Om du är i den lyckosamma situationen att vara på väg att beställa ett första par bespokeskor finns det många saker som kan hjälpa dig att uppnå ett bra resultat. I det här inlägget guidar jag dig igenom vad du bör tänka på, både för traditionella beställningar av full bespoke och Made to Measure, men även om du gör det på distans, vilket blir allt vanligare.
Välj rätt bespokeskomakare för dig
Det finns en enorm mängd bespokeskomakare, stora och små, runt om i världen. Ofta är du begränsad till att ha möjlighet att beställa från endast ett fåtal av dessa, beroende på budget och var du bor / har möjlighet att resa enkelt till. Med dem som erbjuder ”remote” MTM/”bespoke” (MTM, Made to Measure, är när man gör ändringar på en basläst i viss utsträckning, det har fler begränsningar i hur mycket man ändrar passformen jämfört med full bespoke), är det lite öppnare, eftersom det senare är ur spel. Hur som helst, spendera alltid tid på att göra research. Försök att ta reda på vad andra kunder har haft för erfarenhet, få en bra bild av vilken typ av skor tillverkaren gör, och så vidare, det finns ofta mycket info att hitta på sajter som Shoegazing, i forum, sociala medier etc.
Välj en tillverkare vars stil verkligen tilltalar dig. Det rekommenderas inte att gå till tillverkare A och säga ”kan du göra skor som ser ut som dessa från tillverkare B?”. Alla tillverkare har sin egen stil, och i många fall är det mycket svårt att göra något som ser ut som någon annans skor. Dessutom är det inte alla som är sugna på att göra det, vilket man kan förstå. Tillverkarna gör trots allt de skor de gör av en anledning, det är vad de gillar och kan göra bäst. Om du har en tillverkare där du kan visa upp tidigare modeller och lästformer som han eller hon har gjort, och kan ha detta åtminstone som utgångspunkt, kan du vara säker på att få något som kommer att bli som du tänkt dig (med hänsyn till din fotform och hur detta kan påverka saker och ting). Naturligtvis ska personliga önskemål och specifikationer med mera uppfyllas, men om du har något som kommer från den faktiska tillverkaren som utgångspunkt är du säkrare på att få något som är som du vill att det ska vara.
Om du visar någon annans arbete och önskar liknande saker som det, har tillverkaren ett ansvar att vara öppen med vad de kan uppnå och vad du kan förvänta dig. Om stilen är ganska likartad, de gör liknande typer av midjor osv. är det större chans att tet slutar bra. Det är dock alltid bra att ni ser till att ni är på samma sida. Ett vanligt misstag är att gå till en av de mer budgetvänliga bespokeskomakarna och visa bilder på skor från en av de bästa bespokeskomakarna i världen, som kostar tre gånger så mycket eller mer, och sedan bli lite besviken när de slutgiltiga skorna inte ser ut som den ursprungliga förlagan. De kommer oundvikligen att vara väldigt olika, i många avseenden. På samma sätt som med RTW-skor får man i allmänhet mer eller mindre vad man betalar för även med bespokeskor. Det finns i princip samma enorma spännvidd mellan bespoke-tillverkare som med Goodyear-randsydda RTW-skor när det gäller både pris och kvalitet på produkten.
Att få måttagningen rätt
När du träffar en bespokeskomakare för att bli måttad beror mycket naturligtvis på tillverkaren och hur han eller hon gör mätningen och bedömer dina fötter. Men den input som kunden får är också mycket viktig. Det kan variera mycket mellan vad människor anser vara bekvämt och en bra passform, vissa vill ha sina skor tajtare andra vill ha dem lösare, vissa vill att de ska ge mycket stöd medan andra vill att de ska vara mjukare och mer flexibla, och så vidare. Se till att du förklarar vad du anser vara en välsittande sko och vilka passformsproblem du brukar uppleva, om du har några ställen där du brukar känna smärta och så vidare.
Om du nu gör en distansbeställning och tar måtten själv uppstår förstås en hel del nya utmaningar. Tillverkaren kommer att ge dig riktlinjer för hur du ska ta måtten, var på fötterna, hur hårt du ska dra i måttbandet, hur du ska rita konturerna, vilka foton av dina fötter som behövs och så vidare. Om något är oklart är det bättre att fråga för att vara säker än att gissa. Men här gäller det att alltid följa tillverkarens riktlinjer, eftersom alla tillverkare gör mätningar på olika sätt men vet hur man tolkar just dessa saker, du vill komma så nära som möjligt hur det skulle vara om tillverkaren själv hade tagit måtten.
