiker i filmsammanhang, No1Video (Stockholm) efter att ha funnits i 35år!. En bransch som har svårt att konkurrera med internet (streaming, e-handel osv). Visst, film är en bit ifrån kläder/skor men ger en fingervisning om framtida utveckling. Under de senast åren har ju många e-handelsföretag dykt upp inom sko/kläd branschen.

    Vi har ju faktiskt även en rep. för E-handeln på forumet, Skolyx. (mig veterligen så finns väl ingen fysisk butik?)
    Tror att framtiden kommer att bli mer e-handel och bra villkor för frakt/returer i kombination med den lag som trädde i kraft i Juni månad kommer att underlätta för osäkerheten om storleksval.

    Personligen så uppskattar jag att handla i butik för att kunna klämma och känna på varan. Det är något visst med doften av ett par skor eller få hjälp av en kompetent person att kavajen verkligen sitter bra.
    Vi får dock inte glömma bort att det faktiskt även har öppnat en del nya skobutiker de senaste åren så jag hoppas att den fysiska butiken kommer att finnas kvar. Att även kunna slänga lite käft med personerna i butiken är en underskattad känsla.

    VHS butik är helt annorlunda, du kan jämföra det med t.ex butiker som bara säljer CD eller Vinyl.

    Jag gillar E-handel och brukar köpa mina skor online. Endast 4 av mina ca 13-15 par är köpta i butik i Sverige. I butiken fick jag hjälp att hitta rätt storlek och klämma lite på skorna. Resterande skor finns mig veterligen ej att köpa i Sverige. Således köpte jag dem online och utgick från att jag i värsta fall får betala en retur. Det grisigaste som finns är att gå in i en butik, “slänga käft” med personerna i butiken, få hjälp med storlek och passform för att sedan smita iväg och köpa skorna online. Det är omoraliskt och ett förkastligt beteende som i värsta fall leder till att fler fysiska butiker får stänga.

    Får man fråga varför du citerar mig och skriver ovan information?
    Vart i min text står det att jag går till butik och slänger lite käft med personalen och genomför mina köp via internet?

    PS: VHS, de var ju ett tag sedan…
    Nu vet jag inte vart du bor och om du besökt No1Video men det var mer än en uthyrningsbutik av film med trevlig och kompetent personal, se de mer som en institution för filmuthyrning/försäljning som fanns i 35år där man kunde slänga lite käft med personalen och hyra/köpa filmer.
    Anledningen till att jag nämde den butiken var pga deras konkurs pga e-handeln.

    • Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av Stigge.
    #9889
    Torpacosaurus
    Deltagare

    <div class=”d4p-bbt-quote-title”>Mr.Keke wrote:</div>

    <div class=”d4p-bbt-quote-title”>Pär P wrote:</div>
    Äntligen en dialog om inköp i lokal butik vs internet, de är nog första gången jag ser den debatten på ett stil/sko -forum….(hoppas ironin framgår…)

    Tror tyvärr att det vi upplever är normal utveckling. E-handeln kommer att växa mer och mer. T ex så stängdes nyligen en klassiker i filmsammanhang, No1Video (Stockholm) efter att ha funnits i 35år!. En bransch som har svårt att konkurrera med internet (streaming, e-handel osv). Visst, film är en bit ifrån kläder/skor men ger en fingervisning om framtida utveckling. Under de senast åren har ju många e-handelsföretag dykt upp inom sko/kläd branschen.

    Vi har ju faktiskt även en rep. för E-handeln på forumet, Skolyx. (mig veterligen så finns väl ingen fysisk butik?)
    Tror att framtiden kommer att bli mer e-handel och bra villkor för frakt/returer i kombination med den lag som trädde i kraft i Juni månad kommer att underlätta för osäkerheten om storleksval.

    Personligen så uppskattar jag att handla i butik för att kunna klämma och känna på varan. Det är något visst med doften av ett par skor eller få hjälp av en kompetent person att kavajen verkligen sitter bra.
    Vi får dock inte glömma bort att det faktiskt även har öppnat en del nya skobutiker de senaste åren så jag hoppas att den fysiska butiken kommer att finnas kvar. Att även kunna slänga lite käft med personerna i butiken är en underskattad känsla.

    VHS butik är helt annorlunda, du kan jämföra det med t.ex butiker som bara säljer CD eller Vinyl.

    Jag gillar E-handel och brukar köpa mina skor online. Endast 4 av mina ca 13-15 par är köpta i butik i Sverige. I butiken fick jag hjälp att hitta rätt storlek och klämma lite på skorna. Resterande skor finns mig veterligen ej att köpa i Sverige. Således köpte jag dem online och utgick från att jag i värsta fall får betala en retur. Det grisigaste som finns är att gå in i en butik, “slänga käft” med personerna i butiken, få hjälp med storlek och passform för att sedan smita iväg och köpa skorna online. Det är omoraliskt och ett förkastligt beteende som i värsta fall leder till att fler fysiska butiker får stänga.

