Det är en av Northamptons mest välrenommerade skofabriker, som tillverkar skor för det kanske starkaste varumärket. Shoegazing har besökt John Lobb Paris vältrimmade komplex och dokumenterat tillverkningen i text och inte minst bild.
En smal gata norr om Northamptons stadskärna med bostadshus på ena sidan, och en fabriksbyggnad i rödbrunt tegel (så klart) på andra sidan. Fabriken uppfördes redan 1895, men först hundra år senare flyttade John Lobb Paris in här. Den lite röriga historien om John Lobb inleddes dock redan 1866, när en verkstad som tillverkade bespokeskor startades i London. Den blev snabbt framgångsrik och erkänd, 1902 följde man därför upp med att öppna en verkstad i Paris. På 70-talet köpte det franska modehuset Hermès bespokeverkstaden i Paris från Lobb-familjen (som fortfarande driver bespokeverkstaden i London själva dock), och fick samtidigt rättigheterna att tillverka Ready To Wear-skor under John Lobb-namnet. Det var så klart Hermès främsta syfte med köpet, att kunna massproducera skor under det starka varumärket. I början av 1980 började man så tillverka skor i Northampton, då gjordes skorna av Crockett & Jones. Kring 1990 köpte Hermés istället Edward Greens fabrik, vilken är där vi är nu, och man tillverkade båda märkenas skor här. Det skar sig dock med dåvarande Edward Green-ägaren John Hlustik som tog med sig några anställda och öppnade EG:s nuvarande fabrik. Sedan 1995 är det bara John Lobb som har tillverkats här i byggnaden.
Jag tas emot av tvåmetersfransosen Thomas Collette, Commercial Director, och Ricky Gervais-kopian Paul Brogden, Technical Manager. Efter en titt i fabrikens showroom, bland annat på den nya damkollektionen, börjar vi så fabrikstouren. Som brukligt börjar vi från början med att besöka designdelen där mönster ritas och stansar produceras. Sedan ett par år har John Lobb Paris en ny kreativ chef i Paula Gerbase, också känd som designern bakom lyxmodemärket 1205. Hon har huvudansvaret för de nya säsongskollektioner som John Lobb Paris släpper.
– Här till designavdelningen får vi detaljerade skisser från Paula på hur hon tänker sig olika modeller. Det är sedan våra designers och mönstermakares arbete att översätta dessa i verkliga skomodeller, säger Thomas Collette.
Själva tillverkningen av skorna börjar så vid läderlagret. Här har John Lobb Paris naturligtvis en hel del fina hudar från Hermés-ägda, franska garverierna Du Puy och Annonay. Dock är det betydligt mer även av läder från många andra garverier också, läderavdelningen liknar betydligt mer de flesta fabrikernas än vad jag själv trott. Inköparen berättar att de är tvungna att arbeta som de flesta skotillverkare, med en ständig jakt på det bästa materialet, även om de har garverier under eget paraply så att säga.
Tillskärningen, clicking som det heter på engelska, görs sedan för hand fortfarande. För ett par år sedan köpte man in en stor maskin som skär med laser, men den har man fortfarande inte kommit igång med att använda ordentligt för produktion, bara ungefär en tiondel av tillskärningen används den för.
Nåtlingen, alltså ihopsättningen av ovanlädret, är en väldigt stor del av produktionen, där ungefär en fjärdedel av en skofabriks personal håller till. Det är en sådan del som flera brittiska fabriker har förlagt i länder med lägre löner, oftast Indien eller Kina, då man är duktiga på sömnad i de länderna och man kan hålla nere kostnaden på så sätt, men ändå göra själva ihopsättningen av skorna i Northampton. Lädret köps i Europa och skärs till i England, sedan skickas delarna till Asien för att sättas ihop till färdiga ovanläder, som sedan skickas tillbaka till Northampton. Flera brittiska tillverkare i de lite lägre prisklasserna, som Loake, Barker med flera, gör nåtlingar i Asien.
För mellanpris-skor och uppåt nåtlar man dock i England fortfarande, och det är självklart fallet även för ett premiummärke som John Lobb.
