En av de mest klassiska svenska butikerna för kvalitetsskor, Grafford på Humlegårdsgatan i Stockholm, har gått i konkurs. Butiken och skomakeriet har haft problem med lönsamheten sedan ett par år, och när så coronapandemin slog till blev läget alltför tufft, sorgligt nog. Nu säljs hela sortimentet ut till halva priset.
Grafford har funnits på Humlegårdsgatan på Östermalm i Stockholm sedan 1979, grundat av skomakaren Stefan Jönsson som ända tills nu hållit till i Graffords skomakeridel. Då låg man i en mindre lokal på andra sidan gatan mot nuvarande butiken, men i takt med en växande försäljning av Crockett & Jones-skor, som man varit ledande i Sverige inom, flyttade man till större lokaler för ett antal år sedan. Grafford har haft många stammisar, främst män i medelåldern och uppåt, och för att arbeta sig in i en mer modern tidsålder har yngre Richard Kulenstierna och ett tag också Oliver Dannefalk varit ledande i butiksarbetet, man satte upp en nätbutik, var mer aktiva online och tog fram lookbooks, började ha olika trunk shows med skräddare och liknande, och så vidare. Dock var konkurrensen tuff på senare år, med exempelvis Skoaktiebolaget och Loakes egna butik i området, och med ökad e-handel. Senaste årsredovisningen som är officiell är för år 2019 och visade på en förlust på drygt 2,5 miljoner kronor.
Sedan kom då coronapandemin våren 2020, i samband med det lämnade representanter för Hammargruppen, grossister för Crockett & Jones i Sverige och som varit delägare och nära partners, sina platser i styrelsen och lät Grafford driva butiken på egen hand. För skobranschen var 2020 tufft, inte minst för företag som Grafford där fysiska butiken varit den viktiga delen, och i torsdags sattes företaget i konkurs. Hemsidan är nedstängd, och i butiken ska man enligt ett inlägg på Instagram sälja ut allt i butiken med till en början 50% rabatt, med start måndag 3 maj. Så klart oerhört sorgligt att en institution som Grafford nu sannolikt då går i graven. Samtidigt också en påminnelse om att ni som har möjlighet mer än gärna får se till att stötta era skobutiker och skomakare runt om i landet, som kämpar för att ta sig igenom den här pandemin.
Mycket tråkigt!
Jag går förbi där ofta och kommer sakna deras butik!
Borde inte statens coronastöd se till att butiker klarar sig???
Var tar de 400 miljarderna vägen….
Trist. Så går det när alla köper online och jagar priser. Jag köper väldigt lite online utan det mesta i fysiska butiker, kanske ännu mer nu sedan intåget av Corona. Skärpning alla stockholmare, handla på riktiga butiker där det arbetar fackmän inom respektive gebit.
Jag tror många svenska kunder går till märken som Morjas, Myrqvist, Meermin med flera i 2500-kronors klassen. De förstnämnda bolagen går dock med kraftig förlust varje år, för de har alldeles för låga marginaler. Det enda det resulterar i är att det slår ut seriösa, nischade fysiska butiker med kunnig personal. Till slut finns det bara onlinebutiker kvar där personalen aldrig har rört en fot eller hjälpt en kund i butik. Vi svenskar är ofta snåla och vill göra en ”bra deal” och vi lurar oss själva när man tror att ett par skor för 2500 skall vara lika bra som skor för 3500 eller 5500. Kan bara hålla med Peter ovan, gynna era lokala skohandlare för annars finns det inga kvar. Er lokala skohandlare kommer ha ersatts av en Joe & The Juice.
Sigurd: Ja trist! Vet inte i detalj hur eventuellt stöd sett ut för Grafford, men tror säkerligen vi sett väldigt många fler butiker och företag gå omkull utan olika former av stöd.
Peter och Johan S: Tycker inte man kan säga så svart eller vitt att lokala fysiska butiker = bra, nätbutiker = dåligt, det är väldigt förenklat. Grafford självt ett utmärkt exempel här, de hade under många år en säljare med väldigt dåligt rykte, som jag själv vid upprepade tillfällen varit otrevligt bemött av och fått ta del av hur väldigt dålig koll denne hade på skor i mångt och mycket. Han slutade tack och lov för ett antal år sedan, och varit mycket bättre sedan dess.