    Får man fråga varför du citerar mig och skriver ovan information?
    Vart i min text står det att jag går till butik och slänger lite käft med personalen och genomför mina köp via internet?

    PS: VHS, de var ju ett tag sedan…
    Nu vet jag inte vart du bor och om du besökt No1Video men det var mer än en uthyrningsbutik av film med trevlig och kompetent personal, se de mer som en institution för filmuthyrning/försäljning som fanns i 35år där man kunde slänga lite käft med personalen och hyra/köpa filmer.
    Anledningen till att jag nämde den butiken var pga deras konkurs pga e-handeln.

    För att det är ett forum? Var i min text står det att jag säger att du går till butik och slänger lite käft med personalen och genomför dina köp via internet ? 😆

    #9890
    Emil
    Deltagare

    Om nu debatten handlar om E-handel vs butik, måste man man ha sin affär på en hipp affärsgata i smäll-centrala Stockholm? Säljer man verkligen så mycket mer tack vare sitt läge att det lönar sig?

    Jag läste för ett tag sedan om en skomakare som sålde skor i den högre klassen prissatta i engelska pund och sedan tog betalt med dagskurs (jag undrar om det inte var Dagestad i Oslo?) På det sättet tog de udden av det främsta argumentet (priset) och kunde konkurrera med service och leveranstid. Det kanske vore en modell för fler att följa efter?

    (Jag har för övrigt också problemfötter och har gått på ett par nitar med felköp, returer och vidareförsäljning så jag föredrar att köpa första paret i butik. Tyvärr finns ju inte alla märken i Sverige så de blir ju svårare.)

    #9891
    Stigge
    Deltagare

    För att det är ett forum? Var i min text står det att jag säger att du går till butik och slänger lite käft med personalen och genomför dina köp via internet ?

    Var därför jag undrade varför du citerade mig då jag inte såg kopplingen mellan din text och min och
    citeringen kändes lite otydlig.

    Men men…nu släpper jag detta då debatter om inköp i butik eller e-handel på div. forum
    aldrig har lett någonstans.
    Ha en bra kväll

    #9893
    Fredrik Engstedt
    Deltagare

    Det är en spännande diskussion som drogs igång. Jag har köpt de flesta av mina skor (Av samma fabrikör och läst.) via nätet sedan jag prövat ut och köpt det första paret i en fysisk butik.

    Trunkshowerna är ju mellanvägen. Tillverkaren skapar ett forum som möjliggör att kunden att handla via internet. Detta i synnerhet i Sverige där många märken inte är representerade.

    /Fredrik

    #9895
    Stefan
    Deltagare

    (mig veterligen så finns väl ingen fysisk butik?)

    Jeg jobber i en skobutikk i Oslo, men bruker forumet som en skointeressert privatperson, og meninger jeg skriver her er kun mine egne, og jeg skriver ikke på vegne av butikken.

    Så klart er man i en slik butikk klar over at noen iblant kommer for å prøve sko, men man merker fort om de er i butikken for å kjøpe eller for å teste en størrelse. Hos oss tror jeg ikke dette er et stort problem, og jeg merker kun at dette skjer kanskje en gang i måneden. Vi forsøker å ha best mulig service, afterservice, og gjør alt vi kan for å alltid finne sko/lester/vidder/størrelser som passer kundens formål/fot. Vi har det gøy med kundene, og jeg tror alle har en god kjøpsopplevelse hos oss, og de kan helt klart stole på at det de kjøper virkelig passer. De få episodene jeg kan huske av personer som planlegger å kjøpe på nett gjør vi ingen big deal ut av det, men det er naturligvis litt rart.

    Stort sett kan vi, som sikkert Skoaktiebolaget også gjør, hjelpe å finne riktige størrelser ved å sammenligne lestene vi selger mot lester og merker kunden allerede har, ved en eventuell bestilling over telefon/mail, men aller best er prøving.

    Et annet aspekt som er morsomt er prisen. Priser på nett er ofte oppgitt uten MVA, ihvertfall for oss som er utenfor EU. Selv om en sko kan se litt rimeligere ut fra England uten VAT blir normalt prisen med VAT og fortollingsgebyr enda dyrere enn hvis kjøpt hos oss eller andre norske skobutikker. Jeg tror mange blir lurt av å se ex VAT prisene på nettbutikker, og ingen seriøse butikker sender uten korrekt deklarering av verdi.

    Jeg har tidligere kjøpt sko på nett selv med både hell og uhell, og har ikke noe problem med kjøp over nett. Jeg synes dog det er ufint å bruke arbeidstiden til en ansatt om man vet at man skal kjøpe på nett. De fleste butikker kan ta inn akkurat den skoen vedkommende vil ha, så lenge man har tålmodighet til å vente på neste forsendelse. Leverandører har også ofte gode stock-systemer på de mest populære modellene.

    My few cents.

    • Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av Stefan.
Visar 20 inlägg - 301 till 320 (av 739 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Stäng