Få ut det mesta av provskorna
Nästan alla beställningar av bespokeskor inkluderar minst en provning, antingen med specialtillverkade fitting-skor gjorda av skräpläder och olika enklare konstruktioner, eller med så kallade ”welt fittings” som används av de gamla brittiska företagen där du får skorna gjorda fram till dess att randen fästs, och som provas stående me en lös klack. För MTM-skor varierar det mer om en provskor ingår eller inte. Det råder ingen tvekan om att det alltid är bättre att ha en fitting än att inte ha det, även för MTM, eftersom det alltid kommer att finnas saker att fixa till, och eftersom marginalerna är så små när man försöker göra skor som ger precis rätt stöd men ändå har minimalt överskottsutrymme, är det mycket lätt att saker och ting blir fel. En fitting minimerar riskerna för ett riktigt dåligt slutresultat, och om provskorna visar att det är en lång väg att gå för att uppnå en bra passform är min åsikt att tillverkaren alltid bör erbjuda en ny fitting, eftersom man vill att det bara ska finnas mindre saker kvar att styra upp när de slutliga paren ska tillverkas.
När du provar fitting-skorna, beroende på situationen och vilken typ av provskor som används, försök ändå alltid att ha dem på fötterna i minst en halvtimme. Även om det bara är att mer eller mindre stå still med dem i ett hotellrum, bör man alltid ha dem på fötterna ett tag eftersom det är först då man kan börja märka vissa mindre uppenbara saker, saker som kan sluta med att orsaka verkligt obehag när man har haft skorna på sig en hel dag. Om det är ett tajt schema med provningar under en trunk show eller liknande, kör på med den vanliga processen, men se sedan till att du står i dem ett tag efteråt och får en chans att ge ytterligare feedback som kan dyka upp. I händelse av att tillverkaren ska skära upp skorna brukar du veta detta i förväg (eftersom du som nämnts i första delen har gjort din research), då ser du till att vara på fittingen lite tidigare så att du kan ha på dig provskorna en stund innan det är din tur med tillverkaren.
Under fittingen är återigen mycket naturligtvis upp till tillverkaren och de kommer att göra sin grej. Men på samma sätt som jag nämnde i det föregående avsnittet är de också beroende av dina synpunkter för att se till att inget missas. Berätta för dem alla dina tankar, känn dig inte dum och fråga allt du vill fråga. Om du har sagt något och efter att ha känt och tänkt lite mer ändrar dig, tveka inte att säga till om det. Glöm inte att notera hur du upplever hälen, hälens undersida (detta är något som kan göras mycket närmare passande till din fot på bespokskor jämfört med fabrikstillverkade RTW som alltid är mer eller mindre platta här, av konstruktionsmässiga skäl) och hela fotens undersida, för här kan bespokeskomakaren inte riktigt se något, det är mycket mer upp till dig att förklara din upplevelse. Det kan också vara svårare, särskilt om du bara är van vid RTW som har ganska platta innersulor och inte mycket stöd för fotvalvet i allmänhet, jämfört med hur ett par bra bespokeskor också bör följa fotens undersida på ett bra sätt.
Om vi talar om en distans-fitting gäller allt ovanstående också, men då är naturligtvis mycket mer upp till dig. Om fittingen sker via videochatt, vilket är ganska vanligt numera, kan du visa och berätta i realtid. Om du ska skicka ett e-mail med input , se alltid till att göra en film som visar och berättar så mycket du kan, tillsammans med samma information i text och även bilder. Även om det har varit en videochatt rekommenderar jag att man gör det senare, det är alltid bra för den som gör informationen att ha saker att gå tillbaka till, att dubbelkontrollera de anteckningar som gjorts etc, särskilt när det görs på distans eftersom saker och ting är mer osäkra då.
När du tar emot det slutliga paret
Helst bör även leveransen av de färdiga skorna ske personligen, alltid bäst eftersom ni kan kommunicera kring slutresultatet och bespokeskomakaren kan se saker och ting med egna ögon. Förhoppningsvis är saker och ting riktigt bra och både du och tillverkaren är nöjda med resultatet. Se nu till att kommunicera eventuella problem som du upplever, även om du verkligen vill att det ska bli utmärkt, svälj din stolthet och låt tillverkaren veta. Annars tror de förstås att du är nöjd, om det inte är mer uppenbara saker, då är det vanligt att tillverkaren själv tar upp det och föreslår en lösning på det.