– Här har vi delat upp det så att man jobbar i par, där första personen förbereder delarna, limmar ihop, lägger in förstärkningar och så vidare, medan andra gör själva sömnaden. Man skickar delar lite fram och tillbaka mellan varandra innan ovandelarna är färdiga, säger Paul Brogden.
Härnäst är det dags för pinningen, när ovanlädret träs över lästen. Här hade man för en tid sedan lite problem (skrev mer om det i det här kuriosainlägget), där man gjort en ordentlig investering i en toppmodern tåpinningsmaskin, som pinnar främre delen av skon, till en kostnad av drygt en miljon kronor. När de började prova maskinen insåg de snart ett stort problem. Då den nya maskinen pinnade på ett annorlunda sätt, fungerade inte de gamla mönstren, så de fick göra om alla företagets mönster, för över 70 modeller. Det tog ett år, men nu är den igång som den ska i alla fall.
Efter pinning är det bottning, där först randsömmen sys i en Goodyear-maskin, botten fylls med gelänk och kork, yttersulan trycks dit och sys sedan fast med avlappssöm. John Lobb använder så klart ritsnedlagt sula, så det är en process att lägga ner denna snyggt. På topplinjen Prestige är det också lite extra arbete, bland annat med midjan som skärs tajtare och midjan som är mer välvd.
Som i princip alla skofabriker så använder John Lobb färdigbyggda klackar. Det är betydligt snabbare att bygga klackarna i förväg, eller köpa in färdigbyggda, och sedan bara smacka på dem på skorna. Här välver man först biten som ligger längst upp för att den ska passa väl, inte minst på Prestige-skorna. Sedan sätts de i press och nitas fast. Det är sedan en omfattande process med olika steg där sul- och klackkanter slipas till och görs fina, ovansidan av randen dekoreras med så kallat fudge wheel, med mera. Detta innan sista stegen med finish där kanter målas och ovanläder putsas.
– Själva putsningen av skorna tar cirka 7 minuter för klassiska linjen, 15-20 minuter för Prestige-skor, berättar Paul Brogden.
John Lobb-fabriken är en vältrimmad verksamhet, men med Northampton-mått mätt inte jättestor. Man är 85 anställda, där 70 jobbar i tillverkningen, 15 på lagret. Åldrarna på anställda är hyfsat varierad, även om man som ofta är fallet gärna skulle se att påfyllnaden av yngre förmågor var ännu snabbare. Vi har numera en svensk här, Andreas Reijers som jobbat Crockett & Jones-fabriken tidigare och också jobbat för Gaziano & Girlings bespokeavdelning, jobbar med tillskärning här hos Lobb, samtidigt som han gör en del bespoke vid sidan av.
John Lobb Paris-fabriken producerar ungefär 500 par i veckan, att jämföra med exempelvis Crockett & Jones, Church’s och Loakes fabriker, som gör mellan 3000-4000 par i veckan. På vissa sätt märks ägandet av ett lyxhus som Hermés av, men i stort är det som vilken brittisk skofabrik som helst, vilket är positivt menat.
Mycket intressant och givande artikel!
Bilderna är så fulla med information.
Tack!
Ser lite primitivt ut om man jämför med tex elektronikfabriker som jag jobbar mot/med.
Men jag har flera par JL köpta i London på Jermyn St, så jag vet att slutprodukten blir fantastisk!
Jag kikar på hemsidan för JL Paris, men hittar inte vad Prestige-linjen är. Kan du berätta mer?
Mvh
Sigurd
Sigurd: Tack, kul du gillar artikeln!
Ja absolut, att göra Goodyear-randsydda skor är ingen direkt högteknologi egentligen, inte mer än vad det blir hos Lobb iaf. Dagens maskiner är så klart modernare och framför allt inställningsmässigt har möjligheterna blivit mycket bättre, men de gör egentligen samma saker (undantaget grejer som laserskärmaskinen så klart) som för 100+ år sedan.
Prestige-linjen är högre specad, har finare midja och tajtare skuren sulkant, samt lästade skoblock. På bilderna precis ovanför nedersta textstycket är den nedersta av prestige och den ovan en standardsula.