Bilden - Skor som konst

För att övertyga kunderna om att välja att köpa ens skor – bland en enorm mängd alternativ – måste man göra allt man kan. Det handlar inte bara om att tillverka de vackraste skorna man kan tänka sig, man måste också visa upp dem på bästa möjliga sätt, oavsett om det är på en hemsida eller i en fysisk butik. Här är ett fint exempel på det senare – en mycket minnesvärd display.

 

Bilden är från Mario Bemers gamla butik i Florens, och på sätt och vis är det ingen överraskning att några av de mest spektakulära skodisplayen i mindre butiker och showrooms som jag har sett kommer från den här staden (se till exempel den här av Saskia Wittmer). Det är förmodligen bara Tokyo som har en högre koncentration av bespokeskomakare, och här i Florens är en del av deras kundgrupp rika turister eller affärsmän som bara råkar gå förbi och titta in. Då måste man skapa känslor direkt, ha en wow-faktor och sedan ta saker och ting därifrån.