Samtidigt ska du inte ha orimliga förväntningar och krav. Som jag ofta säger är en första beställning av bespoke sällan perfekt, det finns i princip alltid små saker att förbättra för kommande par. Här är nyckelordet ”små”, och det viktigaste att påpeka här är att det aldrig får vara obekvämt, de sakerna ska tas upp och åtgärdas (om det är smågrejer kan man uppmärksamma problemet direkt och notera för påföljande par, men då kan man se om det är något som försvinner med lite användning). Men om det till exempel finns lite överskottsutrymme på något ställe, om snörningen inte sluter exakt på det ideala sättet, om hålfotsstödet skulle kunna byggas upp lite mer för att bli ännu bättre, och sådana saker, det är saker som man kan lämna och se till att lösa för kommande par. Att få allt helt korrekt är svårt, och det är vanligt att vissa saker visar sig först efter lite användning.
Om det finns större problem är det vanliga att tillverkaren tar tillbaka skorna och justerar saker och ting, ganska mycket kan göras om det behövs. Som nämnts föreslår ofta bespokeskomakaren detta själv, men om inte och om du anser att det är något viktigt, särskilt om det är obekvämt, så stå på dig när det gäller detta. Om det finns riktigt stora problem, saker som egentligen inte kan justeras enkelt, antingen inser man detta direkt eller så har man försökt att åtgärda det utan att nå hela vägen, då bör skorna göras om, att man plockar isär skorna och tar ovanlädret och gör om dem med ändrade läster. Återigen, ofta föreslår tillverkaren detta själv, annars bör du be om det. En del av det normalt ganska höga pris som du betalar för ett par bespokeskor är för att tillverkaren ska ha marginal för att det någon gång ibland blir fel och man behöver göra om, antingen om misstag sker under tillverkningen eller om passformen blir fel. Jag har lämnat par tillbaka både för ändringar och för att de ska bli omgjorda.
Om det är ett MTM-par, särskilt om det görs på distans, är de krav som kan ställas på passformen oundvikligen lite lägre, eftersom det här inte riktigt ligger i potten att få lästerna helt omgjorda för att passa dina fötter på alla tänkbara sätt, och om det görs på distans blir det svårare att få saker och ting perfekta. På sätt och vis kan det göra det ännu mer komplicerat, eftersom det inte finns någon ”fast standard” på samma sätt som med riktig full bespoke. Men om du har haft fittingskor bör du veta ganska väl vad du kan förvänta dig av det färdiga paret. Och om detta skulle varit helt fel, måste man diskutera med tillverkaren hur man ska lösa det, om han/hon tror att det kan lösas bra eller om man kanske verkligen skulle behöva göra en full bespoke-läst, till en ökad kostnad, eller till och med göra en återbetalning.
Om du ska beställa fler par
Förhoppningsvis är du nöjd med din första beställning och vill beställa fler från tillverkaren. Om du inte kunde ta emot det färdiga paret personligen bör du åtminstone försöka träffa bespokeskomakaren innan du beställer ett nytt par. Även om du kan förklara de små problem som ska ses över är det mycket lättare för tillverkarna att se och känna efter själva, särskilt nu när det är mindre saker som ska fixas. Även om du lägger din beställning direkt när du har fått det första paret och du har fått den slutliga passformen kontrollerad, se till att använda skorna en månad eller två innan tillverkaren går vidare med de små ändringarna på lästerna och börjar tillverka det andra paret. När skorna väl är ingångna och har använts en stund vet du mer om hur de faktiskt är. Men ha alltid anteckningar, antingen av tillverkaren eller av dig själv, om hur de kändes när de var nya, för mindre saker som kanske anpassar sig bra med användning behöver inte nödvändigtvis finnas kvar och kan lösas ännu bättre för nästa par.
Under hela denna process är kommunikationen med tillverkaren viktig, vilket har nämnts ofta ovan men är värt att ta upp igen. När det gäller MTM över distans är det så klart lite annorlunda, men när det gäller ett riktigt full bespoke par som tillverkas på traditionellt sätt med helst minst tre personliga möten – beställning, fitting(s) och leverans – är det verkligen ett förhållande där god kommunikation från båda parter spelar en stor roll för slutresultatet. Om du beställer från någon där språket är en barriär, se till att spendera ännu mer tid vid mötena, så att ni kan vara säkra på att alla saker har behandlats och förståtts av varandra.
För att avsluta det här vill jag bara säga till alla som funderar på att prova bespokeskor, ge det en chans! Även om du har RTW-skor som passar bra och är bekväma, är det en helt annan nivå att ha ett par utmärkt sittande full bespoke-skor. När du känner det bekväma stödet som gör att dina fötter inte är trötta även efter en hel dags promenerande, och som har mycket mindre av ställen med överskottsutrymme där små veck bildas. Lägg därtill ett hantverk och en finish som bör överträffa alla fabrikstillverkade skor. Jag ska inte ljuga, det kan uppstå problem och som i alla branscher finns det mindre bra bespkoskomakare där ute, men om du följer allt ovanstående är chansen stor att du får det bästa paret skor du någonsin haft.