Eftersom det kommer att ta ett tag innan jag är klar med de stora inläggen om alla de 30 tävlande skorna i VM i skotillverkning, gör jag alltid en snabb bildspecial där jag visar upp de tre topp-placerade skorna, för att lugna folk lite. Se Wataru Shimamotos (1:a), Ken Kataoka (2:a) och Kenjiro Kawashimas (3:a) fantastiska mästerverk.
Den gångna helgen kunde vi äntligen arrangera London Super Trunk Show igen, och vilken dag det var med nästan 1 200 besökare. Det kommer att komma mycket mer om det i ett stort reportage senare i veckan, och som nämnts ovan kommer jag senare att sammanfatta alla de 30 tävlingsskorna för VM i skotillverkning, en tävling som anordnas av Shoegazing och The Shoe Snob, i samarbete med Kirby Allison och boken Master Shoemakers. Men eftersom det är mycket arbete att sätta ihop dessa artiklar och det kommer att ta ett tag, kommer här en titt på topptrion.
Som alltid förväntar vi oss kommentarer om bärbarhet, jag vill att ni noterar att detta inte är en del av kriterierna (läs mer i tävlingengs Call for competition), vi anger bara en storlek EU42/UK8 i längd, och att vidden inte kan vara mer än två viddstorlekar upp eller ner från en acceptabel standardvidd (både eftersom det inte är viktigt i det här fallet, och eftersom det är väldigt svårt att bedöma vad bärbar skulle vara. Vilken typ av fot måste till exempel fungera i skon för att den ska kunna kallas bärbar? Skulle det räcka med att kunna ta på sig skon, eller skulle man behöva kunna gå i den? Om det sistnämnda är fallet, skulle tio steg vara tillräckligt för att den ska räknas som bärbar, eller hur många? Och så vidare). För den här tävlingen är hantverket i skotillverkningen (inte l’sttillverkning/passform eftersom det är extremt svårt att lösa en tävling som bedömer passform) i fokus, tillsammans med designen, och vi ser skor som kan ses mer som konceptbilar, till exempel, där tillverkaren skapar ett mer konstnärligt verk som är tänkt att visa upp det hantverk som är möjligt att uppnå. Vi såg alla typer av skor i den här tävlingen, och mer konstnärliga skor hamnade både högt och lågt på listan, liksom mer praktiska, konventionella skor hamnade både högt och lågt. Detta är det sätt på vilket tävlingen hölls för hundra år sedan, vilket har inspirerat denna tävling, och vi vet att alla tillverkare, oavsett vilken sko de tillverkar, lär sig mycket av att delta i denna tävling, vilket är en bra sak.
Nu till de tre främsta.
Wataru Shimamoto, 1:a plats
Wataru Shimamoto är baserad i Kamakura, Japan, där han driver sitt eget märke Orma Shoemaker, tidigare arbetade han med Il Micio/Hidetaka Fukaya i Florens. Hans bidrag är en sko som bokstavligen är gjord till perfektion. I princip felfritt bygge, vilket var där skon gjorde flest poäng och byggde grunden för toppositionen. Mycket fina sulor med 20 spi (stygn per tum), utmärkt mönster och balanserad design, fantastiska detaljer som den assymetriska klacken och de intrikata metallplattorna. Alla delar är gjorda av Wataru Shimamoto, utom metallplattorna som gjordes av Takafumi Mochizuki.
Ken Kataoka, 2:a plats
Ken Kataoka är en ung japansk bespokeskomakare baserad i Tokyo, som bland annat har tränat under Noriuki Misawa. Han är en del av duon bakom varumärket Siroeno Yosui. Den här skon är hans baby som han har lagt ner otroligt många timmar på. Handflätat ovanläder, vackra målade guldfärgade dekorationer över hela skon, den nättaste av sulkanter, och så vidare. Och ja, klacken är rätt spektakulär och fantastiskt välgjord. Hela skon är tillverkad av Ken Kataoka.
Kenjiro Kawashima, 3:e plats
Kenjiro Kawashima är baserad i Seoul, Sydkorea, där han både tillverkar skor under eget namn och gör bespoke-skor för Norman Vilalta, som han utbildade sig hos och arbetade för under tre år. Hans fantastiska sko har några extra fantastiska delar som genast fångar ögat, som den rödaktiga Norvegese-sömmen med stormrand som skapar en trappformad sulkant, eller de handgjorda split- and lift-sömmarna (jag tror att det är den korrekta termen här) på ovanlädret. Hela skon är tillverkad av Kenjiro Kawashima.