Det finns fysiska skobutiker, även om de är specialiserade på exempelvis kvalitetsskor, som drivs av och har personal med väldigt dålig koll, precis som att det finns fysiska skobutiker som drivs av och har personal med jättebra kunskap kring skor. Men precis samma sak kan också sägas om nätbutiker. Jag jobbar själv för Skolyx som säljer skor och skovård, och vågar påstå att jag har utmärkta kunskaper på området, och kan i väldigt hög grad förmedla detta även via digitala kanaler i kontakt med våra kunder (sedan har vi showroom och trunk shows i olika städer i Sverige och världen också, utöver detta). Det finns absolut fördelar med att prova ut skor fysiskt, särskilt om kunden själv är ny i gamet, inte har erfarenhet av märket sedan innan etc, men väldigt mycket går utmärkt att sköta digitalt, och skulle säga att ta hem skor och prova själv och få input från en kunnig person digitalt absolut kan vara bättre än att gå in i en skobutik och få hjälp av okunnig personal som hellre vill sälja på dig skor än att hjälpa dig hitta rätt.
Jag önskar att alla duktiga inom skosfären som har det tufft stöttas, såväl renodlade fysiska butiker, de som kör mix av fysiskt och online, rena nätbutiker, bespokeskomakare, reparationsskomakare och så vidare. Sedan är det nog så att, generellt iaf, så har de med fysiska butiker och inte minst bespokeskomakare drabbats allra hårdast, så kanske de som är i allra störst behov av stöd ofta (själv har jag exempelvis beställt skor från flera bespokeskomakare det gångna året, då jag haft möjlighet till det och velat stötta de som är viktiga för mig i den här sfären).
Har inte besökt Grafford på många år men kundbemötandet var under all kritik där.
X: Som jag skriver i min kommentar ovan, det har absolut förändrats till det bättre sedan ett antal år.
Vi vet ju alla hur det är.
Folk går in och provar och förser sig med all information, för att sedan beställa varan 50kr billigare på nätet.
Nu sitter samma ”gråterskor” och beklagar sig över att man inom kort kan köpa sig en raw kanelbulle i Graffords gamla lokaler.
Förlåt inte riktigt än, för nu kan man ju köpa skor till 50%
Den yrvakne svensken i ett nötskal…..
Johan Olsson: Hehe ja ligger, tyvärr, en del i det du säger.
Uppenbarligen menar jag ej att man skall stödja butiker där man ej är nöjd. Vare sig det är med service eller sortiment bara för sakens skull. Men som tur är så besöker jag bara butiker som jag gillar och är nöjd med!
Under pandemin har faktiskt min frekvens till dylika butiker faktiskt ökat. Dels på grund att de behöver mitt stöd men också till viss del för att jag köper färre saker! Pandemin har fått mig att handla mindre rent generellt och jag således mer pengar att röra mig med. När jag då handlar som köper jag lite dyrare saker. Vare sig det är skor eller något annat.
Grafford fick aldrig fart på sin e-handel, det är min uppfattning därför de inte klarade pandemin. Det är ingen hemlighet att de hade problem med personalen vilket säkert också bidrog till deras fall. Även fast man agerade och gjorde nåt åt det till slut så hade man skrämt bort många köpstarka 25-40-åringar vid det laget.
Om man lyfter blicken från just Grafford så har skobranschen i stort drabbats hårt men klassiska herrskor i synnerhet. Det skrivs mycket om hotell och restauranger men jag vågar påstå att butiker och varumärken som det skrivs om här på bloggen har drabbats ännu hårdare under pandemin. Men skobranschen är väl sjukt osexig att skriva om för journalisterna antar jag. Foster & Son och Grafford är nog bara början tyvärr, det är många fler som inte kommer klara sommaren.
Försvinner flertalet nischade fysiska skobutiker och klassiska herrbutiker med kunnig personal kommer det drabba de rena e-handlarna också i längden tror jag personligen. Det blir slut på att smita in till Grafford, Skoaktiebolaget, Engelska Herr, Lund & Lund med flera för att sedan köpa billigast möjliga via nån prisjämförelsesajt.
Låt oss inte glömma att de här butikerna och deras kunder ofta är ambassadörer för klassisk stil, och butikernas anställda är inte sällan ”influencers” av olika rang och bidrar till att främja branschen och marknadsföra en viss livsstil. En rent spekulativ kommentar från min sida; men jag tror det kan påverka efterfrågan i segmentet om många av dessa ”ambassadörer” försvinner.
Enligt uppgift planerar Grafford att återuppstå, kanske redan till hösten.
Patrik: Jo men precis, att inte ha en bra e-handel igång har sannolikt gjort slaget extra hårt mot flera i branschen. Och ja, är också rädd att vi kommer se fler falla innan året är slut, även om jag innerligt hoppas att det ska bli så få som möjligt. Gällande att det rapporteras lite om herrskobranschen så är det nog främst för att den är försvinnande liten jämfört med restaurangbranschen, ser man på skobranschen i stort så har det ändå rapporteras mer.
Per: Ja det hoppas man, kan exempelvis tänka mig att Hammargruppen borde vara intresserade av hålla liv i butiken.
Kanske är det bara jag men det känns som lyxsneakers de senaste fem åren har tagit en del av den redan lilla kvalitetsskomarknaden.
Halmstad: Till viss del så är det så absolut.
Litet svårt att förstå hur man kan handla skor på nätet. Det handlar framförallt om hur man klarar passformen via postorder. Hur ofta varierar inte läster och storlekar? Ska man börja hämta ut, prova, skicka tillbaks ett antal gånger tills man upptäcker att storlek 41,5 i just denna sko är för trång och 42 för stor, vilket inte var fallet med ett annat fabrikat? Att dessutom vänta på en nu försändelse? Packa, gå till postombudet, skicka? Ett par gånger omigen…
Nej, varken skor, eller andra kläder där passformen är avgörande är en idealisk postorderprodukt i mina ögon.
Annat är det med måtttillverkade skor, där en modell av ens egen fot resulterar i en läst som kan användas om och om igen.
När den brittiske spionen Kim Philby flydde till Sovjetunionen träffade han en brittisk journalist som gjorde en intervju med Philby om hans liv i Sovjet. Efter intervjun bad Philby journalisten om en tjänst: Ville han vara så hygglig och beställa ett par nya skor på Lobb’s i London. ”Det blir inga problem, de har ju fortfarande mina läster…”
Peter: Var ganska länge sedan man pratade om postorder… Det finns absolut utmaningar med att handla skor på nätet, och som jag brukar tjata om bör man alltid både mentalt och finansiellt ha i kalkylen att man behöver skicka tillbaka skor för byte eller retur om man köper online med läst man inte har erfarenhet av sedan innan. Men den stora fördelen är ju så klart att utbudet är gigantiskt om du kan tänka dig beställa via nätet, och du kan få tag oändligt mycket mer än bara via fysisk handel där du bor (inte ens om du bor i en storstad som Stockholm har du ett nämnvärt utbud jämfört med nätet). Duktiga näthandlare har också sätt att komma ganska långt i vägledningen av storlekar och passform, även om aldrig garanti så kan man få bra hjälp även online i hitta rätt storleksmässigt. Är det inget för dig, fine, men att tro att näthandel av skor inte är här för att stanna är att leva i det förgångna.
Din kommentar om måttbeställt förstår jag inte riktigt vad du menar med, hur det hänger ihop med nätköp, eller vad du syftar på?
Jag har varit trogen kund hos Grafford sedan 2017 när jag flyttade till Sthlm.
Kundbemötandet och servicen har varit exceptionellt bra av Richard och Oliver som var med en period. Har totalt köpt runt 20 skor i butiken innan den tyvärr fick avvecklas.
Har väldigt svårt att se näthandeln som något för mig när det kommer till skor. I alla fall inte om jag inte redan har erfarenhet av modellen och lästen sedan vill jag stödja fysiska butiker för det de bidrar med till köpupplevelsen. Jag vill också heller leva i ett samhälle som lever av sprudlande butiker istället för webbutiker i lagerlokaler i industriområden.
Nu håller jag tummarna för att Grafford återuppstår i en hälsosam form.